یحیی گل‌محمدی

یحیی گل محمدی copy

از هر نظر ایام به کام اوست. پرسپولیس در سال جدید خورشیدی رکورد شگفت‌انگیز صددرصد پیروزی را به ثبت رسانده است. قرمزها در سال۱۴۰۲ در ۶ بازی لیگی و یک مسابقه حذفی شرکت کرده‌اند که تمام آنها را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. تک مسابقه قرمزها در جام حذفی برابر گل‌گهر بود که در نیمه دوم با دشواری مواجه شد؛ اما آنها در لیگ برتر با نتیجه قاطع ۴ بر صفر حریف سیرجانی را شکست دادند تا به وضوح نشان دهند از نظر فنی در حال رشد هستند. ستاره این بازی برای پرسپولیس مهدی ترابی بود که سه گل زد. دیگر گل قرمزها را هم سعید صادقی به ثمر رساند.

   ریکاردو ساپینتو

ساپینتو copy

استقلال در رفسنجان چهارمین کام‌بک این فصلش را رقم زد. در مسابقه‌ای که تحت تاثیر نبرد همزمان مدعیان قرار گرفته بود، آبی‌ها ابتدا با یک گل از مس عقب افتادند و در ادامه دو بار دروازه این تیم را باز کردند. این دومین شکست خانگی فصل مس رفسنجان بود. پس از پایان این مسابقه اما ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال به انتقاد از مدیران باشگاه پرداخت و تعلل آنها در تمدید قرارداد با خودش را زیر سوال برد. ساپینتو که به‌نظر می‌رسد بی‌تاب عقد قراردادی مجدد با استقلال است، گفت: «من عملکردی فوق‌العاده داشتم و اولین سوپرجام تاریخ باشگاه را گرفتم. الان زمان تمدید قرارداد است.» با این حال به نظر می‌رسد استقلالی‌ها با وجود نشان دادن چراغ سبز به این مربی، برای اخذ تصمیم نهایی منتظر نتایج جام حذفی هستند.

   ژوزه مورایس

مورایس copy

سپاهان این هفته بهترین پیروزی فصلش را به‌دست آورد و با پنج گل پیکان را در هم کوبید. با این همه، توقف بدموقع برابر ملوان، همچنان باعث شده است این تیم بعد از پرسپولیس بخت دوم قهرمانی به شمار بیاید. مورایس که اوایل فصل برخوردهای جنتلمنانه و حرفه‌ای‌اش با ستایش عام و خاص همراه شده بود، این اواخر تحت فشار ناشی از احتمال از دست دادن قهرمانی قرار گرفته و به کلی تغییر رویه داده است. حالا دیگر تقریبا هیچ‌یک از نشست‌های خبری این مربی بدون متلک‌پرانی به رقبا و مخصوصا پرسپولیس به پایان نمی‌رسد. به هر حال او و کادرش با هزینه بسیار هنگفتی به ایران آمده‌اند و هر نتیجه‌ای غیر از قهرمانی برایشان شکست محسوب می‌شود. اگر قرار بود سپاهان دوم شود، با هزینه خیلی کمتر و حضور محرم نویدکیا همین اتفاق رخ می‌داد و نیازی به جذب کادر خارجی نبود.

   امید نورافکن

نورافکن copy

دو گل از پنج گل سپاهان را برابر پیکان به ثمر رساند و پس از بازی، به سیاق همه این هفته‌ها شروع کرد به انتقاد از شرایط نابرابر و طعنه زدن به پرسپولیس. او گفت کسانی که فوتبال می‌فهمند و می‌دانند پشت پرده چه خبر است، همین حالا هم قبول دارند سپاهان قهرمان واقعی لیگ است. خب اجازه بدهید ما جزو کسانی قرار بگیریم که از نظر نورافکن فوتبال نمی‌فهمند. طبیعی نیست که وقتی سپاهان ۵امتیاز از پرسپولیس جلو بود، کسی حرف از رقابت ناعادلانه نمی‌زد و حالا هر هفته از این بحث‌ها می‌شنویم. چه بسا اگر روی گل مساوی ملوان به سپاهان همین امید نورافکن آفساید را پر نمی‌کرد، امروز هیچ‌کدام از این اظهارنظرها وجود نمی‌داشت.

   شهریار مغانلو

مغانلو copy

او آقای گل جدید لیگ برتر است. با به ثمر رساندن دو گل برابر پیکان، شهریار مغانلو ۱۲گله شد و از رضا اسدی ۱۱گله عبور کرد. نکته عجیب درباره مغانلو این است که تمام گل‌هایش را در اصفهان زده؛ ۱۱ تا در نقش جهان و یکی در فولادشهر به ذوب‌آهن! در صورتی که او با همین ۱۲ گل کفش طلا را ببرد، ضعیف‌ترین آقای گل تاریخ لیگ برتر خواهد شد. این عنوان تا به حال به ادموند بزیک اختصاص داشته که در لیگ ۱۴ تیمی دوم، ۱۳ گل زد.

   طالب ریکانی

طالب ریکانی copy

یک روز نفرینی برای کاپیتان باتجربه و قابل احترام نفت آبادان؛ او ابتدا گل زودهنگام تیمش را از روی نقطه پنالتی به ذوب‌آهن زد و سپس در دهمین دقیقه بازی با یک حرکت رزمی، مرتکب خطایی شدید و نالازم روی بازیکن حریف شود و کارت قرمز بگیرد. پس از این اتفاق، نفت آبادان گل مساوی را خورد. نفت ۲۲امتیازی هفته آخر بدون ریکانی باید به خانه گل‌گهر برود. آنها برای بقا با مس کرمان رقابت دارند؛ دیگر تیم ۲۲امتیازی لیگ که هفته آخر میزبان سپاهان است.

   لئاندرو پریرا

لئاندرو پریرا copy

از مهاجم برزیلی پرسپولیس به شکل ویژه باید تقدیر کرد. او توانست با حدود ۳۰۰دقیقه بازی، یک کارت قرمز و ۴کارت زرد بگیرد. کارت چهارم او برابر گل‌گهر بود و منجر به محرومیت پریرا از بازی هفته آخر با نساجی شد. در ازای این همه کارت، پریرا فقط یک گل نصفه و نیمه برای پرسپولیس زد. شرزود تمیروف مهاجم پیکان هم داستان مشابهی دارد؛ بازیکنی که کل فصل فقط یک گل زد و بعد از اخراج در جام حذفی، در لیگ هم برابر سپاهان دومین کارت قرمزش را گرفت. خسته نباشید رفقا!

   سعید الهویی

سعید الهویی copy

هیچ‌کس نفهمید دستیار امیر قلعه‌نویی چطور بعد حضور او در تیم ملی ناگهان به‌عنوان سرمربی گل‌گهر انتخاب شد؛ اما ۴ شکست در ۷ بازی به وضوح نشان داد مدیران باشگاه سیرجانی تصمیم درستی در این مورد نگرفتند. گل‌گهر نمایشی اسفبار برابر پرسپولیس داشت؛ طوری که باشگاه بعد از پایان بازی یک بیانیه عذرخواهی منتشر کرد. حالا تصور کنید الهویی با این شرایط، دستیار قلعه‌نویی در تیم ملی هم هست!

   ابراهیم اشکش

ابراهیم اشکش copy

نه تزریق امید و انگیزه واهی فایده داشت و نه حتی برگزاری تنبیهی تمرینات در ساعت ۶صبح. همان‌طور که از مدت‌ها قبل به نظر می‌رسید، نفت مسجدسلیمان به‌عنوان اولین تیم به لیگ دسته یک سقوط کرد. شاگردان ابراهیم اشکش در هفته بیست‌ونهم در خانه آلومینیوم اراک به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل دست پیدا نکردند تا با لیگ برتر خداحافظی کنند.