تاریخ انتشار : جمعه 17 آذر 1402 - 11:08
کد خبر : 144516

رتبه اقتصادی ایران در بین اقتصادهای برتر آسیا / ایران شانزدهمین اقتصاد دنیا در ۲۰۵۰

رتبه اقتصادی ایران در بین اقتصادهای برتر آسیا / ایران شانزدهمین اقتصاد دنیا در ۲۰۵۰

رتبه اقتصادی ایران در بین اقتصادهای برتر آسیا / ایران شانزدهمین اقتصاد دنیا در ۲۰۵۰ پایگاه خبری آرمان شرق به به نقل از اقتصاد ۲۴ نوشت:: قرن ۲۱ اغلب به‌عنوان قرن آسیایی شناخته می‌شود. بر اساس گزارش مک کینزی، آسیا می‌تواند بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تا اواسط قرن بیست

رتبه اقتصادی ایران در بین اقتصادهای برتر آسیا / ایران شانزدهمین اقتصاد دنیا در ۲۰۵۰

بهترین کشور اقتصادی آسیاپایگاه خبری آرمان شرق به به نقل از اقتصاد ۲۴ نوشت:: قرن ۲۱ اغلب به‌عنوان قرن آسیایی شناخته می‌شود. بر اساس گزارش مک کینزی، آسیا می‌تواند بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تا اواسط قرن بیست و یکم به عهده بگیرد.همچنین به نقل از یاهو، آسیا با نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود در سراسر جهان به‌عنوان یک قدرت جهانی مهم در عصر مدرن ظهور کرده است. آسیا به‌عنوان بزرگترین قاره جهان که بیش از ۶۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده دارای سریع‌ترین رشد اقتصادی است و اکنون آماده است تا نقش مهم فزاینده‌ای در شکل دادن آینده جهان ایفا کند.

یکی از مهمترین راه‌های تعریف آسیا از قرن بیست و یکم، قدرت اقتصادی آن است. این منطقه در دهه‌های اخیر رشد اقتصادی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است که توسط کشور‌هایی مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی هدایت می‌شود.

از بسیاری جهات، آسیا به قطب تولید جهان تبدیل شده است، زیرا کشور‌هایی مانند چین، ویتنام و تایوان بیشترین سهم را در تولید جهانی دارند. در بخش تولید، بزرگترین مزیت رقابتی آسیا در صنعت نیمه هادی‌هاست که این منطقه ۷۵ درصد از صنایع تولید تراشه در جهان را به خود اختصاص داده است. شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) به تنهایی بر صنعت ریخته‌گری جهانی تسلط دارد، با سهم بازار ۶۰ درصد در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ که آسیا را در مرکز صحنه جهانی قرار می‌دهد.

از نظر قدرت نظامی، آسیا چهار کشور از پنج ارتش قدرتمند جهان را در خود جای داده است که سه مورد از آن‌ها قدرت‌های هسته‌ای هستند. علاوه بر این، دو عضو از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با حق وتو نیز آسیایی هستند و قدرت سیاسی قابل توجهی را در این قاره متمرکز می‌کنند.

آسیا همچنین از نظر فرهنگی قوی است و خانه بسیاری از غذا‌های محبوب، هنر‌ها و فلسفه‌های جهانی است. چین به‌خاطر آیین کنفوسیوس و تائوئیسم، دو تا از فلسفه‌های باستانی که به‌طور گسترده در جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند، شناخته شده است.

غذا‌های چینی با غذا‌هایی مانند Manchurian و Chow Mein نیز در منوی رستوران‌های سراسر جهان یافت می‌شود. هند، مانند چین، از طریق سینمای محبوب بالیوود، فلسفه‌های باستانی مانند بودیسم و غذا‌های هندی، از قدرت نرم قابل توجهی در سراسر جهان برخوردار است.

۵ کشور قدرتمند آسیا در سال ۲۰۲۳

چین

چین با رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی: یک
رتبه‌بندی شاخص جهانی قدرت آتش: دو
رتبه‌بندی شاخص جهانی مدیرعامل: یک
میانگین رتبه: ۱.۳

چین، دومین کشور قدرتمند جهان پس از آمریکا و قدرتمندترین کشور در آسیاست. این کشور دارای بزرگترین اندازه تولید ناخالص داخلی در منطقه است و به‌عنوان قطب تولیدی جهان در نظر گرفته می‌شود. سهم چین در تولید صنایع مبتنی بر دانش و فناوری جهانی تا سال ۲۰۱۹، ۲۵ درصد بود که این کشور را در صحنه جهانی از نظر پیشرفت فناوری بسیار مهم می‌کند. از نظر دارایی‌های نظامی، ارتش چین نزدیک به ۵۰۰۰ تانک، ۳۸۸ کشتی نیروی دریایی شامل دو ناو هواپیمابر و سه ناو هلیکوپتربر و بیش از ۳۰۰۰ هواپیما را در اختیار دارد که جنگنده‌ها کمی بیش از ۱۰۰۰ فروند از آن‌ها را تشکیل می‌دهند. چین یکی دیگر از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل با حق وتو است. علاوه بر این، یکی از اعضای تاثیرگذار بریکس (مخفف پنج اقتصاد پیشرو در حال ظهور است؛ برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) است.

روسیه

روسیه با رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی: پنج
رتبه‌بندی شاخص جهانی قدرت آتش: یک
رتبه‌بندی شاخص جهانی مدیر عامل: دو
میانگین رتبه: ۲.۶

اگر روسیه را به خاطر جغرافیایی که دارد، یک کشور آسیایی منظور کنیم، باید بگوییم قوی‌ترین ارتش در قاره آسیا و پنجمین تولید ناخالص داخلی را در منطقه در اختیار دارد. این کشور همچنین یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌ها در زمینه امنیت سایبری تهاجمی است. علاوه بر این، روسیه یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با حق وتو است که به این کشور اجازه می‌دهد تا در امور جهانی نقش مهمی داشته باشد. روسیه نیز یکی از اعضای مهم بریکس است.

هند

هند با رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی: سه
رتبه‌بندی شاخص جهانی قدرت آتش: سه
رتبه‌بندی شاخص جهانی مدیرعامل: چهار
میانگین رتبه: ۳.۳

هند، سومین کشور قدرتمند آسیاست که دارای ترکیبی از قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی است. از سال ۲۰۲۳، ارتش هند با ۲۲۱۰ هواپیما، از جمله ۵۷۷ جت جنگنده، نزدیک به ۵۰۰۰ تانک و ۲۰۰ کشتی نیروی دریایی، از جمله دو ناو هواپیمابر اداره می‌شود که به این کشور امکان می‌دهد تا قدرت خود را در اقیانوس هند به نمایش بگذارد. از نظر قدرت سیاسی، هند یکی از اعضای مهم بریکس و QUAD (گفتگوی چهارجانبه امنیتی که به عنوان چهارجانبه شناخته می‌شود، یک گفتگوی امنیتی راهبردی بین استرالیا، هند، ژاپن و ایالات‌متحده است که با مذاکرات بین کشور‌های عضو حفظ می‌شود) است. هند همچنین دارای بخش خدمات بسیار توسعه‌یافته‌ای است که ۴۷.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. همانطور که توسط بانک رابو ذکر شده است، در سال ۲۰۱۹، هند ۳درصد از سهم از دست رفته چین در صادرات ایالات‌متحده را دریافت کرد.

ژاپن

ژاپن با رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی: دو
رتبه‌بندی جهانی قدرت آتش: شش
رتبه‌بندی شاخص جهانی مدیرعامل: سه
میانگین رتبه: ۳.۶

ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان و دومین اقتصاد بزرگ در آسیاست. با این حال، رشد اقتصادی آن در طول سال‌ها از زمان سقوط حباب قیمت دارایی‌ها در اوایل دهه ۹۰، کند باقی مانده است. با این حال، ژاپن به‌دلیل قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی خود همچنان یک بازیگر کلیدی در امور جهانی است. ارتش ژاپن ۱۴۵۱ هواپیما را اداره می‌کند که ۲۱۷ فروند آن جت‌های جنگنده، شامل ناوگان نسل پنجم F ۳۵، بیش از ۱۰۰۰ فروند تانک و ۷۷ کشتی نیروی دریایی از جمله چهار ناو هلیکوپتربر هستند. ژاپن همچنین یکی از اعضای گروه ۱۰ است که به این کشور امکان اعمال قدرت قابل توجهی در امور اقتصادی جهانی می‌دهد.

کره جنوبی
کره جنوبی با رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی: چهار
رتبه‌بندی شاخص جهانی قدرت آتش: چهار
رتبه‌بندی شاخص جهانی مدیر عامل: هفت
میانگین رتبه: پنج

کره جنوبی، یکی از قدرتمندترین کشور‌های آسیا در سال ۲۰۲۳ است، مانند تایوان، کره جنوبی نیز با شرکت‌هایی مانند سامسونگ بر صنعت تراشه تسلط دارد. کره جنوبی علاوه بر داشتن یک اقتصاد عظیم، ارتش قدرتمندی نیز دارد، با بیش از ۱۶۰۰ هواپیما، از جمله ۴۰۲ جنگنده، که بیش از ۴۰ جنگنده رادار گریز نسل پنجم F ۳۵، ۲۳۳۱ تانک و ۹۷ کشتی دریایی، از جمله دو هلیکوپتربر هستند.

ایران در جمع کشورهای قدرتمند آسیا چه رتبه‌ای دارد؟

لازم به ذکر است که ایران در این رتبه‌بندی در جایگاه سیزدهم آسیا قرار گرفته است.
ایران با رتبه تولید ناخالص داخلی: نوزده
رتبه‌بندی جهانی قدرت آتش: نه
رتبه‌بندی شاخص جهانی مدیر عامل: یک
میانگین رتبه: ۱۴

ایران، در جنوب غربی آسیا واقع شده و از سال ۲۰۲۳ یکی از قدرتمندترین کشور‌های آسیایی به‌ویژه از نظر قدرت نظامی و نفوذ سیاسی در منطقه خاورمیانه است. اقتصاد ایران بیشتر مبتنی بر تولید نفت است و این کشور ۱۲ درصد از ذخایر جهانی نفت را به خود اختصاص داده است. ایران همچنین دارای دوازدهمین ارتش بزرگ جهان است. ارتش این کشور دارای ۳۰۰۰ موشک راهبردی است که برخی از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما دارای برد حداکثری ۲۰۰۰ کیلومتر هستند. برخی دیگر از دارایی‌های نظامی آن شامل بیش از ۴۰۰۰ تانک، ۵۴۱ هواپیما، از جمله ۱۹۶ جنگنده، و ۴۲ کشتی نیروی دریایی است.

لازم به ذکر است که آسیا، لقب بیشترین رونق اقتصادی را به دوش می‌کشد، چرا که دو محرک اساسی فراوانی معادن و تولید مواد ناخالص، همواره به رشد اقتصادی این منطقه کمک می‌کنند.

برترین اقتصاد‌های آسیایی در سال ۲۰۵۰

در نیمه قرن بیست و یکم ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای برابری قدرت خرید به ۲.۳۵۴ هزار میلیارد دلار می‌رسد و این کشور شانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی می‌شود.

کشور‌های در حال توسعه به مدد سرمایه‌های خارجی توانستند با سرعت زیادی رشد کنند و به اقتصاد‌های بزرگ و برتر دنیا تبدیل شوند. اهمیت اقتصاد‌های در حال توسعه در ساختار کنونی اقتصاد دنیا به اندازه‌ای زیاد است که در گزارش‌های مختلف از این اقتصاد‌ها به عنوان موتور محرک اقتصاد دنیا در سال‌های بحران در غرب یعنی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ میلادی یاد شده است.

ایران شانزدهمین اقتصاد دنیا در ۲۰۵۰

در نیمه قرن بیست و یکم ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای برابری قدرت خرید به ۲.۳۵۴ هزار میلیارد دلار می‌رسد و این کشور به عنوان شانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی می‌شود درحالی‌که هم‌اکنون ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر مبنای برابری قدرت خرید برابر با ۱.۵۳۶ هزار میلیارد دلار است و این کشور جایگاه هجدهم دنیا را از آن خود کرده است. ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۵۰ میلادی ۵۳ درصد رشد خواهد کرد. برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و بازگشت ایران به اقتصاد دنیا و قرار گرفتن این کشور در مسیر جاده ابریشم مدرن که طرح پیشنهاد شده توسط چین برای توسعه اقتصاد و تجارت آسیا است، از اصلی‌ترین دلایل رشد اقتصادی ایران و ارتقای جایگاه این کشور در معادلات اقتصادی دنیا خواهد بود.

در سال ۲۰۵۰ کشور‌های عربستان سعودی، کره جنوبی و ایتالیا جایگاه سیزدهم تا پانزدهم را در میان اقتصاد‌های دنیا خواهند داشت و کشور‌های اسپانیا و کانادا و مصر از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی بر مبنای برابری قدرت خرید هفدهمین تا نوزدهمین اقتصاد دنیا شناخته می‌شوند. در سال جاری عربستان هفدهمین اقتصاد دنیا است و ارزش تولید ناخالص داخلی آن بر مبنای برابری قدرت خرید برابر با ۱.۷۹ میلیارد دلار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.