تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1402 - 20:48
کد خبر : 134137

در دوره رکود مالیات را افزایش نمی‌دهند / از تورم هم مالیات می‌گیرند

در دوره رکود مالیات را افزایش نمی‌دهند / از تورم هم مالیات می‌گیرند

آرمان شرق-گروه اقتصاد:بخشنامه اقتصادی اگر قرار است صادر شود باید نظر بخش خصوصی گرفته شود. مجلس بخشی از این مشکل است. مالیات اجتماعی باید خرج زیرساخت شود، اما خانه‌های گران قیمت با مالیات تنظیم‌گری شد؟ دولت با سیاست نادرست موجب تورم و گرانی در حوزه خودرو شده است بعد ما باید مالیات اضافی آن را بدهیم.

در دوره رکود مالیات را افزایش نمی‌دهند / از تورم هم مالیات می‌گیرند

محمدرضا جعفریان، مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران می‌گوید ما نمی‌دانیم مالیات‌ها کجا خرج می‌شود. دولت مردم را متولی خود نمی‌داند و در عمل به متولیانشان گزارش نمی‌دهند که این پول‌ها کجا رفته است. ما بار‌ها گفته ایم که باید مالیات‌ها شفاف شوند، اما کسی گوش نمی‌دهد.

محمدرضا جعفریان، مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران، درباره محل‌های هزینه مالیات به «انتخاب» گفت: با توجه به اینکه دولت‌ها و مخصوصا این دولت هیچ گزارشی از محل هزینه‌ها و درآمد‌های مالیاتی به مردم ارائه نمی‌کنند، شما از من بپذیرید که من هم نمی‌دانم مالیات‌ها کجا هزینه می‌شود. بر اساس قانون ما باید ۸۳۰ هزار میلیارد تومان وصول مالیات داشته باشیم که ۴۷ درصد هزینه جاری کشور است. منتتهی دولت، چون خودش را کوچک نمی‌کند هرچه قانون مالیاتی مصوب کند، باز به درآمد سرانه تاثیر مثبت نمی‌گذارد.

او افزود: ایراد ما در هزینه‌هاست؛ یعنی دولت جیب را بزرگ می‌کند و مالیات را در تمام عرصه‌ها از ارزش افزوده تا خانه‌های خالی و خودرو و. را برای تامین آن تصویب می‌کند. در نتیجه دریافت این مالیات‌ها درآمد سرانه افزایش نیافته و وضعیت مردم نیز بهتر نمی‌شود. این وضعیت نشان می‌دهد که ما نمی‌دانیم مالیات‌ها کجا خرج می‌شود. دولت مردم را متولی خود نمی‌داند و در عمل به متولیانشان گزارش نمی‌دهند که این پول‌ها کجا رفته است. ما بار‌ها گفته ایم که باید مالیات‌ها شفاف شوند، اما کسی گوش نمی‌دهد.

وی درباره تاثیر تورم بر مالیات اشاره کرد: ساعتی ۴۲۰ میلیارد تومان اسکناس چاپ می‌شود و تورم ایجاد می‌کنند و از تورم مالیات می‌گیرند. حسابرسی تورمی نیز نداریم و عملا ۷۰ درصد تورم ایجاد کرده‌اند و به کارمند ۲۵ درصد افزایش حقوق داده‌اند. متاسفانه در ۴۰ سال اخیر این روند ادامه داشته است.

جعفریان گفت: درباره در برنامه هفتم از مردم و بخش خصوصی نظر خواهی نشده است یک عده در اتاق‌های در بسته نوشتند و به مجلس دادند. مجلس نیز بدون نظریه بخش خصوصی کار می‌کند و مغایر با قانون سال ۹۰ است. ماده سه می‌گوید بخشنامه اقتصادی اگر قرار است صادر شود باید نظر بخش خصوصی گرفته شود. مجلس بخشی از این مشکل است. مالیات اجتماعی باید خرج زیرساخت شود، اما خانه‌های گران قیمت با مالیات تنظیم‌گری شد؟ دولت با سیاست نادرست موجب تورم و گرانی در حوزه خودرو شده است بعد ما باید مالیات اضافی آن را بدهیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.