تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 آبان 1397 - 17:53
کد خبر : 47994

ترکیه ادعای تازه دادستان عربستان درباره قتل خاشقجی را رد کرد

آرمان شرق: مولود چاووش اوغلو در واکنش به بیانیه امروز دادستان کل عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی گفت که ادعای جدید ریاض درباره این جنایت قانع کننده نیست. به گزارش آرمان شرق به نقل از  ایرنا، رسانه های ترکیه ساعاتی پیش اعلام کردند که دادستان کل عربستان سعودی طی بیانیه ای اعتراف کرد که جسد

آرمان شرق: مولود چاووش اوغلو در واکنش به بیانیه امروز دادستان کل عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی گفت که ادعای جدید ریاض درباره این جنایت قانع کننده نیست.

به گزارش آرمان شرق به نقل از  ایرنا، رسانه های ترکیه ساعاتی پیش اعلام کردند که دادستان کل عربستان سعودی طی بیانیه ای اعتراف کرد که جسد خاشقچی پس از قتل در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تکه‌تکه و به بیرون منتقل شده است.
بر اساس اخبار مندرج در رسانه های این کشور، در این بیانیه همچنین آمده است که برای پنج نفر از متهمان جنایت، تقاضای اعدام شده و سعود القحطانی مشاور برکنار شده دیوان پادشاهی نیز ممنوع الخروج است.
وزیر خارجه ترکیه طی سخنانی در مراسم افتتاح مقطع آموزشی دکترای دانشگاه آک دنیز به این بیانیه ریاض واکنش نشان داد و اظهار کرد: تعداد ماموران برای قتل خاشقچی ۱۸ نفر بودند و امروز بازداشت ۱۱ نفر از آنها را در عربستان سعودی باور داریم اما آزادی سایر افراد جای سوال دارد.
چاووش اوغلو بیانیه جدید دادستانی عربستان سعودی را قانع کننده ندانست و افزود: بی تردید برای تکه تکه کردن جنازه خاشقچی لوازم مخصوصی از قبل به محل جنایت منتقل شده و نقشه قتل وی نیز از پیش برنامه ریزی شده بود.
وی تاکید کرد: پرونده قتل خاشقچی در این شرایط نباید مختومه شود و باید آمران و سازمان دهندگان این جنایت به افکار عمومی جهان معرفی و در نهایت مجازات شوند و بی گمان ترکیه پیگیر آن خواهد بود.
وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته نیز طی اظهاراتی در نشست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در آنکارا خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره حادثه قتل جمال خاشقجی شد.
وی ادامه داد: ابتدا نخواستیم نزد دیوان بین‌المللی کیفری طرح دعوی کنیم و با عربستان سعودی یک گروه کاری مشترک تشکیل دادیم اما اکنون می بینیم که تحقیقات بین‌المللی درباره حادثه قتل جمال خاشقجی ضروری است.
چاووش اوغلو تصریح کرد: ما برای روشن شدن تمام ابعاد این پرونده هر چه لازم است، انجام خواهیم داد و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این پرونده یا چانه‌‌زنی بر سر خون خاشقجی معنی ندارد.
با گذشت نزدیک به یک ماه از اعتراف آل سعود به قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری، هنوز عاملان و آمران این جنایت هولناک به طور رسمی معرفی نشده اند و وضعیت جسد وی نیز نامعلوم است.
وبسایت خبر .۷ ترکیه چند روز پیش به نقل از یک مقام مطلع دادستانی استانبول اعلام کرد که جسد جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود پس از قتل، با اسید ذوب شده است.
این رسانه بدون ذکر نام این مقام آگاه اعلام کرد که خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده و جسد او به طور کامل در اقامتگاه سرکنسول این کشور در ۳۰۰ متری محل قتل با اسید هیدرو فلوریک ذوب شده است.
این روزها رسانه های ترکیه بر نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی متمرکز شده و او را آمر اصلی قتل این روزنامه نگار منتقد مقامات ریاض عنوان می کنند.
خاشقچی ۶۰ ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
وی روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با ‘خدیجه چنگیز’ نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، ۱۸ نفر از جمله ۱۵ مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که ۱۵ مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.