169330721502399100 copy

دنیای اقتصاد : ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در یک نشست خبری در دومین سال ریاست‌جمهوری‌اش و در هفته دولت تلاش کرد تا از دستاوردهای دولتش در دوسال گذشته دفاع کند؛ چه آنجاکه با سخنانش در آغاز نشست خبری به نوعی به انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم و در مقابل وضعیت متفاوت دولتش درعرصه اقتصاد گذشت‌ و چه در پاسخ به سوالاتی که در قالب دفاعیه‌ای از عملکرد دولت تنظیم شده بود. او البته در ادامه این نشست خبری نیز در پاسخ به سوال‌هایی در مورد وضعیت اقتصادی، سفرهای استانی و موضوع برجام از هر فرصتی برای کنایه‌زدن به دولت قبل استفاده کرد. نشست خبری دیروز با سوال روزنامه جوان، ایرنا و راشاتودی خبرگزاری روسیه آغاز شد. در ادامه در بخش رسانه‌های داخلی، روزنامه شرق، خبرگزاری فارس، شبکه خبر، روزنامه کیهان، خبرگزاری مهر، خبرآنلاین، برنا، روزنامه همشهری، روزنامه آرمان امروز و خبرگزاری میزان به طرح پرسش‌های خود پرداختند. در بخش خارجی نیز به جز راشاتودی، آساهی ژاپن، شبکه العراقیه و شبکه المیادین پرسش‌های خود را مطرح کردند.

نزدیک به قله هستیم

اما رئیسی روز گذشته پیش از پاسخ به سوال‌های خبرنگاران، در سخنانی به بیان دستاوردهای اقتصادی دولتش پرداخت و گفت: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد، تلاش و پیشرفت است و نزدیک به قله هستیم. رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت خاص کشور در مقطع آغاز فعالیت دولت سیزدهم ازجمله شیوع گسترده کرونا، کاهش ذخایر کالاهای اساسی و مشکلات متعدد گفت: خیلی‌ها باور نداشتند که دولت بتواند وضعیت را مدیریت کند، اما با تغییر گفتمانی که در این دولت مبتنی بر بازگشت به مردم و با مردم بودن و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی صورت گرفت، با مشارکت مردم توانستیم شرایط را در مدت کوتاهی تغییر دهیم و به عنوان مثال محدودیت‌های کرونایی کسب‌و‌کارها و اشتغال و تحصیل مردم خیلی زود برطرف شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وجود کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی می‌توانست مشکلات جدی برای کشور ایجاد کند، اما دولت مردمی توانست با تعریف و تحقق منابع درآمدی جدید این کسری بودجه را رفع کند، اظهار کرد: امروز تورم قریب به ۶۰ درصدی به ۴۰ درصد رسیده، وضعیت ذخایر کالاهای اساسی به شرایط اطمینان‌بخشی رسیده، رشد اقتصادی حدود صفر درصدی به ۴ درصد رسیده و امید در کشور ایجاد شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی با اشاره به برخی آمارها از جمله کاهش آمار تورم تولید از ۱۰۳ درصد به ۳۰ درصد، نرخ رشد ماشین‌آلات تولید به ۱۹ درصد، نرخ رشد تولید به ۶ درصد و کاهش نرخ بیکاری که مایه نگرانی خیلی‌ها بود به ۲/ ۸ درصد تصریح کرد: در ۲ سال گذشته تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل احیا شده وارد کانال ۵ هزار شده و این یعنی تولید و اشتغال در کشور فعال شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به پیشنهاد خود برای راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت افزود: امروز دولت برای بسیاری از مشکلات باقی‌مانده از گذشته که در برنامه‌های توسعه قبلی نیز برای رفع آنها برنامه‌ریزی شده بود، اما موفق به رفع آنها نشده بودند، برنامه دارد و این برنامه نیز صرفا نوشته روی کاغذ نیست و دولت اقدامات لازم را نیز آغاز کرده و به عنوان مثال در حالی که در ابتدای این دولت ۲۲ هزار مگاوات ناترازی در عرصه تولید برق داشتیم، امروز این ناترازی به ۱۵ هزار مگاوات کاهش یافته است. رئیسی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در رفع ناترازی‌ها در بخش‌های آب، زیرساخت‌ها، گاز، مسکن و نظام بانکی اظهار کرد: یکی از مواردی که دولت روی آن تمرکز جدی داشته، توجه به اقشار نیازمند بوده که تلاش‌هایی برای تامین مسکن، رایگان کردن آب، برق و گاز و نیز بیمه سلامت رایگان برای آنها انجام شده و این اقدامات ادامه دارد.

رئیسی اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از جمله چالش‌های پیش روی دولت در ابتدای کار دانست و گفت: ما بدون حل مسائل از کنار آن عبور نمی‌کنیم، ولو اینکه حل مشکلات با چالش‌ها و سختی‌هایی نیز همراه باشد. اگر چه ممکن است رویه برخی مسوولان گذشتن از کنار مسائل باشد، اما ما چنین رویه‌ای نداریم و در حل مشکلات نیز از نخبگان کمک می‌گیریم.

رئیس‌جمهور در این بخش در پاسخ به سوال شبکه خبر درباره برنامه دولت برای نحوه توزیع یارانه‌ها و حمایت از دهک‌های پایین جامعه، با اشاره به اقدامات دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها گفت: امروز به غیر از یک دهک بقیه افراد جامعه یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند که با اضافه شدن کالابرگ به سبد معیشت این رقم افزایش یافته است. رئیسی با بیان اینکه علت تاخیر در ارائه کالابرگ، آماده نبودن زیرساخت‌های آن بوده است، افزود: از زمان تعیین شده ارائه کالابرگ به صورت آزمایشی در چند استان آغاز شده است، هدف دولت از این اقدام جلوگیری از ایجاد تلاطم در سفره مردم با تغییر احتمالی قیمت ارز بوده است و در حال حاضر به ۵ دهک کالابرگ تخصیص یافته که امکان توسعه آن وجود دارد. رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش یارانه در دولت از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۲۰ هزار تومان اظهار کرد: آنچه در موضوع پرداخت یارانه‌ها مورد توجه دولت بوده است، کم کردن فاصله طبقاتی، ثبات در قیمت‌ها و کاهش نرخ کالاهاست که تحقق این اهداف در گرو موفقیت دولت در رشد تولید است.

افزایش ارزش پول ملی

رئیسی افزایش ارزش پول ملی با وجود توطئه و حربه‌های دشمنان با دستکاری در قیمت‌ها و عددسازی در فضای مجازی را از جمله برنامه‌های مهم دولت عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال سه دستگاه اقتصادی دولت یعنی وزارت امور اقتصادی و  دارایی، سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی برنامه‌ای برای تحقق شعار سال (مهار تورم، رشد تولید) ارائه کرده‌اند که به صورت مستمر رصد و تحقق آن در حال پیگیری است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی ادعا کردند هدف دولت از اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها جبران کسری بودجه بوده است، افزود: محاسبه میزان افزایش یارانه‌ها به دهک‌های مختلف جامعه نشان می‌دهد که تلاش دولت توزیع عادلانه یارانه و حذف رانت‌خواری بوده است نه درآمدزایی برای دولت.

برنامه دولت برای دلارزدایی

رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: دولت برخلاف گذشته که سفره مردم به دلار وابسته بود، برنامه دلارزدایی از معیشت مردم را دارد تا نوسانات مرتبط با دلار در زندگی مردم تاثیری نداشته باشد.

رکوردشکنی در ارتباطات تجاری منطقه‌ای

رئیسی در بخش سیاست خارجی نیز به دفاع از عملکرد دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در بعد منزوی کردن ایران اسلامی ما از ابتدا اعلام کردیم که پرونده هسته‌ای تنها موضوع تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی نیست و ما به آن صرفا به عنوان یکی از زمینه‌های تعاملات خارجی نگاه می‌کنیم. در همین راستا گسترش و ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه، همسو و دوست را دنبال کردیم و موفقیت‌های چشمگیری نیز به دست آوردیم که در نتیجه حجم مبادلات و روابط تجاری ما نسبت به دولت قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در گسترش ارتباطات تجاری منطقه‌ای رکوردشکنی کرده‌ایم، افزود: گسترش ارتباطات دوجانبه، منطقه‌ای و نیز همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اوراسیا، شانگهای و اخیرا نیز بریکس نشان داد که ایران اسلامی ظرفیت‌ها و جایگاه قابل توجهی دارد و دشمن در پیشبرد راهبرد خود برای منزوی کردن ایران موفق نشده است.

غربی‌ها می‌خواهند به میز مذاکره برگردند

رئیسی با بیان اینکه ما هیچ‌گاه میز مذاکره برای رفع تحریم را ترک نکردیم، تصریح کرد: طرف‌های غربی که میز مذاکره را ترک کردند امروز پشیمان‌اند و برای بازگشت به میز مذاکره پیغام می‌فرستند. در عین حال ما در کنار این پرونده، پرونده‌های متعدد دیگری از جمله عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را دنبال کرده‌ایم. رئیسی با بیان اینکه برخی می‌گویند راهکار برون‌رفت مشکلات بسته به لبخند غربی‌هاست، اما ما هرگز منتظر لبخند آنها نخواهیم ماند، اظهار کرد: ائتلاف‌هایی نظیر بریکس و شانگهای فرصت بسیار خوبی برای شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی کشور و همچنین مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب است. حتما اقتصاد ایران با داشتن ظرفیت‌های کم‌نظیر در کنار اقتصادهای بزرگ در تبادل دوطرفه با این ائتلاف‌ها به رشد خواهد رسید، ضمن اینکه مساله رفع تحریم‌ها نیز از دستور کار ما خارج نشده است.

انتقاد از برجام تنظیم شده در زمان روحانی

رئیس‌جمهور در مورد مذاکرات برجامی در دولتش گفت: ما از ابتدا به دنبال کارهایی که از قبل انجام شده بود حرکت‌های لازم را انجام دادیم یعنی کارشناسانی تعیین شدند و متنی را آماده کردند که بنابر اعلام اتحادیه اروپا نیز متنی دقیق و عقلانی بود. وی با اشاره به اینکه «ما زمانی کار را به دست گرفتیم که قرارداد برجام منعقد شده بود» افزود: اگر در زمان انعقاد برجام این دولت سر کار بود توافق را دقیق‌تر تنظیم می‌کرد تا گرفتاری‌های امروز ایجاد نشود. معتقد بودیم که باید نکاتی مهم در این قرارداد رعایت می‌شد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه «آمریکا و اروپا در مورد برجام پیمان شکستند و تعهد خود را عملی نکردند» تصریح کرد: در هر صورت ما میز مذاکره را ترک نکردیم که بهانه دست دشمن ندهیم، اما آنها به تصور اینکه در اغتشاشات می‌توانند دستاوردی داشته باشند، میز مذاکره را ترک کردند و دل به اغتشاشات بستند و اکنون برگشتند. به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: دولت در مذاکره کردن کوتاهی نکرده است تا حقوق حقه ملت ایران را برآورده کند و گلابی‌های برجام که آقایان وعده آن را می‎دادند دست مردم برسد، اما طرف مقابل به تحریم‌ها ادامه داد.

پاسخی که حاشیه‌ساز شد

در ادامه خبرنگار آساهی ژاپن پرسید: بنا بر برخی گزارش‌ها میزان دارایی‌های مسدودی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن حدود یک و نیم میلیارد دلار است. آیا دولت جنابعالی برنامه‌ای برای آزادسازی اموال جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: ما با ژاپن روابط سیاسی و اقتصادی خوبی داریم و در خصوص پول‌هایی که اشاره کردید در بانک‌های ژاپنی قرار دارد، باید بگویم تلاش‌های زیادی را در کشورمان برای آزادسازی پول‌های ایران در سایر کشورها انجام می‌دهیم و این موضوع از اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان است. هرچند توصیه ما به ژاپنی‌ها این است که مستقل بوده و تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرند، به خصوص که ژاپنی‌ها خود در جنگ جهانی دوم مورد ظلم آمریکایی‌ها قرار گرفتند.

به گزارش مهر، رئیس‌جمهور گفت: لازم است اموال ایران را که در ژاپن امانت است برای دادوستد عادلانه با جمهوری اسلامی در اختیار کشورمان قرار گیرد. پس از این سخنان کاغذی به رئیس‌جمهور داده شد که رئیسی ناچار شد در مورد پاسخش درخصوص پول‌های مسدود شده در ژاپن توضیح دهد. او گفت: ما قبلا اعلام کردیم که پول بلوکه شده و مسدود شده ظالمانه فقط در کره داشتیم و جای دیگر اگر بوده در اختیار بانک مرکزی است. اینجا هم اگر پول بلوکه شده هست، در اختیار بانک مرکزی ماست. ما پول مسدود شده دیگری نداریم. پول داریم در کشورها؛ اما اشراف و اختیار بانک مرکزی وجود دارد.

اصحاب قلم انصاف را رعایت کنند

رئیس‌جمهور در این بخش از سخنانش در پاسخ به سوال روزنامه جوان مبنی بر اینکه با وجود عملکرد قابل قبول دولت در ۲ سال گذشته از جمله رشد اقتصادی و مهار تورم، برخی رسانه‌ها علاوه بر سانسور این اقدامات به تخریب، توهین و تمسخر دولت می‌پردازند، بر ضرورت رعایت انصاف به ویژه در میان اصحاب قلم و رسانه، تاکید کرد و گفت: نقد اگر همراه با رعایت انصاف باشد بسیار خوب است. ممکن است دولت در بخش‌هایی هم دچار مشکل باشد، اما باید آنچه را که دولت تحویل گرفته و آنچه در طی این مدت انجام داده را در کنار یکدیگر دید. رئیسی با بیان اینکه اختلاف دیدگاه در کشور امری طبیعی است، اما نباید نسبت به منافع ملی بی‌توجه بود، تصریح کرد: نقطه اشتراک همه مردم و گروه‌هایی که دل در گرو نظام و کشور دارند منافع ملی است. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد دولت با اتکا به شعار «ما می‌توانیم» به دنبال حل مشکلات است. رئیس‌جمهور افزود: از همه دغدغه‌مندان کشور، نظام و مردم به ویژه اصحاب قلم و رسانه می‌خواهم با رعایت انصاف به بررسی عملکردها بپردازند.

کنایه به دولت قبل درمورد سفرهای استانی

‌‌رئیسی در ادامه در پاسخ به سوال ایرنا درباره سفرهای استانی و احتمال استمرار آن برخلاف رویکرد گذشته که قائل به مدیریت کارتابلی و نظرسنجی چشمی از مرکز و ستاد بود، افزود: با وجود برخی انتقادها رویکرد بنده از ابتدای آغاز به کار دولت ۶ روز کار ملی و یک روز کار استانی بوده است. به باور من حضور در استان‌ها، دیدن مسائل از نزدیک و شنیدن سخنان مردم کمک شایانی به حل مسائل خواهد کرد. رئیسی اضافه کرد: می‌شود در تهران نشست و به صرف مشاهده گزارش دستوراتی صادر کرد، اما حضور در استان و دیدن نقص‌ها موجب برانگیختن انگیزه برای رفع آن خواهد شد.

جامعه ملتهب نیست

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال روزنامه شرق درباره رویکرد دولت نسبت به فضای ملتهب جامعه، موضوع کارآمدی برخی مدیران و وعده‌های داده شده در انتخابات نظیر پل ساختن به جای دیوار کشیدن در جامعه گفت: ما معتقد به وجود التهاب در جامعه نیستیم، بلکه وضعیت دشمنان را بسیار ملتهب می‌بینیم. در جامعه ما اختلاف نظر وجود دارد، اما معنای این اختلاف نظر التهاب نیست و وجود دوقطبی‌ها از القائات دشمنان است. رئیسی در ادامه وجود اشتراکات فراوان در جامعه با وجود برخی اختلاف‌نظر و دیدگاه‌ها را از جمله ویژگی‌های جامعه سرزنده ایران اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: همه کسانی که دغدغه کشور را دارند و عموم جریاناتی که در درون نظام تعریف می‌شوند بر تقویت اشتراکات موجود در جامعه تاکید دارند.

رئیس‌جمهور با یادآوری نامه ۶۱ اقتصاددان مخالف دولت که نسبت به تورم سه رقمی هشدار داده بودند، اما نقطه مقابل نظر آنها محقق شد، افزود: بنده هرگز نگفتم که این افراد اقتصاد نمی‌دانند یا دغدغه کشور را نداشتند، چون چنین ادبیاتی را نمی‌پسندم، بلکه معتقد بودم که این مساله یک تفاوت نگاه اقتصادی است که در نقطه مقابل آن کاهش تورم با اقدام و عمل و اتکا به ظرفیت‌های داخلی محقق شد. این به معنای وجود دوقطبی در جامعه نیست، بلکه به منزله تفاوت نگاه و عقیده است که در دیگر مسائل از جمله مسائل اجتماعی نیز صدق می‌کند.

رئیسی اظهار کرد: در جریان اغتشاشات پاییز سال گذشته بنده هم در دانشگاه‌ها و هم در سطح شهر حضور داشتم که هم با استقبال مردم مواجه می‌شدم و هم برخی اعتراضاتی را مطرح می‌کردند که این نشانه التهاب در جامعه نیست، ممکن است افرادی در جامعه خواسته‌هایی داشته باشند که حتما مورد توجه خواهد بود. در عین حال بنده وعده‌های انتخاباتی داده شده را به یاد دارم و به آن وفادار خواهم بود، گرچه ممکن است تفسیرها در این زمینه متفاوت باشد، اما پایبندی به وعده‌های انتخاباتی قطعی است.

واکنش به برکناری اساتید

رئیس‌جمهور همچنین در بخش مسائل داخلی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس که اشاره به برخی رفتارهای مجرمانه در دانشگاه‌ها از سوی برخی اساتید داشت و برنامه دولت برای حفظ محیط علمی دانشگاه‌ها گفت: حفظ آرامش در محیط علمی دانشگاه‌ها در گرو رفتار مسوولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌هاست. نشاط علمی دانشگاه‌ها نباید دچار مشکل شود، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی همواره مورد تاکید دولت بوده و دولتمردان به تأسی از مقام معظم رهبری ارتباط با دانشجویان و محیط‌های دانشگاهی را مورد توجه قرار می‌دهند و این روش را دنبال خواهند کرد. رئیسی افزود: در عین حال باید مراقبت کرد که محیط علم‌افزایی و معرفت‌افزایی دانشگاه‌ها به محیط‌های دیگری تبدیل نشود و برخی افرادی که دچار غفلت شده‌اند نیز باید حتما آگاه شوند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت متعاقب عفو تعدادی از محکومان و متهمان اغتشاشات سال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تعدادی از متخلفین در دانشگاه‌ها را نیز مورد بخشش قرار داد، تصریح کرد: اگر افرادی بخواهند در محیط‌های علمی قانون‌شکنی کنند خودِ دانشگاه‌ها باید با آنها برخورد کنند. رئیسی با تاکید بر ضرورت قانون‌محوری و پایبندی اساتید و دانشجویان به رعایت انضباط در دانشگاه‌ها، ادامه داد: طی روزهای گذشته گزارش‌هایی در ارتباط با برخی سوء‌رفتارها در دانشگاه‌ها به بنده رسیده که حتما پیگیری خواهد شد ضمن اینکه تاکید دولت حفظ نشاط، جایگاه علمی و قانون‌مندی در دانشگاه‌هاست.