تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 8:32
کد خبر : 137732

تندروها به‌دنبال تکرار انتخابات ۹۸

تندروها به‌دنبال تکرار انتخابات ۹۸

آرمان شرق-گروه سیاست:بسیاری از منتقدان معتقدند که جریان خالص‌ساز که انتقادها به آنها در هفته‌های اخیر افزایش یافته در تلاش است تا بار دیگر انتخاباتی مانند آنچه در سال ۹۸ رخ داد در ایران برگزار شود که باتوجه به کاهش دایره انتخاب، برخی که نزدیک به این جریان هستند وارد بهارستان شوند.

تندروها به‌دنبال تکرار انتخابات ۹۸

آرمان امروز، گروه سیاسی: بسیاری از منتقدان معتقدند که جریان خالص‌ساز که انتقادها به آنها در هفته‌های اخیر افزایش یافته در تلاش است تا بار دیگر انتخاباتی مانند آنچه در سال ۹۸ رخ داد در ایران برگزار شود که باتوجه به کاهش دایره انتخاب، برخی که نزدیک به این جریان هستند وارد بهارستان شوند. جبهه پایداری در صف اول این انتقادها قرار گرفته است ولی با این وجود آنها معتقدند که تلاش دارند تا افراد اصلح را به مجلس روانه کنند. اعضای جبهه پایداری تلاش می‌کنند تا در مقابل خالص‌سازی خود را در کنار مردم معرفی کنند. همانطور که برنامه‌های انتخاباتی این طیف در سطح شهرها آغاز شده است. در این مورد با یکی از تحلیلگران سیاسی گفت‌وگو انجام داده‌ایم. بخشایش معتقد است که جریان اصولگرایی با چند لیست وارد انتخابات خواهد شد که این شانس پایدرای‌ها برای پیروزی را کاهش خواهد داد.

 

اردوگاه چند شاخه‌ای اصولگرایان

«احمد بخشایش»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که چینش «جناح اصولگرا» را برای رقابت در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در اسفند ماه برگزار شود، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «در حال حاضر با دوقطبی جدیدی در مورد رقابت‌های انتخاباتی روبه‌رو هستیم. این دوقطبی بین آنهایی است که در انتخابات شرکت می‌کنند و آنهایی که به‌دلیل اعتراضات برنامه‌ای برای حضور ندارند. طیف معترض بیشتر گرایش به جریان اصلاحات دارد و اگر جبهه اصلاحات برنامه‌ای برای حضور نداشته باشند رقابت در اردوگاه اصولگرایی بسیار حساس و نفس‌گیر خواهد بود. پیش از ورود به بحث باید به این موضوع هم اشاره کنیم که به‌دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی که دولت نتوانست سروسامانی به این حوزه بدهد در کل باید شاهد کاهش آمار مشارکت باشیم.»

او با تفکیک طیف‌های مهم اصولگرایی و اینکه در انتخابات با چه چهره‌ای وارد صحنه خواهد شد، ادامه می‌دهد: «رقابت‌های انتخاباتی در شهرستان‌های کوچک و شهرهای بزرگ مانند تهران و … متفاوت است زیرا هرچه سهمیه‌ها و تعداد نمایندگان در حوزه‌ها کمتر می‌شود رقابت از قالب حزبی به قالب قومی و قبیله‌ای گرایش بیشتری دارد. به‌عنوان مثال نمی‌توانیم بگوییم که رقابت جبهه پایداری برای حوزه انتخاباتی که یک نماینده دارد با طیف نواصولگرا بسیار حساس و نفس‌گیر خواهد بود.

ولی همین موضوع در خصوص حوزه تهران و … با حساسیت خاصی دنبال می‌شود. باتوجه به این توضیح تحلیل امروز ما در مورد شهرهای بزرگ است. به‌صورت عمده باید بگوییم که اردوگاه اصولگرایی دوشاخه شده است. در یک سمت اصولگراهای تندرو و سنتی هستند که تاکید می‌کنند باید به‌عنوان سرلیست وارد فضای انتخاباتی شود مانند جبهه پایداری و دیگر اصولگراهای سنتی که در این طیف حضور دارند. در مقابل این‌ها باید به سه طیف دیگر اشاره کنیم که شاخه «علی لاریجانی»، «محمدرضا باهنر» و «محمدباقر قالیباف» اشاره کنیم که آنها را معتدل‌های اردوگاه می‌دانیم. در این جناح می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که به احتمال زیاد بین این سه جریان، به‌خصوص لاریجانی و قالیباف در برابر جبهه پایداری ائتلافی شکل خواهد گرفت. اگر این ائتلاف شکل بگیرد باید شاهد دو جریان متفاوت در اردوگاه اصولگرایان باشد که برای اولین بار می‌توانند رقابت خوبی با یکدیگر داشته باشند.

ناگفته نمانید که در این بین ائتلاف احتمالی لاریجانی-قالیباف می‌تواند بخشی از جریان معرض را همراه خود پای صندوق‌های رای بیاورند. در واقع این جریان همواره اطراف چهره‌های اصلاح‌طلب تجمع می‌کنند. در این آرایش باید به نمایندگان طرفدار دولت هم اشاره‌ای داشته باشیم که همانند مجلس یازدهم در مجلس آینده هم حضور خواهند داشت.»

نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که طیف نزدیک به «محمود احمدی‌نژاد» چه نقشی در انتخابات اسفند ماه خواهند داشت، اضافه می‌کند: «چهره‌های نزدیک به رییس دولت‌های نهم و دهم با باقی اصولگرایان متفاوت هستند. تاکنون به این صورت بود که تنها در انتخابات ریاست جمهوری با در راس قرار گرفتن احمدی‌نژاد وارد صحنه می‌شدند در غیر این صورت آنها آنقدر با جبهه پایداری نزدیکی دارند که می‌توانند به راحتی در لیست‌ آنها قرار بگیرند. توجه داشته باشید که اگر احمدی‌نژاد قصد ورود به انتخابات را داشته باشد می‌تواند بازی را برهم بزند. حضور او می‌تواند خبر ویژه انتخاباتی باشد. زیرا هوادارنی دارد که می‌توانند جو انتخابات در اختیار بگیرند چون آنها همواره نشان دادند که نسبت به او متعصب هستند. در انتخابات ۱۴۰۰ مشاهده کردیم با وجود نزدیک به ۲ و نیم میلیون رای به نام او از صندوق خارج شد. شاید صلاحیت او را در انتخابات ریاست جمهوری را تایید نکنند ولی او می‌تواند برای انتخابات اسفند در صحنه حضور داشته باشد.»

 

در یک انتخابات حداقلی جبهه پایداری دست برتر را خواهد داشت

«محمد مهاجری»، فعال رسانه‌ای اصولگرا در پاسخ به این سوال که یکی از کارشناسان در روزهای اخیر نکته‌ای را راجع به توان جبهه پایداری در انتخابات مطرح کرده بود مبنی بر اینکه اگر بخواهیم وزن جبهه پایداری کاملا مشخص شود، اجازه بدهیم که آنها جدای از ائتلاف اصولگرایان در انتخابات شرکت کنند تا رأی و میزان اقبال مردم به آنها مشخص شود. نظر شما در این خصوص چیست؟ به جماران گفت: «این حرف درست است. اما تمام تلاش جبهه پایداری و جبهه دولت این است که میزان مشارکت درانتخابات به شدت کاهش پیدا کند. در یک انتخابات حداقلی کاندیدای جبهه پایداری دست برتر را خواهد داشت. وقتی کسی در انتخابات شرکت نکند، آنها مثلا با یک حداقل ۱۰، ۱۲ میلیونی هم در سراسر کشور، در انتخابات می‌توانند سهم قابل قبولی از کرسی‌های پارلمان به دست بیاورند. اما جبهه پایداری الآن را باید با جبهه پایداری چهار سال پیش متفاوت دید. جبهه پایداری الآن به معنای دولت است و چون در واقع آنها دارند از امتیاز شخص آقای رئیسی استفاده می‌کنند، قاعدتا وزن‌شان هم در انتخابات افزایش پیدا خواهد کرد.»

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.