چهار گام جهش تولید در فولاد خوزستان

 امین ابراهیمی در این نشست خبری عنوان کرد: ظرفیت فولاد ایران از پیش از انقلاب با ۱.۸ میلیون تن به ۴۵ میلیون تن پس از انقلاب رسیده است. ایران در زمینه تولید فولاد، جایگاه ویژه‌‌‌ای را در بین کشورهای دنیا به خود اختصاص داده و رتبه دهم را به لحاظ تولید و رتبه هفتم را به لحاظ ظرفیت به خود اختصاص داده است. مجموعه فولاد خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده فولاد در کشور، ظرفیتی نزدیک به ۴ میلیون تن دارد که ۱۰‌درصد ظرفیت تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است. فولاد خوزستان یکی از برندهای قدیمی فولاد در کشور به‌‌‌شمار می‌رود. یکی از چالش‌‌‌های این مجموعه با توجه به این موضوع که فعالیت این مجموعه از سال ۱۳۵۳ کلید خورده و در سال ۱۳۶۷ فعالیت آن آغاز شده، موضوع فرسوده شدن ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات است. چالش‌‌‌های دیگر، ‌‌‌ اتفاقاتی است که در زنجیره تامین و تامین انرژی رخ داده است.

افق فولاد خوزستان تا سال۱۴۱۰

ابراهیمی در ادامه با اشاره به افقی که فولاد خوزستان برای خود ترسیم کرده است، گفت: فولاد خوزستان ایجاد ظرفیت ۱۳.۶ میلیون تن را در افق سال ۱۴۱۰ برای خود ترسیم کرده است تا بتواند ۲۵‌درصد بازار را به خود اختصاص دهد. در این افق، چند گام ترسیم شده که گام نخست تا پایان سال۱۴۰۲، گام دوم تا پایان سال ۱۴۰۴، گام سوم تا پایان ۱۴۰۸ و گام چهارم تا پایان ۱۴۱۰ ترسیم شده است. در گام نخست، توسعه زیرساخت‌‌‌ها مانند توسعه پست برق، طرح‌‌‌های اکسیژن، طرح پساب و بازچرخانی آب و… را انجام داده‌‌‌ایم که یا به بهره‌‌‌برداری رسیده یا در حال بهره‌‌‌برداری است. گام دوم، پروژه‌‌‌هایی است که در بالادست و پایین‌‌‌دست برای خود تعریف کرده‌‌‌ایم، یکی از مهم‌ترین پروژه‌‌‌هایی که امروز برای نخستین‌‌‌بار اطلاع‌‌‌رسانی می‌شود، پروژه زمزم۳ است که تزریق گاز و روشن شدن مشعل آن را آغاز کرده‌‌‌ایم. این واحد یک سوپرمگامدول است که ظرفیت نزدیک به ۲ میلیون تن دارد و بخشی از نیاز کشور را در زمینه آهن اسفنجی مرتفع خواهد کرد، به این شرط که چالش‌‌‌های گازی این فرصت را از ما نگیرد. این پروژه پیش از اینکه یک پروژه توسعه‌‌‌ای باشد، یک پروژه زیست‌‌‌محیطی بوده است و در تعریف جدید این طرح، اندازه آن را از مگامدول به سوپرمگامدول تغییر داده‌‌‌ایم. این طرح می‌تواند به‌‌‌صورت مستقیم برای ۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی کند و یکی از بزرگ‌ترین مگامدول‌‌‌های کشور به‌‌‌شمار می‌رود. در آینده نزدیک افتتاحیه این پروژه انجام خواهد شد.

طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای فولاد شادگان

وی در ادامه با اشاره به طرح‌‌‌های فولادسازی شادگان عنوان کرد: طرح توسعه فولاد شادگان را در قالب فولاد کلین به پیش برده‌‌‌ایم. ظرفیت فولادسازی شادگان با ظرفیت ۸۰۰‌هزار تا یک میلیون تن را در فاز نخست در حال اجرا داریم که این پروژه نزدیک به ۹۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌ایم که ذوب اول را تا دی ماه داشته باشیم و تا پایان سال نیز نخستین شمش را از این مجموعه بگیریم. با توجه به نزدیکی فولاد شادگان به دریا، تمرکز صادراتی خود را روی این مجموعه قرار داده‌‌‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه احداث نیروگاه، قراردادی در قالب طرح ۱۰‌هزار مگاواتی بین فولاد خوزستان، وزارت نیرو و وزارت صمت منعقد شده که فولاد خوزستان مکلف به اجرای یک طرح‌ هزار مگاواتی شده است. در کنار نیروگاه این طرح پروژه نیروگاه خورشیدی را داریم که ۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی را در دستورکار خود قرار داده‌‌‌ایم که هم‌‌‌اکنون در حال برگزاری مناقصه آن هستیم. در کنار این پروژه‌‌‌ها، پروژه نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی شادگان را داریم که مناقصه آن برگزار شده است که امیدواریم تکلیف این پروژه نیز تا پایان سال مشخص شود. در مجموع، قصد داریم ظرفیتی نزدیک به ۱۳۶۰ مگاوات نیروگاه به مجموعه اضافه کنیم.

ابراهیمی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ همت پروژه توسعه‌‌‌ای در دست اقدام داریم. فولاد خوزستان، ریل‌‌‌گذاری خود را به سمت توسعه تغییر داده است. تقریبا از هم‌‌‌اکنون تا پایان سال به‌‌‌طور متوسط هر دو سه هفته یک‌بار یک پروژه جدید را رونمایی و بخشی از نیاز صنعت فولاد کشور را تامین خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به افق چشم‌‌‌انداز در سال ۱۴۱۰ عنوان کرد: امیدوار هستیم تا پایان سال ۱۴۱۰ بتوانیم به ظرفیت‌‌‌های ۱۳.۶میلیون تن فولاد دست پیدا کنیم.

ترکیه هدف صادراتی بازار آهن اسفنجی

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که آیا تولید آهن اسفنجی صرفه اقتصادی دارد، گفت: قیمت آهن اسفنجی به‌‌‌واسطه عرضه‌‌‌هایی که در کشور انجام می‌گیرد، غیرمنطقی است و هدف اولیه ما تامین نیازهای داخلی است. در کنار آن، بازارسازی برای صادرات را مدنظر قرار داده‌‌‌ایم. در ترکیه قصد داریم فرهنگ استفاده از آهن اسفنجی را جا بیندازیم و این کشور را به عنوان یکی از کشورهای هدف برای خود در نظر گرفته‌‌‌ایم. کما اینکه سال گذشته حدود ۵۰‌هزار تن آهن اسفنجی به عراق صادر کرده‌‌‌ایم. بابت راه‌‌‌اندازی مگامدول زمزم۳ سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰‌هزار مازاد خواهیم داشت که هدف اول، تامین نیاز داخل و هدف دوم بازار صادراتی خواهد بود.  ابراهیمی همچنین در ادامه یادآور شد: در مجموعه فولاد خوزستان یک طرح جامع طراحی کرده‌‌‌ایم که بر اساس این طرح جامع توازن کل زنجیره را مدنظر قرار داده‌‌‌ایم و برای این توازن از سنگ تا محصول نهایی را در نظر گرفته‌‌‌ایم و برنامه‌‌‌های آینده ما برای رفتن به سمت تولید فولادهای کلین و فولادهای با ارزش‌‌‌افزوده بالاتر است. قصد داریم که ۵۰‌درصد محصول خود را وارد فاز نهایی کنیم، از این رو چند طرح تولید ورق نیز در دستورکار خود قرار داده‌‌‌ایم.

وی ادامه داد: ظرفیت کنونی ما در بازار کشور حدود ۱۰‌درصد است و قرار است به یک برنامه ۲۵ درصدی در کشور برسیم. بر اساس افق چشم‌‌‌انداز سال ۱۴۰۴ که تولید ۵۵ میلیون تن برنامه‌‌‌ریزی شده بود، ما بر این اساس برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌هایی انجام‌‌‌ داده‌‌‌ایم تا سال ۱۴۱۰ به تولید ۱۳.۶ میلیون تن فولاد برسیم که از این میزان ۶ میلیون تن توسعه‌‌‌های زیرسقفی و مابقی آن را در قالب طرح‌‌‌های مشارکتی با گروه‌‌‌‌‌‌های هم‌‌‌خانواده در منطقه در دستور کار خود قرار داده‌‌‌ایم. برنامه ما این است که فولاد خوزستان  به عنوان یک هلدینگ در غرب و جنوب کشور مطرح شود.  مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که برای تامین گاز و تامین مواد اولیه خود چه برنامه‌‌‌ریزی در دست اقدام دارید، عنوان کرد: یکی از چالش‌‌‌های اصلی صنعت فولاد، تامین مواد اولیه است و برای تولید ۵۵ میلیون فولاد به ۱۶۷ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز داریم. میزان ذخایر موجود که نتیجه اکتشافات کشور است، عددی حدود ۳.۳ میلیارد تن ذخایر سنگ‌آهن است که برای زنجیره فولاد کفاف ۱۳ تا ۱۵ سال آینده را می‌دهد. البته قابل ذکر است که بیش از ۵‌درصد در کشور کار اکتشافی انجام نداده‌‌‌ایم.

اقداماتی در راستای ذخیره‌‌‌سازی گاز

ابراهیمی در ادامه با تاکید بر این موضوع که گاز در صنعت فولاد نه خوراک و نه سوخت محسوب می‌شود، عنوان کرد: گاز در صنعت فولاد به عنوان فرآیند فناوری به‌‌‌شمار می‌رود، چراکه گاز با عامل احیایی تجزیه می‌شود و عامل احیایی، برای تولید آهن اسفنجی به کار گرفته می‌شود. چالش گاز چند سالی است که گریبانگیر صنعت فولاد شده، البته میزان مصرف گاز در صنعت فولاد، عددی زیر ۵‌درصد است، اما نخستین صنعتی که محکوم به قطع شدن گاز شده، صنعت فولاد بوده است. اما برای جبران قطعی گاز، طرح‌‌‌هایی مطرح شده است که یکی از آنها بحث ذخیره‌‌‌سازی گاز است. یکی از واحدهایی که گاز بالایی مصرف می‌کند، واحد تولید آهن اسفنجی است که مشکل آهن اسفنجی، در زمینه ذخیره‌‌‌سازی آن است. پروژه‌‌‌هایی برای رفع این مشکل برای فولاد خوزستان و فولاد شادگان تعریف کرده‌‌‌ایم که برای این منظور بریکت سرد آهن اسفنجی تولید کنیم. به عبارتی به‌‌‌جای ذخیره گاز بریکت سرد تولید کنیم و این مهم‌ترین پروژه ما در راستای مصرف گاز است. همچنین برای مشارکت در میادین گازی مذاکره‌‌‌هایی انجام داده‌‌‌ایم و پیشنهادهایی در حوزه پارس شمالی داده شده است که در قالب یک تفاهم‌‌‌ناهه مشترک در انجمن فولاد با همکاری شرکت‌های دیگر در حوزه میادین گازی صورت خواهد گرفت، هرچند به عنوان یک کارشناس این فرآیند را قبول ندارم. همچنین پروژه‌‌‌ای را در شادگان تعریف کرده‌‌‌ایم که حداقل ۳۰‌درصد مصرف گاز را کاهش می‌دهد و در کشور برای نخستین‌‌‌بار به سمت تولید فولاد سبز پیش خواهیم رفت.