تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 مرداد 1402 - 7:31
کد خبر : 135787

جعفر قنادباشی: آنچه در امارات و عربستان رخ می‌دهد «توسعه» نیست!؟

جعفر قنادباشی: آنچه در امارات و عربستان رخ می‌دهد «توسعه» نیست!؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:قبل از صحبت درباره توسعه باید دید توسعه چیست؟ کشور های دارای ذخایر نفتی قابل ملاحظه و جمعیت های کم‌ در حال احداث بنا ها و ساختمان ها و تجهیزات صنعتی و کشاورزی و یا تحرکات عمرانی هستند ولی این به معنای توسعه نیست. این به معنی رصد درآمد های کشور ها توسط قدرت ها و شرکت های بزرگ است تا به وسیله کارهای عمرانی و با بازار یابی و فریب شرکت ها تحت عنوان راه اندازی طرح های اجرایی و عمران و آبادی پول این کشور ها را به نام توسعه تاراج می کنند

جعفر قنادباشی: آنچه در امارات و عربستان رخ می‌دهد «توسعه» نیست!؟

شفقنا آینده- یک کارشناس مسائل بین الملل درباره توسعه در منطقه می گوید: از دید کارشناسان خارجی آنچه در امارات و عربستان رخ داده توسعه نیست. غربی ها توانسته اند با راه انداختن طرح های صوری و بزک کردن ظاهری در این کشور ها درآمد های کلانی به جیب بزنند.

جعفر قنادباشی  در پاسخ به این سوال که برخی از کشور های منطقه‌ مثل عربستان و امارات در مسیر توسعه هستند. در نقطه مقابل برخی از کشور های منطقه‌ مثل ایران، مصر و پاکستان از مسیر توسعه جا مانده اند. توسعه در منطقه خاورمیانه چه الزاماتی دارد؟ اظهار داشت: قبل از صحبت درباره توسعه باید دید توسعه چیست؟ کشور های دارای ذخایر نفتی قابل ملاحظه و جمعیت های کم‌ در حال احداث بنا ها و ساختمان ها و تجهیزات صنعتی و کشاورزی و یا تحرکات عمرانی هستند ولی این به معنای توسعه نیست. این به معنی رصد درآمد های کشور ها توسط قدرت ها و شرکت های بزرگ است تا به وسیله کارهای عمرانی و با بازار یابی و فریب شرکت ها تحت عنوان راه اندازی طرح های اجرایی و عمران و آبادی پول این کشور ها را به نام توسعه تاراج می کنند این شیوه عارت ثروت کشور ها توسط شرکت ها و قدرت های بزرگ است.

آنچه در امارات و عربستان رخ داده توسعه نیست

وی افزود: بخش بزرگی از درآمد های شرکت ها صرف خرید سلاح می شود و به جیب ارتش آمریکا ریخته می شود تا از آن ها محافظت کنند چون این کشور ها به عنوان کشور پیشرفته شناخته نمی شوند و توانایی عمرانی و صنعتی بالایی ندارند و شرکت های خارجی این کار را برایشان انجام می دهند. از دید کارشناسان خارجی آنچه در امارات و عربستان رخ داده توسعه نیست. آن ها توانسته اند با راه انداختن طرح های صوری و بزک کردن ظاهری در این کشور ها درآمد های کلانی به جیب بزنند. مثلا هم امارات شخصی را به فضا فرستاده و هم عربستان این کار را تکرار کرده است. این کار به چه معنی است؟ یعنی تامین کل هزینه های پروژه های فضایی آمریکا و حفظ پرستیژ این کشور در حوزه فضایی. یعنی تمام مشکلات آمریکا با تبلیغات وسیع در مورد عملکرد ناسا جبران می شود. این طرح ها هزینه دارد و هزینه اش را یک نفر اماراتی و عربستانی که ریشه اماراتی و عربستانی ندارند و تنها ملیت این کشور ها را دارند تامین می شود و آنها خوشحالند که به فضا رفته اند درحالیکه این پروژه ها تبلیغ آمریکا به عنوان کشور پیشرفته است.

ناسا در حال جبران هزینه طرح های خود با استفاده از ثروت عرب ها است

بسیاری از شهر های بزرگ پاکستان شهر هایی پیشرفته هستند

وی تصریح کرد: ناسا برای تبلیغات اسباب بازی می سازد. روس ها مدت ها میش از ناسا جلو زده اند. امروز چین و هند پیش افتاده و ناسا در حال جبران هزینه طرح های خود با استفاده از ثروت عرب ها است. این پیشرفت نیست اما پاکستان و ایران کشورهایی پر جمعیت هستند. پاکستان نزدیک به ۲۳۰ میلیون جمعیت دارد و با کشور ۳۰ تا ۴۹ میلیونی عربستان قابل مقایسه نیست.جمعیت پاکستان مصرف بالایی دارند و برای اجرای هر طرحی به بودجه بالا نیاز دارند با این وجود پاکستان در حوزه هسته ای بسیار پیشرفته است. در بررسی پاکستان نباید فقط به شهر های نزدیک به مرز ایران توجه کرد بسیاری از شهر های بزرگ پاکستان شهر هایی پیشرفته هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.