تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 شهریور 1401 - 12:41
کد خبر : 111357

تناقض های آشکار آماری!

تناقض های آشکار آماری!

آرمان شرق-گروه اقتصاد:رئیسی نقبی هم به فروش نفت در سال جاری کرد و گفت : امسال درآمد دولت از فروش نفت ۲۰ درصد کاهش یافته است که ۴۰ درصد فروش نفت به صندوق توسعه داده می‌شود. از سوی دیگر افزایش حقوق را داشته ایم و در کنار آن رتبه بندی معلمان بعد از ۱۰ سال آغاز شده است. همچنین حقوق و مزایای پرستاران که ۱۵ سال معطل مانده بود را سامان دادیم.

 

آرمان شرق-گروه اقتصاد:رئیسی نقبی هم به فروش نفت در سال جاری کرد و گفت : امسال درآمد دولت از فروش نفت ۲۰ درصد کاهش یافته است که ۴۰ درصد فروش نفت به صندوق توسعه داده می‌شود. از سوی دیگر افزایش حقوق را داشته ایم و در کنار آن رتبه بندی معلمان بعد از ۱۰ سال آغاز شده است. همچنین حقوق و مزایای پرستاران که ۱۵ سال معطل مانده بود را سامان دادیم.

تناقض های آشکار آماری!

روزنامه آرمان امروز نوشت: حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوردر نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد، به مولفه هایی اشاره کرد که در نوع خود قابل نقد و بررسی است. مولفه هایی که با آنچه امروز در کشور مشاهده می شود تفاوتی محسوس دارد.ادعاهایی در مورد کاهش تورم، تحقق ساخت ۴ میلیون مسکن؛ بهبود وضعیت فرهنگیان، افزایش تولید حامل های انرژی و…. مواردی که با مروری بر اخبار منتشر شده در یکسال گذشته تلاش کرده ایم تا به اختصار به راستی آزمایی آنها بپردازیم!
اولین موضوع اقتصادی که رئیسی به آن اشاره کرد و البته حمله ای به دولت روحانی نیز بود، مساله کسری بودجه دولت دوازدهم بود که به دولت جدید رسیده بود. وی در این زمینه گفت: مسئولان در آن زمان به من می‌گفتند که کشور با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی رو به رو است و تو با این چه می‌خواهی بکنی؟ همه اینها مسائل و مشکلاتی بود که خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شد توانستیم از آنها عبور کنیم. مثلاً در آن موقع بحث شیوع کرونا را داشتیم که روزانه حدود ۷۰۰ خانوار، عزیزان شأن را از دست می‌دادند، از سویی مسئولان دولت قبل به من می‌گفتند با این موضوع چه می‌خواهی کنی، در حالی که به ما واکسن نمی‌فروشند. دولت توانست با یک اقدام جهادی واکسیناسیون عمومی را با ورود واکسن به نتیجه برساند و تعداد کشته‌ها در یک روزهایی به صفر نیز رسید.
وی کسری بودجه را یکی دیگر از مشکلات دولت در آغاز کار خود دانست و گفت: کسری بودجه «ام المسائل» کشور است و رسیدگی به آن همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است. ما توانسته ایم بدون استقراض از بانک مرکزی سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذاریم و بودجه امسال را نیز بدون استقراض از بانک مرکزی ببندیم.

The One for Men Dolce & Gabbana

The One for Men Dolce & Gabbana

اقامت در کنار حرم امام رضا | اجاره روزانه سوئیت در جاجیگا

اقامت در کنار حرم امام رضا | اجاره روزانه سوئیت در جاجیگا

بعد از خیانت همسر چگونه رفتار کنم ؟روانشناس متخصص در زمینه خیانت

بعد از خیانت همسر چگونه رفتار کنم ؟روانشناس متخصص در زمینه خیانت

این سخنان رئیسی درحالی مطرح می شود که به گفته رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی از طلب ۳۵۹ هزار میلیارد تومانی شبکه بانکی از دولت تا پایان خردادماه سال جاری خبر داده است.  بدین ترتیب اگر بدهی دولت به سایر بخش ها را نیز در نظر بگیریم بعید است که دولت توانسته باشد گامی در جهت کاهش رقم ۴۸۰ هزار میلیاردی مورد ادعای وی برداشته باشد. آنهم در شرایطی که میزان فروش نفت چند ده برابر دولت گذشته بوده است. درمورد کرونا نیز مثل اینکه رئیس جمهور فراموش کرده اند که برای واردات واکسن ها چه موانعی و از سوی چه نهادها و افرادی به بهانه حمایت از بومی سازی تولید واکسن بر سرتصمیم دولت برای ورود واکسن ها قرار داشت و از این گذشته چه حجمی از واکسن هایی که ابتدای دولت رئیسی وارد کشور شد، حاصل قراردادها و پیگیری های دولت روحانی است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت در خصوص کاهش تورم، گفت: در شهریور ۱۴۰۰ که دولت کار خود را آغاز کرد تورم نزدیک ۶۰ درصدی را داشتیم و دولت در این مدت تلاش کرد با کنترل اقداماتش موجب افزایش تورم نشود که از آن جمله می‌توان به بالا نبردن ارزش پایه پولی و عدم استقراض از بانک مرکزی اشاره کرد و شما شاهد بودید تورم در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ به نزدیک ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد اما اصلاحات اقتصادی مقداری تورم را به همراه داشت.
این سخنان رئیسی نیز درحالی مطرح می شود که وی سال گذشته مدعی شده بود که در سال ۱۴۰۱ تورم در کشور به حدود ۲۰ درصد می رسد. آماری که برخلاف ادعای وی ؛ هم اینک بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است !
کالاهای اساسی و حامل های انرژی
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در جهت تأمین کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز در حوزه تأمین کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و در برخی از کالاها شاخص‌ها در حد سبز است. این در حالی است که در ابتدای دولت، شاخص‌ها در برخی کالاها در حد قرمز بود.
رئیسی با اشاره به اقدامات دولت در جهت تأمین برق نیز گفت: امسال به لطف خدا و با تلاشی که مسئولان انجام دادند ۶ هزار مگاوات تولید برق افزایش داشته است و شاهد بودید امسال قطع برق نداشتیم و کارهایی در این حوزه انجام شد که در ۲۵ سال گذشته بی سابقه بوده است. این در حالی است که در ابتدای دولت و در سال گذشته قطعی برق در کشور داشتیم.
در حوزه گاز هم با همکاری و ارتباط با کشورهای همسایه توانستیم گاز مورد نیاز برخی از استان‌ها را تأمین کنیم و مردم با قطعی گاز نیز رو به رو نبودند.
اظهارات رئیسی در مورد تامین کالاهای اساسی و همچنین انرژی های حامل در شرایطی عنوان می شود که اولا دولت که سیاست دولت برای افزایش چند قلم کالای اساسی ، در نهایت منجر به افزایش بی رویه قیمت تمامی کالاها و تورم بی سابقه در کشور شد. در مورد انرژی نیز همین دو روز قبل وزیر نفت در بوشهر اعلام کرده بود که در بخش حامل های انرژی همچنان با کمبودهای جدی مواجهیم و حتی ممکن است به خاطر کمبود در بخش گاز ، در زمستان امسال با قطعی های مکرر مواجه باشیم.
آبرسانی در اوج اعتراض ها!
رئیس‌جمهور آبرسانی به مردم را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: آبرسانی به یزد، فارس و دیگر نقاط کشور از اولویت‌های ماست، البته باید تلاش کنیم که بین آب شرب و آب کشاورزی و صنعت تفاوت ایجاد شود و آب شرب نباید در صنعت استفاده شود. بررسی تنش‌های آبی و حل مشکلات آبی کشور از اولویت‌های دولت است.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تأمین آب شرب مورد نیاز مردم، گفت: اولین سفری که رفتم به خوزستان بود، برای بررسی مشکلات آب آنجا و بحمدالله آبرسانی در اهواز با اقداماتی که انجام شد در سال جاری و ظرف چند روز آینده به نتیجه می‌رسد. ادعای اولویت موضوع آب در برنامه های دولت نیز در حالی مطرح می شود که هنوز مردم همدان ، ارومیه و شهرکرد و شهرها و روستاهای توابع آن درگیر مشکلات ناشی از کمبود آب و قطعی های طولانی آن هستند و دولت نیز برای ساکت کردن آنها مجبور شد تا تمامی امکانات خود را بسیج کند و طرح های چند ساله را در کمتر از چند هفته تمام نماید.
کاهش یا افزایش فروش نفت؟!
رئیسی نقبی هم به فروش نفت در سال جاری کرد و گفت : امسال درآمد دولت از فروش نفت ۲۰ درصد کاهش یافته است که ۴۰ درصد فروش نفت به صندوق توسعه داده می‌شود. از سوی دیگر افزایش حقوق را داشته ایم و در کنار آن رتبه بندی معلمان بعد از ۱۰ سال آغاز شده است. همچنین حقوق و مزایای پرستاران که ۱۵ سال معطل مانده بود را سامان دادیم.
به نظر می رسد رئیس دولت سیزدهم چندان اطلاعی از مصاحبه ها و گزارش های ارایه شده از سوی مدیران و وزرای خود ندارد وگرنه می دانست که وزیر نفت وی همین چند روز قبل درخبری گفته بود: دولت سیزدهم علاوه بر چند برابر شدن توسعه صادرات نفت و گاز در مدت کوتاه شروع به کار خود، موفقیت چشمگیری در وصول درآمدهای آن داشته است. ۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن، نتیجه اقدامات فعالانه دولت سیزدهم بود.
این یارانه نقدی
یارانه نقدی و افزایش آن نیز از جمله دیگرموضوعاتی بود که رئیسی از آن به عنوان افتخارات خود یاد کرد . رئیس‌جمهور در این زمینه مدعی شد: ما پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به مردم ارمغان دادیم  که این رویه فقر مطلق را تا حدود زیادی رفع کرده است. این سخنان رئیس جمهور نیز درحالی مطرح می شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان افزایش یارانه در دولت رئیسی خود عاملی برای افزایش قیمت ها وتورم و به دنبال آن، افزایش فقر در جامعه بوده است.
هر جور شده می سازیم!
رئیس‌جمهور همچنین در سخنان خود اشاره ای هم به یکی از مهمترین وعده های خود یعنی ساخت یک میلیون مسکن در سال داد و گفت: در سال‌هایی که صد هزار یا دویست هزار مسکن ساخته شده است نیاز به ۸۰۰ هزار واحد بوده است. ۸۰۰ هزار واحد مسکن شهری و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی نیاز اصلی کشور است.
رئیسی گفت: آنچه که ما گفتیم، حتماً باید اجرایی شود. از ابتدای دولت، ساخت مسکن شروع شد. مهم‌ترین بخش ساخت مسکن، زمین است. در حاشیه شهرها زمین‌های دولتی رها شده داریم که می‌توان از آنها استفاده کرد. در خصوص تأمین مصالح ساختمانی نیز همه‌ی تولیدات را در داخل داریم و نیازمند مصالح خارجی نیستیم.
ادعاهای رئیس دولت سیزدهم در مورد مسکن را شاید بتوان یکی از ملموس ترین سخنان ضد ونقیض وی دانست . چرا که بارها مسئولان و وزرای مرتبط از جمله وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده اند که پرونده ساخت مسکن ملی به هیچ عنوان در ریل و مسیر اصلی خود پیش نمی رود و چه بسا اگر به هیمن شیوه جلو برود، با شکستی حتمی مواجه خواهد شد! این فشارها به حدی بود که حتی گفته می شود رستم قاسمی اعلام کرده که دراعتراض به ناهماهنگی های موجود در مورد جهاد مسکن سازی، استعفا خواهد داد.
علاوه براین رئیسی ، از افزایش حقوق کارمندان دولت و همچنین تحقق وعده هایی که به معلمان و خانواده بزرگ آموزش و پرورش داده است، به عنوان دیگر دستاوردهای خود اشاره کرد. ادعاهایی که درحالی مطرح می شود که هر روز شاهد تحصن گروه هایی از معلمان و کارکنان یکی از سازمان ها در برابر مجلس یا وزارتخانه مربوطه خود در اعتراض به وضعیت معیشتی آنها و همچنین تبدیل وضعیت معلمان و کارکنان دولت هستیم!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.