تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 7:54
کد خبر : 143316

خطرحذف گوشت از سبد برخی از خانوارها

خطرحذف گوشت از سبد برخی از خانوارها

آرمان شرق-گروه اقتصاد:موضوعی که می تواند باعث افزایش ناامنی غذایی در جامعه شود. این امر به ویژه برای خانوارهای کم درآمد، که گوشت قرمز و ماهی را به عنوان بخشی از سبد غذایی خود می دانند، مشکل ساز است. به گفته کارشناسان برای مقابله با افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی، باید عواملی که باعث افزایش قیمت این دو ماده غذایی می شوند، برطرف شوند. دولت می تواند با حمایت از تولیدکنندگان دام و طیور، از افزایش هزینه های تولید این دو ماده غذایی جلوگیری کند.

خطرحذف گوشت از سبد برخی از خانوارها

افزایش قیمت انواع گوشت طی ۵ سال گذشته

 

آرمان امروز : قیمت گوشت قرمز و ماهی، طی ۵ سال گذشته، به طور پیوسته افزایش یافته است. این امر، باعث شده است که این دو ماده غذایی از سبد خانوارهای بسیاری از ایرانیان حذف شوند.

به گفته کارشناسان اقتصادی دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی، متعدد و پیچیده است. یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی، افزایش هزینه های تولید این دو ماده غذایی است. این هزینه ها می تواند شامل هزینه های نهاده های تولید، مانند نهاده های دامی، و هزینه های نیروی کار باشد. کاهش تولید گوشت قرمز و ماهی، نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت این دو ماده غذایی است. این کاهش تولید، می تواند ناشی از عوامل مختلفی، مانند خشکسالی، بیماری های دامی، و کمبود نهاده های دامی باشد. تحریم ها نیز می توانند بر افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی تأثیر بگذارند. تحریم ها، دسترسی کشور به منابع مالی و فناوری را محدود می کنند و باعث کاهش سرمایه گذاری در بخش تولید دام و طیور می شوند. این امر، می تواند باعث کاهش تولید گوشت قرمز و ماهی و در نتیجه، افزایش قیمت این دو ماده غذایی شود.

افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی، تأثیرات مخربی بر خانوارهای ایرانی دارد. افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی، باعث کاهش قدرت خرید خانوارها می شود. این امر، باعث کاهش سطح رفاه خانوارها و افزایش نابرابری در جامعه می شود. افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی، همچنین باعث تغییر در الگوی مصرف خانوارها می شود. این امر باعث می شود که خانوارها از مصرف این دو ماده غذایی پرهزینه، به مصرف مواد غذایی ارزان تر، مانند حبوبات و سبزیجات، روی بیاورند. موضوعی که می تواند باعث افزایش ناامنی غذایی در جامعه شود. این امر به ویژه برای خانوارهای کم درآمد، که گوشت قرمز و ماهی را به عنوان بخشی از سبد غذایی خود می دانند، مشکل ساز است. به گفته کارشناسان برای مقابله با افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی، باید عواملی که باعث افزایش قیمت این دو ماده غذایی می شوند، برطرف شوند. دولت می تواند با حمایت از تولیدکنندگان دام و طیور، از افزایش هزینه های تولید این دو ماده غذایی جلوگیری کند.

همچنین دولت می تواند با رفع موانع تولید دام و طیور، از افزایش تولید این دو ماده غذایی حمایت کند. طبق اعلام مرکز آمار، در تابستان امسال در میان اقلام گاوداری ‌های صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به شیر با ۴۷,۲ درصد و بیشترین تورم سالانه مربوط به گوساله نر زیر چهار ماه با ۱۰۸.۶ درصد بوده است. در فصل تابستان۱۴۰۲‌ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری ‌های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به ۵۴,۹ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۴۵.۷ درصد)، ۹.۲ واحد درصد افزایش داشته‌ است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات گاوداری‌ های صنعتی به ازای تولید قلم‌ های خود در داخل کشور، در فصل تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل تابستان سال قبل ۵۴.۹ درصد افزایش دارد. در بین اقلام گاوداری‌ های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم”شیر” (۲۴.۳ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم “گوساله نر زیر چهار ماه” (۱۷۳.۱ درصد) است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.