تاریخ انتشار : جمعه 8 اردیبهشت 1402 - 9:09
کد خبر : 128609

اگر نمايندگان مجلس در حوزه اقتصاد تخصص بالايي داشته باشند بر اقتصاد  کشور تاثيرگذار بالايي دارد

حسین راغفر : انتخابات آینده متاثر از عملکرد اقتصادی دولت خواهد بود

حسین راغفر : انتخابات آینده متاثر از عملکرد اقتصادی دولت خواهد بود

آرمان شرق-گروه اقتصاد:به احتمال زیاد انتخابات آینده متاثر از عملکرد اقتصادی دولت خواهد بود و اگر اقدامات اساسی و عاجل در راستای تصحیح سیاست‌های اشتباه گذشته صورت نگیرد، شاهد افت میزان مشارکت مردم را در این دوره خواهیم بود. از همین روی، اگر مسئولان به دنبال مشارکت حداکثر هستند باید اقدامات ریشه‌ای و اساسی در اقتصاد کشور انجام دهند.

حسین راغفر : انتخابات آینده متاثر از عملکرد اقتصادی دولت خواهد بود

آرمان امروز : بدون تردید تاثیر وضعیت اقتصادی در انتخبات تمام کشورها انکار ناپذیر است و همیشه نامزدها سعی میکنند با وعدههای اقتصادی آرای مردم را جلب کنند چون حوزه اقتصاد تقریبا با معیشت مردم سروکار دارد. رفتار انتخاباتی از مسائل اساسی در حوزه جامعه شناسی است. به عبارتی، رفتار انتخاباتی کنشی اجتماعی است که نمیتوان آن را بیرون از بافت و ساخت اجتماعی و اقتصادی تحلیل کرد. از عوامل تأثیرگذار در رفتار انتخاباتی میتوان به تأثیر اقتصادی اشاره کرد. در واکاوی رفتار انتخاباتی میتوان به انتخاب عقلانی افراد رأیدهنده در فرآیند رأیدهی اشاره نمود؛ یعنی افراد به منافع اقتصادی حاصل از رأیدهی میاندیشند. به عبارتی، ایده اصلی نظریه انتخاب عقلانی بر دو چیز تأکید دارد: یکی منافع و دیگری هزینه. در اینجا رأیدهنده فردی است عقلانی که میکوشد کوتاهترین و کمهزینهترین راه را برای تأمین منافع خود برگزیند. از متغیرهای اساسی اقتصادی در فرآیند رأیدهی میتوان به فقر، بیکاری، گرانی، تورم و … اشاره کرد.

درخصوص انتخابات میزان مشارکت حرف اول را میزند. از سویی نیز گمانههایی پیرامون ابهام در میزان این مشارکت با وجود مسائل اقتصادی نیز وجود دارد. بر اساس آمارها تورم، رکود و بیکاری از عواملی است که بر مشارکت تأثیر منفی دارد و در عوض با افزایش سطح سواد و درآمد سرانه مشارکت گستردهای شکل خواهد گرفت. حضور پر شور مردم در پای صندوقهای رأی مشارکتی را ایجاد میکند که در آینده امیدواریم شاهد حضور این اتحاد در عرصه اقتصاد نیز باشیم. نباید فراموش کرد که ثبات ایجادشده از سیاست خصوصاً در بحث انتخابات، بر اعتماد مردم، بخش خصوصی و آینده ایران نیز تأثیر خواهد داشت. امید ایجادشده در دل صاحبان سرمایه، تولیدکنندگان و مسئولان اقتصادی فعالیت در این عرصه را افزایش میدهد.

تحولات و وضعیت اقتصادی قبل از برگزاری انتخابات به دو صورت در انتخابات موثر است. اول اینکه وضعیت اقتصادی بر جلب نظر مردم برای مشارکت تاثیرگذار است و دوم اینکه وضعیت اقتصادی بر رأی مردم به نامزدها و تأیید یک حزب موثر است. در خصوص وضعیت اول تصمیمگیران میتوانند برای جلب آرای مردم متغیرهای اقتصادی را به سمتی حرکت دهند که رضایت مردم جلب شود. البته این کار به میزان دانش مردم نیز بستگی دارد و شهروندان عاقلتر از آن هستند که توسط سیاستمداران منفعتطلب به سمت و سوی خاصی هدایت شوند. پیرامون وضعیت دوم نیز نگاه مردم بر دغدغههای نامزد و حزب است و از چندین ماه قبل به بررسی این دغدغهها و مواضع فرد در زمان بحرانهای اقتصادی میپردازند. البته آخرین حرکت در این رابطه همانگونه که اشاره شد، شعارها و وعده اقتصادی است. مهمترین و ملموسترین موضوع در اقتصاد هر کشور که تأثیرگذار بر تصمیمهای سیاسی مردم در انتخابات است، نرخ تورم است. رأی و نظر مردم نسبت به سیاستهای دولت به شدت وابسته به نرخ تورم است. تورم متغیری است که هر روز مردم آن را لمس میکنند و در ارزیابی خود نسبت به عملکرد سیاستگذاران، آن را ملاک قرار میدهند.

حسین راغفر در گفتوگو با آرمان امروز در مورد تاثیر متغیرهای اقتصادی در انتخابات مجلس شورای اسلامی آینده اظهار کرد: به احتمال زیاد انتخابات آینده متاثر از عملکرد اقتصادی دولت خواهد بود و اگر اقدامات اساسی و عاجل در راستای تصحیح سیاستهای اشتباه گذشته صورت نگیرد، شاهد افت میزان مشارکت مردم را در این دوره خواهیم بود. از همین روی، اگر مسئولان به دنبال مشارکت حداکثر هستند باید اقدامات ریشهای و اساسی در اقتصاد کشور انجام دهند.

وی ادامه داد: از همین روی، مسئله کنترل تورم و رشد مثبت اقتصادی برای مردم اهمیت بالایی برخوردار است. مردم باید کنترل تورم را احساس کنند وگرنه با آمارهای رسمی اعلام شده نمی توان نظر مردم را جلب کرد، چون دیگر اعتباری برای این آمار باقی نمانده است. یکی از موضوعات مهم دیگر اشتغال بوده که آن نیز از طریق رشد تولید صورت میگیرد که با شعار امکانپذیر نیست و نیازمند بسترهای اساسی است. اما هیچ نشانهای از این اقدامات در شرایط کنونی مشاهده نمیشود، از همین روی به نظر نمیرسد که امیدی به مشارکت جدی در انتخابات آینده وجود ندارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار کرد: همچنین بنده ایجاد فضای باز انتخاباتی را بعید میدانم. باید توجه داشت که مسئله اساسی در انتخابات توزیع ۸۰ میلیارد دلار دارایی کشور است و منتفعین از این میزان ارز، براحتی اجازه شکل‌‌گیری مجلس مستقل را نمیدهند. بنابراین وجود فضای باز سیاسی در شرایط کنونی از شانس اندکی برخوردار است. برای این کار باید ابتدا مقدمات آن فراهم شود که آن نیز مشاهده نمیشود. فضای باز سیاسی باید خود را در رسانههای عمومی و ملی نمایان شود، بنابراین آنچه اکنون مطرح می‌‍شود موضوعات جدی نبوده و صرف با آوردن چند چهره منتقد تمی توان آن را به فضای باز سیاسی مرتبط دانست.

این اقتصاددان با اشاره به تاثیر مجلس مقتدر در اقتصاد کشور گفت: مجلس قدرتمند با حضور نمایندگان واقعی مردم تشکیل میشود و آنها باید فارغ از نگاه سیاسی بتوانند در این انتخابات شرکت کنند . از همین روی، به باورم آن ارادهای که در انتخبات گذشته اینگونه عمل کرده هیچ تغییری در رویکردش به آینده نداشته است. اگر مجلس قوی و مقتدر سر کار باشد دیگر بودجه کشور از این اقدمات فرابودجهای رها خواهد شد، بانکها از این غارتگری اقتصاد کشور و منابع مردم باز داشته میشود، اصلاح نظام مالیاتی صورت خواهد گرفت و جلوی توزیع بسیار نابرابر منابع و فرصتها گرفته میشود.

همچنین مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، نیز در مورد اهمیت مجلس قوی در اقتصاد به آرمان امروز گفت: اقتصاد ما بگونه ای است که قوای سه گانه میتوانند تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر آن داشته باشندکه در این میان، مهمترین قوا دولت و سپس مجلس شورای اسلامی است. مجلس در دو حوزه وضع قوانین و پیگیری قوانین وضع شده میتواند در اقتصاد تاثیرگذار باشد.

مجلس جاری در بحث وضع قوانین عملکرد خوبی داشته اما در بحث پیگیری هنوز ضعف داریم مثلا در حوزه اقتصاد و تجارت قوانین اجرانشده زیادی داریم که در صورت اجرا تاثیر بالایی بر اقتصاد دارد. اگر نمایندگان دور آینده در حوزه اقتصاد تخصص بالایی داشته باشند و از سوی دیگر بر قوانین جاری احاطه داشته باشند بر اقتصاد تاثیرگذار بالایی دارد. البته در دوره جاری تعداد افراد متخصص در کمیسیون اقتصادی وجود دارد اما بهتر است که تعداد آنها افزایش یابد. چون اگر نمایندگان دغدغه اقتصادی داشته باشند آنگاه میتوانند پیگری موضوع نیز باشند. متاسفانه در دوره جاری، هیچکدام از قوا تاثیر مثبتی بر اقتصادی نداشتهاند و همه حتی بخش خصوصی نیز عملکرد ضعیفی داشته است. در شرایطی که تحریمهای خارجی با مدیریت ناکارامد این روند را تشــــدید کرد، در این شرایـــط مجلس میتواند از طریق قانون گذاری در روند کسب وکارها ثبات لازم را ایجاد کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.