تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 تیر 1402 - 9:24
کد خبر : 133843

تخلیه اندیشه مندان علوم انسانی از «بهشت» در روز قلم/توقف تخلیه با دستور قضایی

تخلیه اندیشه مندان علوم انسانی از «بهشت» در روز قلم/توقف تخلیه با دستور قضایی

آرمان شرق-گروه جامعه:این اقدام شهرداری تهران با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است. عباس عبدی فعال سیاسی در توییتی نوشت: «تهاجم مدیریت شهرداری تهران برای تخلیه خانه اندیشمندان علوم انسانی نه مانع از اظهارات نظرات انتقادی و علمی می‌شود و نه به مواضع طرفداران وضع موجود کمک می‌کند، ولی دو نتیجه دیگر دارد و اول بد نامی طرفداران وضع موجود و دوم رادیکال و غیررسمی‌تر شدن مواصع و دیدگاه‌های منتقدان وضع موجود.»

تخلیه اندیشه مندان علوم انسانی از «بهشت» در روز قلم/توقف تخلیه با دستور قضایی

آرمان امروز : روز گذشته شهرداری تهران با حضور پرتعداد در خانه اندیشمندان علوم انسانی سعی در تخلیه و پلمب ساختمان این مجموعه کرده است. معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری و مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی به همراه تعداد زیادی عوامل اجرایی شهرداری تهران با در دست داشتن حکم پلمب ساختمان اقدام به تغییر قفل‌ها و بیرون کردن عوامل اجرایی خانه اندیشمندان علوم انسانی کردند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شورای شهر تهران با این اقدام مخالف است اما بر اساس دستور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، عوامل شهرداری اصرار به تخلیه و تحویل ساختمان دارند. این در حالی‌ست که رییس و برخی از مدیران خانه اندیشمندان علوم انسانی، سه شنبه شب را در این محل گذراندند تا این ساختمان را حفظ کنند. گفتنی‌است خانه اندیشمندان علوم انسانی ۱۲ سال پیش در محل پارک ورشو تهران به منظور همفکری و همراهی اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علمی ایجاد شده است و تاکنون برنامه‌های زیادی در حوزه علوم انسانی و برای بیش از دویست شخصیت علمی و فرهنگی کشور آیین نکوداشت و بزرگداشت برگزار کرده است. دیروز نیز بسیاری از چهره‌های حوزه معماری، شهرسازی و رشته‌های علوم انسانی با حضور و تجمع در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی از عملکرد شهرداری تهران در تعطیلی غیرقانونی خانه اندیشمندان علوم انسانی انتقاد کردند.

واکنش معاون شهردار

در شرایطی که ساختمان این موسسه متعلق به شهردای است و بر اساس قراردادی با سازمان املاک و مستغلات به صورت حبس مطلق در دهه ۹۰ در اختیار  این موسسه قرار گرفته است. امین توکلی زاده، معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران در واکنش به حضور نیروهای شهرداری در خانه اندیشمندان برای تخلیه این موسسه در اکانت توییتری خود واکنش نشان داده و نوشت: «پیشنهادهای بهتری برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی در حوزه ی اندیشه‌ای واصل شده است. عملکرد این خانه منتقدان و مدافعانی دارد و پیشنهادهای بهتری برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی در حوزه اندیشه‌ای واصل شده در نهایت پس از دو سال همکاری مقرر گردید که خدمات فعلی که در راستای انقلاب اسلامی باشد تداوم یافته و خدمات فراگیرتری به دیگر اندیشمندان داده شود.» اما این اقدام شهرداری تهران با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است. عباس عبدی فعال سیاسی در توییتی نوشت: «تهاجم مدیریت شهرداری تهران برای تخلیه خانه اندیشمندان علوم انسانی نه مانع از اظهارات نظرات انتقادی و علمی می‌شود و نه به مواضع طرفداران وضع موجود کمک می‌کند، ولی دو نتیجه دیگر دارد و اول بد نامی طرفداران وضع موجود و دوم رادیکال و غیررسمی‌تر شدن مواصع و دیدگاه‌های منتقدان وضع موجود.» خانه اندیشمندان علوم انسانی یکی از برگزارکنندگان آیین‌های نکوداشت برای شخصیت‌های علمی و فرهنگی است و تاکنون دستکم برای دویست شخصیت شناخته شده در حوزه علم و فرهنگ مراسم نکوداشت برگزار کرده است.

ماجرا چه بود؟

به گزارش خبرنگار شبکه شرق، در ادامه اختلاف میان شهردار ی و موسسه«خانه اندیشمندان»، ماجرا شکل جدیدی به خود گرفته است و نیروی‌های پلیس جلو در موسسه حضور دارند.چراغ ساختمان روشن است و از پشت پنجره حضور افراد به وضوح دیده می‌شود.

حضور پلیس در خانه اندیشمندان علوم انسانی/ با وجود دستور نهاد قضایی، نیروهای شهرداری حاضر به ترک ساختمان نشدند/ مدیران خانه اندیشمندان امشب را هم در ساختمان خواهند ماند

به گزارش شبکه شرق، در ادامه اختلاف میان شهردار ی و موسسه «خانه اندیشمندان»، ماجرا شکل جدیدی به خود گرفته است و نیروی‌های پلیس جلو در موسسه حضور دارند.چراغ ساختمان روشن است و از پشت پنجره حضور افراد به وضوح دیده می‌شود.

ماموران شهرداری از دیشب در ساختمان موسسه در خیابان ورشو حضور دارند و از آنها می‌خواهند ساختمان را تخلیه کنند. با وجود شکایت موسسه از شهرداری و دستور نهادهای قضایی، نیروهای شهرداری حاضر به ترک ساختمان نشدند و اعضای موسسه برای نوشتن صورت جلسه همراه پلیس، عازم کلانتری شدند. مدیران خانه اندیشمندان برای شب دوم هم در ساختمان باقی خواهند ماند.

گفتنی است،نیروهای شهرداری روز گذشته قفل درها را تغییر داده‌اند.

لازم به ذکر است، این ساختمان به شهرداری تعلق دارد و بر اساس قراردادی میان سازمان املاک و مستغلات شهرداری  در دهه ۹۰ در اختیار موسسه خانه اندیشمندان علوم انسانی قرار گرفته است. شهرداری تهران برای فسخ این قرارداد باید مراحل قانونی را طی کند.

توقف تخلیه با دستور قضایی

با حضور شهرداری، اعضای «موسسه خانه اندیشمندان علوم انسانی» رسما از نماینده‌های شهرداری تهران شکایت کردند و از دادستانی تهران خواستند مهلت مناسب برای تعیین تکلیف به آنها داده شود. بر اساس اظهارات مدیران این موسسه، هیچ اخطاریه‌ای جهت تخلیه به موسسه ارسال نشده و اعضای موسسه از اراده شهرداری برای تخلیه ملک مطلع نبودند.

به گزارش جماران؛ شرق نوشت:​ شب گذشته تعدادی از نیروهای شهرداری، زیر مجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری، در موسسه فرهنگی خانه اندیشمندان علوم انسانی حاضر شده و از اعضا و مدیران موسسه خواستند وسایل خود را جمع کرده و ساختمان را تحویل شهرداری دهند. با ادامه حضور نیروهای شهرداری، مدیران مجموعه حتی شب را در ساختمان سپری کردند و صبح متوجه شدند، قفل درها عوض شده است. نیروهای شهردای هم اکنون ( ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ساعت ۱۵) هنوز در داخل مجموعه حضور دارند.

در ادامه حضور شهرداری، اعضای «موسسه خانه اندیشمندان علوم انسانی»  رسما از نماینده‌های شهرداری تهران شکایت کردند و از دادستانی تهران خواستند مهلت مناسب برای تعیین تکلیف به آنها داده شود. بر اساس اظهارات مدیران این موسسه، هیچ اخطاریه‌ای جهت تخلیه به موسسه ارسال نشده و اعضای موسسه از اراده شهرداری برای تخلیه ملک مطلع نبودند. بر همین اساس دادستانی از معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری خواسته است از تخلیه ملک خودداری کرده و مدارک و مستندات خود را به سرعت ارائه دهد.

«ساختمان» این موسسه  فرهنگی متعلق به شهرداری است و بر اساس قراردادی با سازمان املاک و مستغلات به صورت حبس مطلق در دهه ۹۰ در اختیار  این موسسه قرار گرفته است  و  خانه اندیشمندان علوم انسانی ۱۲ سال پیش در محل پارک ورشو تهران به منظور همفکری و همراهی اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علمی ایجاد شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.