گفتگوی ایران با حماس برای آزادی اسرا

تسنیم : سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که حماس آماده است در صورت توقف بمباران اسرا را آزاد کند، گفت: ما در این رابطه با حماس گفتگو کردیم. حماس هم اعلام کرد که آمادگی دارد این کار را انجام بدهد.

ناصر کنعانی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه “فرانس ۲۴”، در رابطه با اینکه آیا کشورهایی از ایران برای کمک به آزادی شهروندانشان در غزه پیامی ارسال کرده‌اند، توضیح داد: کشورهایی در این رابطه با جمهوری اسلامی ایران گفتگو کردند. برخی از کشورها در ارتباط با کمک برای آزادی شهروندان با ما صحبت کردند. ما در این رابطه با حماس گفتگو کردیم. این  تماس و گفتگو هم در لبنان و هم قطر انجام شد.

وی ادامه داد: حماس اعلام کرده که من آمادگی دارم این اقدام را انجام دهم. کما اینکه تاکنون در دو مورد تعدادی را آزاد کرده است اما صحبت رهبران حماس این است که ما در شرایطی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که آرامشی ایجاد شود تا بتوانیم شهروندان و اتباع غیرنظامی را از نظامیان تفکیک کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که حماس آماده است در صورت توقف بمباران اسرا را آزاد کند، گفت: در شرایطی که رژیم اسرائیل به طور مستمر به بمباران خود علیه غزه ادامه می‌دهد، امکان اجرای چنین عملیاتی وجود ندارد. در عین حال ما در این رابطه با حماس گفتگو کردیم. حماس هم اعلام کرد که آمادگی دارد این کار را انجام بدهد. ما پیام برخی از کشورهایی را که در غزه شهروندانی دارند به حماس منتقل کردیم و پاسخ مثبتی دریافت کردیم اما حماس هم می‌گوید که این شرایط موجود امکان اجرای این را فراهم نمی‌کند و نیازمند اجرای آرامش هستیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها معتقدند حماس بدون اجازه ایران کاری انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: نخیر اینگونه نیست. ما قبلا هم اعلام کردیم. ما بجای متحدانمان در منطقه تصمیم نمی‌گیریم و مسئول اقدامات آن‌ها نیستیم. آن‌ها مستقلانه فکر می‌کنند، تصمیم می‌گیرند و اجرا می‌کنند. اما ما پنهان نمی‌کنیم و با دوستانمان ارتباط داریم.

وی همچنین در خصوص اینکه چه کسی برای مذاکره پیش قدم می‌شود، تاکید کرد: کسی که در حال حمله است. مذاکره در حال جنگ و زیر آتش به نظر من امکان پذیر نیست. اگر رژیم صهیونیستی انتظار دارد درباره افراد و بازداشت شدگان اقدامی انجام شود، این انتظار متقابل وجود دارد.

حماس: ۵۰ گروگان اسرائیلی کشته شدند

اقتصادنیوز: دقایقی پیش حماس از کشته شدن ده‌ها گروگان اسرائیلی در حملات مداوم جنگنده‌هایاین رژیم در نوار غزه خبر داد.
حماس بیانیه داد/ ۵۰ گروگان اسرائیلی کشته شدند

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز پنج‌شنبه اعلام کرد که نزدیک به ۵۰ گروگان صهیونیستی در حملات مداوم جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه کشته شدند.

گردان‌های قسام شاخه نظامی گروه مقاومت حماس پیش از این اعلام کرده بودند که در جریان عملیات بزرگ و غافلگیرانه «طوفان الاقصی» بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ صهیونیست را به اسارت گرفته که در نوار غزه نگهداری می‌شوند.

بخش زیادی از این گروگان‌ها سربازان و افسران بلندپایه ارتش صهیونیستی هستند. رژیم صهیونیستی اما اعلام کرده که حماس ۲۲۴ گروگان در اختیار دارد.

صبح روز شنبه ۷ اکتبر (۱۵ مهر) نیروهای مقاومت فلسطین در یک عملیات دقیق و هماهنگ ضمن عبور از مرزهای غزه و ورود به شهرک‌های اشغالی در اطراف نوار غزه، در کمتر از نیم ساعت بیش از ۵ هزار راکت و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند. تصاویر فرار صهیونیست‌ها با لباس شخصی، کشته شدن سربازان مرزی، غنمیت گرفته شدن ماشین و حتی تانک‌های اسرائیلی در پاسگاه‌های مرزی همگی نشان از عمق غافلگیری صهیونیست‌ها دارد.

رژیم صهیونیستی در واکنش به این عملیات بزرگ و غافلگیرانه مقاومت، از هفته گذشته به صورت مداوم شهرها و مناطق مسکونی نوار غزه را بمباران می‌کند؛ بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت فلسطین تاکنون ۷۰۲۸ فلسطینی از جمله ۲۹۱۳ کودک، ۱۷۰۹ زن و ۳۹۷ سالمند به شهادت رسیده‌اند. علاوه بر این وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که از هفتم اکتبر تاکنون، ۱۰۵ فلسطینی نیز در کرانه باختری به شهادت رسیده و ۱۹۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

همچنین این مقام پزشکی اظهار داشت که ناپدیدشدن ۱۶۵۰ فلسطینی از جمله ۹۴۰ کودک که همچنان زیر آوار هستند به وزارت بهداشت فلسطین اطلاع داده شده است.