تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1402 - 8:39
کد خبر : 138244

تلاش نکنید؛ اصلاح طلبان انتخابات را تحریم نمی کنند

تلاش نکنید؛ اصلاح طلبان انتخابات را تحریم نمی کنند

آرمان شرق۰گروه سیاست:مباحث انتخاباتی در شورای هماهنگی و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح نشده است. اصلاح‌طلبان هنوز به مباحث انتخابات ورود نکرده‌اند که بخواهند تصمیم بگیرند اگر توقعاتشان برآورده نشد آن را تحریم کنند؛ چنین صحبتی درست نیست.

تلاش نکنید؛ اصلاح طلبان انتخابات را تحریم نمی کنند

آرمان امروز، گروه سیاسی: هنوز حدود ۲۵ هفته تا شروع انتخاباتی حساس و نفسگیر باقی مانده است و جناح‌ها و جریان‌های سیاسی با آرایش جدید خود را برای رقابتی حساس جهت تسخیر صندلی‌های سبز پارلمان را زودتر از گذشته آغاز کرده‌اند. زمزمه‌های انتخاباتی از سال گذشته در محافل سیاسی آغاز شد تا نشان دهد اولین تفاوت این انتخابات با انتخابات ادوار گذشته رقم بخورد. «تصویب قانون جدید انتخابات»، «نحوه بررسی صلاحیت‌ها»، «پیش ثبت‌نام» و … از دیگر تفاوت‌ها است ولی در این مورد شباهت‌هایی هم وجود دارد مانند اینکه برخی جریان‌ها تلاش می‌کنند تا در رسانه‌ها بحث تحریم انتخابات جریان اصلاحات را به میان ‌آورند، پروژه‌ای که در طول تاریخ جمهوری اسلامی آنچنان که باید رخ نداده است. باتوجه به اینکه طیف خاصی در جریان اصلاحات به دلیل برخی موانع و مطالبه‌گری‌ها هنوز برای حضور تصمیم نگرفته‌اند ولی در مقابل مشاهده می‌کنیم دیگر طیف‌ها نه‌تنها قصد ‌تحریم ندارند بلکه تنها راه رسیدن به ایرانی توسعه یافته و متکثر را صندوق رای می‌دانند. به‌همین دلیل باید به جناح رقیب پیشنهاد داد تا برای تضعیف جبهه اصلاحات راه دیگری را در پیش بگیرند تا حداقل جدیدتر باشد. در ادامه این گزارش به برخی از اظهارت ضد تحریم انتخابات اشاره خواهیم کرد.

اصلاحطلبان بهدنبال تحریم انتخابات نیستند

«غلامحسین کرباسچی»، دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی در واکنش به اینکه بسیاری بر این باور هستند که بیانیه اخیر جبهه اصلاحات و رفتارهای آنها حکایت از تحریم انتخابات توسط این جریان دارد، گفت: «اصلاح‌ طلبان انتخابات را تحریم نکردند چراکه اگر می‌خواستند انتخابات را تحریم کنند در بیانیه خود اعلام می‌کردند که در انتخابات اعلام داوطلبی نکنید. بنابراین استنباط بنده این است که اصلاح‌طلبان به دنبال تحریم انتخابات نیستند.»

او درباره تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان برای چگونگی ورود به انتخابات مجلس دوازدهم ادامه داد: «بنده اطلاع ندارم که در نهایت اصلاح‌طلبان با لیست مشترک در انتخابات حضور پیدا می‌کنند یا خیر چرا که عضو جبهه اصلاحات نیستم و از طرفی نمی‌دانم در نهایت اصلاح‌ طلبان به کسانی که از شهرستان‌ها در انتخابات اعلام داوطلبی کردند می‌گویند بمانید یا خیر.»

حرفی از تحریم نیست

«جواد امام»، سخنگوی جبهه اصلاحات درباره مطرح شدن اینکه اصلاح‌طلبان می‌خواهند انتخابات را تحریم کنند گفت: «حزب ایثاگران اصلاح‌طلب در ابتدای راه است ما باید جلسات خود را برگزار و مقداری از مسیر را طی کنیم. مباحث انتخاباتی در شورای هماهنگی و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح نشده است. اصلاح‌طلبان هنوز به مباحث انتخابات ورود نکرده‌اند که بخواهند تصمیم بگیرند اگر توقعاتشان برآورده نشد آن را تحریم کنند؛ چنین صحبتی درست نیست.»

تحریمی در کار نیست

«اسدالله بادامچیان»، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره حضور جریان‌های مختلف و تحریم انتخابات توسط جریان‌های خاص گفت: «در این دوره از انتخابات کثرت حضور داریم، یعنی گروه‌های مختلف خواهان حضور در مجلس گام دوم هستند؛ تحریم از سمت گروه‌های مختلف مانند اصلاح طلبان صورت نمی‌گیرد، چون آنها هم مانند سایرین نمی‌خواهند خود را از مناصب حکومتی محروم سازند. مطلوب‌ترین حکومت در جهان حکومتی است که مردم سالاری ارزشی است که از همراهی ارزش‌های دینی و ارزش‌های انسانی شکل گرفته است و توسط مردم و به وسیله انتخابات انجام می‌شود. برخی برای اینکه خودشان رای بیاورند خواهان مشارکت پایین هستند؛ انتخاباتی موثر است که با حضور مردم انجام شود. مردم خودشان انتخاب می‌کنند و اگر خطایی از فرد منتخب سر بزند، خودشان با آن فرد برخورد می‌کنند؛ مانند بلایی که سر بنی‌صدر آمد.»

شاید بخشی انتخابات را تحریم کنند

«علی مطهری»، نمانیده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به شائبه تحریم انتخابات توسط جریان اصلاحات گفت: « ببینید سرمایه اجتماعی همه گروه‌های سیاسی کم شده است. حتی سرمایه اجتماعی اصولگراها هم کم شده است. داخل خود اصولگراها هم یک عده‌ای معترض و منتقدند و مثل سابق نیست. منتها فرق این دو گروه این است که اصول‌گراها در هر شرایطی به عنوان انجام تکلیف شرعی وارد می‌شوند ولی اصلاح‌طلب‌ها این طور نیستند، ممکن است گاهی حتی انتخابات را تحریم کنند. کلاً یک نوع ناامیدی در کل جامعه به نظر من حاکم است و خود به خود سرمایه اجتماعی همه احزاب کم شده است. علت اصلی آن هم وضع بد معیشت مردم است که فکر می‌کنند کسی به فکر آنها نیست. همچنین این احساس کلی هست که فکر می‌کنند کاری نمی‌شود کرد. هر مقدار که در انتخابات شرکت کنیم و حتی مجلس را هم به دست بگیریم بالاخره گلوگاه‌ها دست نهادهای دیگر است و کار مهمی نمی‌شود انجام داد. لذا یک عده مأیوس هستند و می‌گویند اصلاً نباید وارد انتخابات شد چون فایده‌ای ندارد.»

راهی جز صندوق رای نمیشناسم

«مرتضی الویری»، چهره سیاسی اصلاح طلب درباره ضرورت رای دادن و مشارکت مردم در این دوره از انتخابات گفت: «تا دو شب گذشته تصمیم داشتم که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنم، اما بعد از شنیدن فایل صوتی آقای محسن آرمین،  نظرم تغییر پیدا کرد..»

الویری در مورد لزوم مشارکت و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی ادامه داد: «نظر من در مورد مشارکت مردم این است که اگر راه دیگری برای حل مشکل سراغ داشتیم و از آن راه اقدام می‌کردیم طبیعتا قابل فکر و اندیشه بود ولی با توجه به اینکه راهی جز صندوق رای وجود ندارد علی رغم نامهربانی‌ها و اقدام نامناسب شورای نگهبان در حذف کاندیداهای توانمند با توجه به اینکه راه دیگری جز صندوق رای نمی‌شناسم طبیعتا از مردم دعوت می‌کنم که بیایند و شرکت کنند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.