تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 9:02
کد خبر : 143854

تمدید آتش بس در غزه بوی صلح به مشام می رسد

تمدید آتش بس در غزه بوی صلح به مشام می رسد

آرمان شرق-گروه بین الملل:اگر قرار باشد بگوییم شکل گیری توافق به نفع اسرائیل است یا به نفع فلسطین، به اعتقاد من، به ضرر اسرائیل است، چرا که از یک سو، مردم در غزه از لحاظ غذا و مایحتاج روزمره دیگر از جمله سوخت، تحت فشار قرار دارند و به گفته مقام‌های سازمان ملل، ۲ میلیون و دویست هزار نفر در این منطقه در گرسنگی به سر می ‌برند.

تمدید آتش بس در غزه بوی صلح به مشام می رسد

 

آرمان امروز-سرویس بینالملل: «جان کربی» هماهنگ‌ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی کاخ سفید، درباره تعداد اسرای اسرائیلی نزد حماس گفت: ما تعداد واقعی اسیران اسرائیلی را نمی ‌دانیم اما انتظار داریم ۲۰۰ نفر یا بیشتر باشند.

کربی تصریح کرد، احتمال می‌ دهیم ۷ الی ۲۰ آمریکایی دیگر در غزه باشند.

او گفت: حماس همه گروگان‌ها را کنترل نمی ‌کند و گروه‌های دیگری نیز برخی از آن‌ها را در اختیار دارند، با این حال مسئولیت ردیابی این اسیران بر عهده حماس است.

کربی افزود: حماس همچنین اعلام کرده که علاقه‌مند به ادامه قرارداد توقف جنگ است اما باید روزانه ۱۰ گروگان را آزاد کند.

وی تصریح کرد: ما می ‌خواهیم آتش‌بس موقت طولانی‌تر شود تا زمانی که بتوانیم همه اسیران را خارج کنیم. اسرائیلی ‌ها موافقت کردند که برای آزادی گروگان‌های بیشتر و رساندن کمک‌های بیشتر به توقف جنگ ادامه دهند.

کربی همچنین خبر داده «بایدن و نتانیاهو توافق کردند مدت زمان آتش‌ بس برای آزادی اسرا را تمدید کنند که برای اسرائیل و منطقه خوب است».

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که روزنامه «وال‌استریت‌ژرونال» نوشته اسرائیل و حماس از طریق  میانجی ‌گرها در حال مذاکره برای تمدید آتش‌بس در غزه به مدت چهار روز دیگر هستند.

حماس و اسرائیل بامداد چهارشنبه به توافق آتش‌بس چهار روزه و همچنین تبادل زندانیان رسیدند. بر اساس این توافق، ۱۵۰ اسیر فلسطینی در ازای ۵۰ اسیر اسرائیلی از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند و کامیون های حامل سخت و کمک ‌های بشردوستانه هم وارد غزه می ‌شود.

تا روز دوشنبه سه دور تبادل زندانیان میان دو طرف انجام شده است و پیش بینی می شود اینروند در روز سه شنبه نیز ادامه پیدا کند.

از سوی دیگر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به سوال‌هایی که پیش ‌روی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل است و او باید با آن‌ها برخورد کند، کند نتانیاهو تلاش می‌کرد این سوال‌ها را به تعویق بیاندازد.

احتمالا اشاره سالیوان به پرونده‌های فساد مالی و قانون جنجالی «تغییرات قضایی» است که معترضان به کاهش اختیارات دستگاه قضایی اسرائیل، هفته‌ها به خیابان‌ها آمده و نتانیاهو را به چالش کشیده بودند.

 

سالیوان در میانه گزارش‌ها مبنی بر اینکه نتانیاهو پس از پایان جنگ دیگر نخست‌وزیر اسرائیل نخواهد بود، درباره این موضوع که نتانیاهو می‌خواهد درگیری در نوار غزه ادامه یابد تا او در منصبش بماند، اظهارنظر نکرد.

این مقام ارشد کاخ سفید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کاخ سفید معتقد است که به نفع نتانیاهو است که درگیری پایان یابد چراکه او در «وضعیت سیاسی داخلی دشواری است»، گفت: من درخصوص روند سیاسی اسرائیل پیش‌بینی نمی ‌کنم.

سالیوان ادامه داد: نتانیاهو می ‌داند که به محض پایان جنگ با حماس، او با سوال‌هایی مواجه خواهد شد که آن‌ها را به تعویق می ‌انداخت. کاری که ما خواهیم کرد، صرف همکاری با شخص نخست ‌وزیر است که او نتانیاهو است و ما با او به صورت مستقیم در مورد مشکلاتی که امروز با آنها مواجه هستیم، تعامل می‌ کنیم.

پیشتر روزنامه پالتیکو به نقل از منابع آگاه خبر داده بود «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که مسیر سیاسی نتانیاهو به پایان خود نزدیک می ‌شود.

عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ در این رابطه می گوید: این امکان وجود دارد که این توافق چند روزه، با توجه به فشار‌های بین المللی که به اسرائیل وارد می‌ شود، به یک توافق طولانی مدت تبدیل شود اما احتمال این موضوع با شک و شبهه هایی همراه است.

وی افزود: اگر قرار باشد بگوییم شکل گیری توافق به نفع اسرائیل است یا به نفع فلسطین، به اعتقاد من، به ضرر اسرائیل است، چرا که از یک سو، مردم در غزه از لحاظ غذا و مایحتاج روزمره دیگر از جمله سوخت، تحت فشار قرار دارند و به گفته مقام‌های سازمان ملل، ۲ میلیون و دویست هزار نفر در این منطقه در گرسنگی به سر می ‌برند.

در نتیجه توافق، دارو، سوخت و غذا به این افراد خواهد رسید. اسرائیل به دنبال این بود که با شروع درگیری در جنوب غزه، ساکنان این منطقه را به سمت گذرگاه رفح در مصر بفرستد و سپس این افراد مجبور شوند از آن جا به صحرای سینا بروند. با این شرایط می ‌توان گفت که طرح اسرائیل تا حدودی با صدمات و تاخیر مواجه می‌ شود و مشخص نیست که عاقبت این طرح چه خواهد بود.

فرجی راد ادامه داد: از سوی دیگر، درباره این توافق، در کابینه اسرائیل، اختلاف نظر وجود داشت و صحبت درباره این توافق از یک ماه قبل مطرح بود.

وی افزود: بنابراین، این توافق، اختلافات را درون کابینه اسرائیل، افزایش می‌ دهد. علاوه بر این‌ها، نیرو‌های جنگنده حماس می‌ توانند در سایه این صلح موقت، استراحتی کرده و نفسی بکشند. حتی ممکن است در شرایط آتش بس، امکان جا به جایی تجهیزات فراهم شود و شرایط به صورت کلی در غزه تغییر کند.

به هر حال باید منتظر روزهای بعد و اتفاقات غیرقابل پیش بینی نیز بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.