تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 - 7:49
کد خبر : 141804

جنگ جهانی سوم؛ توهم یا واقعیت؟

جنگ جهانی سوم؛ توهم یا واقعیت؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:به بهانه‌ نزدیک شدن تاریخ پیشگویی الکسا درباره جنگ جهانی سوم و وقوع جنگ میان حماس و اسرائیل، از ChatGPT 3.5 پرسیده شد که آیا به جنگ جهانی سوم نزدیک هستیم یا نه؟ پیش‌بینی هوش مصنوعی این‌چنین بود:ارزیابی زمان وقوع و نزدیکی جنگ جهانی سوم یک کار پیچیده و نامشخص است. آخرین به‌روزرسانی پایگاه دانش من در سپتامبر ۲۰۲۱ صورت گرفته و تا آن زمان، جهان در حال تجربه تنش‌های ژئوپلیتیکی، درگیری‌های منطقه‌ای و چالش‌های دیپلماتیک بود. با تمام این‌ها پیش بینی وقوع یک جنگ جهانی با قطعیت قابل اتکّا، چالش‌برانگیز است.

جنگ جهانی سوم؛ توهم یا واقعیت؟

آرمان امروز-سرویس بین الملل: چند ماه قبل ویدیویی بحث‌برانگیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. یکی از کاربران از دستیار هوش مصنوعی الکسا پرسیده بود که جنگ جهانی سوم چه زمانی آغاز می‌شود؟  الکسا در پاسخ گفته بود: جنگ جهانی سوم در ساعت ۶ بعد از ظهر روز ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳ و با حمله موشکی روسیه به آلمان آغاز می‌شود.

به بهانه‌ نزدیک شدن تاریخ پیشگویی الکسا درباره جنگ جهانی سوم و وقوع جنگ میان حماس و اسرائیل، از ChatGPT 3.5 پرسیده شد که آیا به جنگ جهانی سوم نزدیک هستیم یا نه؟ پیش‌بینی هوش مصنوعی این‌چنین بود:

ارزیابی زمان وقوع و نزدیکی جنگ جهانی سوم یک کار پیچیده و نامشخص است. آخرین به‌روزرسانی پایگاه دانش من در سپتامبر ۲۰۲۱ صورت گرفته و تا آن زمان، جهان در حال تجربه تنش‌های ژئوپلیتیکی، درگیری‌های منطقه‌ای و چالش‌های دیپلماتیک بود. با تمام این‌ها پیش بینی وقوع یک جنگ جهانی با قطعیت قابل اتکّا، چالش‌برانگیز است.

جامعه بین‌المللی به‌طورکلی می‌کوشد تا از راه دیپلماسی، اتحادیه‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و مذاکرات دیپلماتیک از درگیری‌های جهانی در مقیاس گسترده جلوگیری کند. درس‌های آموخته شده از جنگ‌های جهانی ویرانگر قرن بیستم، اهمیت حل درگیری از طریق راه‌‌حل‌های صلح‌آمیز را تقویت کرده است.

تداوم نظارت بر تحولات جهانی، حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک و ترویج همکاری‌های بین المللی برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها و وقوع یک جنگ جهانی ضروری است. امید این است که کشورها برای حل اختلافات و حفظ صلح و ثبات در مقیاس جهانی به همکاری با یکدیگر ادامه دهند. با این‌حال، پتانسیل درگیری‌ها و بحران‌ها همیشه وجود دارد و هوشیاری و دیپلماسی را در روابط بین‌الملل ضروری می‌کند.

گذشت و گذشت تا این که وزیر دفاع آلمان یعنی همان کشوری که هوش مصنوعی عنوان کرده بود جنگ جهانی با حمله به این کشور آغاز خواهد شد، اظهاراتی عجیب را مطرح کرد.

این مقام آلمانی با استناد به جنگ اوکراین و جنگ جدید میان اسرائیل و نوار غزه، گفت که ممکن است دیگر نقاط جهان هم دچار درگیری شود و از شهروندان آلمانی خواست تا برای جنگ آماده شوند.

پیستوریوس در تکذیب این انتقاد از دولت کنونی آلمان مبنی بر سرعت پایین دولت در تقویت ارتش، گفت که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با بیشترین سرعت ممکن تلاش می‌کند تا ۳۰ سال تضعیف و نادیده گرفته شدن ارتش این کشور را جبران کند. او گفت که ارتش آلمان همین حالا هم در میان قدرتمندترین ارتش‌های ناتو است اما وعده داد که این ارتش ظرف سه تا چهار سال آینده چنان تحولی را پشت سر خواهد گذاشت که هیچ شباهتی به نیروی مسلح کنونی نخواهد داشت.

اظهارات پیستوریوس مبنی بر احتمال وقوع جنگ در اروپا در حالی مطرح شد که چندی پیش نیز «فیونا هیل»، کارشناس سابق امور اروپا و روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا گفت که مناقشات غزه و اوکراین می‌توانند جنگ‌هایی باشند که مانند جنگ‌های جهانی اول و دوم، نظم بین‌المللی موجود را برهم زده و تغییرات شگرفی در آن ایجاد خواهند کرد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که دیکتاتور کره شمالی نیز عنوان کرده بود که وقوع جنگ جهانی سوم اجتناب ناپذیر است و بزودی شاهد آغاز آن خواهیم بود.

این اظهارات و تحلیل ها در حالی مطرح می شود که ایالات متحده آمریکا حداقل تا سال ۲۰۲۵ و چین به عنوان ابرقدرت دیگر اعلام کرده که تا سال ۲۰۵۰ علاقه ای به ورود به هیچ تنشی را ندارند.

در کنار این ابرقدرت ها باید به روسیه نیز اشاره کرد. کشوری که به حدی ضعیف شده که برای تامین اسلحه به سایر کشورها متکی شده و دیگر توان آغاز جنگی دیگر را ندارد. مخصوصا علیه اروپایی که به شدت از ورود به هر جنگی به صورت مستقیم در حال فرار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.