خیز سرخ؟ ترکیب پرسپولیس در پیروزی خاطره‌انگیز ۳ بریک برابر الدحیل. از این تیم فقط بیرانوند باقی مانده است.

دنیای اقتصاد : در شرایطی به هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا رسیدیم که در فاصله هفته اول تا به حال، فوتبال باشگاهی ایران در خوابی عمیق فرو رفته بود! این خود رنج مفصل دیگری است، اما به هر حال در یکی از مسابقات مهم این هفته، امشب و از گروه پنجم، پرسپولیس میهمان الدحیل قطر خواهد بود.

این بازی از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران آغاز می‌شود و در همان زمان نیز دو تیم دیگر این گروه یعنی النصر عربستان و استقلال تاجیکستان به مصاف هم می‌روند. پرسپولیس در بازی اول با دو گل برابر النصر شکست خورده و استقلال تاجیکستان و الدحیل هم به تساوی بدون گل رضایت داده‌اند. بنابراین نصر سه امتیازی صدرنشین است، دو تیم دیگر با یک امتیاز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند و پرسپولیس ایران بدون امتیاز در قعر جدول جا خوش کرده است. این بدترین وضعیت ممکن برای صعود به نظر می‌رسد، آن هم در شرایطی که تنها صعود تیم‌های اول گروه‌های ۱۰گانه به مراحل حذفی قطعی است و تیم‌های دوم باید منتظر نتایج سایر گروه‌ها باشند.

  زمانی برای فراموشی

شرایط بازی پرسپولیس و النصر را همه به یاد دارند؛ یک تراژدی تمام عیار. انگار وسط «رونالدو پارتی»، تیمی به اسم پرسپولیس گم شده بود. نه قبل از بازی کسی به یاد این تیم بود و نه در جریان مسابقه اثری از آثار قهرمان بلامنازع این سالیان فوتبال ایران به چشم خورد. پرسپولیس آن‌قدر ترسو و وا داده برابر النصر به میدان رفت که حتی ضربه در چارچوب هم نداشت. جالب می‌شود اگر بدانید النصر طی ۶ بازی اخیر خود تنها در همان مسابقه با پرسپولیس موفق به ثبت کلین‌شیت شده است. حالا اما بازی با الدحیل فرا رسیده است که می‌تواند مسیر تیم و مسیر کل گروه را عوض کند. پرسپولیس می‌تواند امیدوار باشد تیم سرسخت استقلال تاجیکستان، همان‌طور که الدحیل را به دردسر انداخت، برای النصر هم مزاحمت درست کند. فراموش نکنیم استقلال دوشنبه، دو سال پیش در یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ فوتبال آسیا موفق شده بود الهلال را با ۴ گل شکست بدهد! بنابراین پرسپولیس باید همه وجود و تمرکزش را برای پیروزی بر الدحیل بگذارد و بعد هم امیدوار به رقم خوردن اتفاقات خوب، در سایر مسابقات این گروه دشوار و پیچیده باشد. سرخ‌پوشان برای این بازی میلاد سرلک را به دلیل محرومیت در اختیار ندارند، اما به نظر می‌رسد وحید امیری به بازی رسیده. این در حالی است که قبلا گفته می‌شد مصدومیت امیری دست‌کم سه هفته طول خواهید کشید.

سپاهان –  ‌الاتحاد

امشب اما یکی دیگر از نمایندگان فوتبال کشورمان هم به مصاف رقیب خواهد رفت. سپاهان اصفهان که در بازی اول برابر نیروی هوایی عراق به تساوی ۲-۲ دست یافته، از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان‌ الاتحادی خواهد بود که روز اول آلمالیق ازبکستان را با سه گل شکست داد. الاتحاد در حالی برای انجام این بازی به اصفهان سفر کرده که کریم بنزما، فوق ستاره فرانسوی خود را در اختیار ندارد.

فقط سه  امتیاز

شرق:سپاهان بازی نخستش در آسیا را در دیداری خارج از خانه برابر نیروی هوایی عراق مساوی کرد تا دو امتیاز ارزشمند را از دست بدهد. این در حالی است که الاتحاد برد راحتی مقابل آلمالیق به دست آورد و صدرنشین شد. با توجه به نتایجی که در هفته نخست رقم خورده و البته میزبانی سپاهان، به نظر می‌رسد شاگردان ژوزه مورایس نباید به چیزی به غیر از کسب سه امتیاز فکر کنند. الاتحاد اگرچه تیمی سرشناس است ولی تا به الان نتوانسته هیچ تیم ایرانی را در ایران شکست دهد. هرچند آمارش در مجموعِ تقابل با تیم‌های ایرانی بسیار خوب است. این تیم البته مثل سایر تیم‌های عربستانی پوست‌اندازی کرده و ستاره‌های بزرگی دارد. کریم بنزما سرشناس‌ترین آنهاست که به دلیل مصدومیت این دیدار را از دست داده و به ایران سفر  نکرده است.  با این حال، آنها همچنان ستاره‌های جذابی دارند: فابینیو، انگولو کانته، لوئیز فلیپه، ایگور کورونادو، مارسلو گروهه، نورالدین البهار، رومارینیو و عبدالرزاق حمدالله. به غیر از سپاهان، پرسپولیس هم امشب دیدار دشواری دارد. آنها باید در بازی خارج از خانه در قطر به مصاف الدحیل بروند. پرسپولیس در دیدار نخست برابر النصر در ورزشگاه آزادی با دو گل شکست خورده و حالا چاره‌ای به غیر از بردن الدحیل پرمهره ندارد. الدحیل قطر با هرنان کرسپو آرژانتینی اگرچه این روزها حال و روز خوشی ندارد ولی پر از ستاره نامدار است: فیلیپه کوتینیو (برزیل)، مایکل اولونگا (کنیا)، ایساک لیحاجی (فرانسه)، ابراهیما بامبا (ایتالیا)، سهیب گنان (کنیا)، ابراهیما دیالو (فرانسه)، کیم مون هوان (کره جنوبی) و روبن سمدو (پرتغال).

این تیم را البته نباید فقط با ستاره‌های خارجی‌اش شناخت چون آنها هشت ملی‌پوش قطری هم دارند: صالح زکریا (دروازه‌بان)، بسام راوی (مدافع)، یوسف آیمن (مدافع)، محمد النعیمی (مدافع)، علی عفیف (هافبک)، عاصم مادیبو (هافبک)، المعز علی (مهاجم) و محمد مونتاری (مهاجم). الدحیل در دیدار نخست برابر استقلال تاجیکستان مساوی کرده و در این دیدار به دنبال پیروزی است. الدحیل و پرسپولیس تا به الان هشت بار با هم بازی کرده‌اند که سهم پرسپولیس سه برد بوده و یک بازی هم مساوی شده است.