تاریخ انتشار : جمعه 31 اردیبهشت 1400 - 9:59
کد خبر : 69055

جشن احیای برجام در راند پنجم /بورل: مذاکرات وین پیشرفت خوبی داشت/ سخت‌ترین قسمت طی شد

جشن احیای برجام در راند پنجم /بورل: مذاکرات وین پیشرفت خوبی داشت/ سخت‌ترین قسمت طی شد

ارمان شرق- دور چهارم مذاکرات وین طولانی‌تر، فشرده‌تر و بی‌سروصداتر از دور قبل، با نشست کمیسیون مشترک در فضایی مثبت و با اظهارنظرهای خوشبینانه مبنی بر «در دسترس بودن توافق احیای برجام» به پایان رسید و دیپلمات‌ها برای «تصمیم نهایی» به پایتخت‌ها بازگشتند.به نظر می رسد باید درراند پنجم توافق نهایی شود و بتوان احیای برجام را جشن گرفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که هیأت‌های مذاکره‌کننده در وین به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌اند.
بورل: مذاکرات وین پیشرفت خوبی داشته است
«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در توییتر گفت که مذاکرات وین پیشرفت خوبی داشته است.

بورل در توییتر نوشت: «برای گفت‌وگو درباره برجام با وزیر خارجه ایران ظریف گفت‌وگو کردم. تیم‌ها در وین طی هفته‌های گذشته پیشرفت خوبی کرده‌اند. اکنون لازم است همه طرف‌ها تصمیم‌های سیاسی لازم را بگیرند تا بتوانیم مذاکرات را به اتمام رسانده و به اجرای کامل توافق برگردیم. ادامه فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حیاتی است.»

چهارمین دور نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) در گرندهتل شهر وین برگزار شده بود عصر چهارشنبه به پایان رسید.

در این نشست روسای هیأت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند. هیأت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده ابراز رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تاکید کردند.

اولیانوف: سخت‌ترین و پر زحمت‌ترین قسمت از مسیر برجام پیموده شد

سرپرست هیات روسی در مذاکرات برجام در وین با انتشار پیامی در فضای مجازی اعلام کرد که سخت ترین قسمت از مسیر مذاکرات برجامی در نشست‌های وین طی شده است.

خبرگزاری میزان – میخائیل اولیانوف سرپرست هیات روسی در مذاکرات برجام در وین با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت:

همزمان با شروع مذاکرات وین در ماه آوریل (فروردین)، مشخص شد که مشکلات زیادی وجود دارد. بازسازی یک برجام کاملاً تخریب شده زمان و تلاش زیادی می‌برد. با این وجود پر زحمت‌ترین قسمت مسیر قبلاً طی شده است.

طبق اعلام رییس هیات روسیه پنجمین دور از مذاکرات برجام که به گفته او ممکن است آخرین دور باشد، قرار است روز سه شنبه آینده از سر گرفته شود.
عراقچی: زمان لغو تحریم ‌ها فرا رسیده است

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: هم‌اکنون زمان آن رسیده که ایالات متحده به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند.

وی گفت: در مذاکرات برجامی در «وین» هنوز در خصوص برخی موضوع های کلیدی تصمیم‌گیری نشده است. مذاکرات در خصوص احیای برجام پس از ضرب‌الاجل ۲۱ می (جمعه ۳۱ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.

جشن احیای برجام در راند پنجم
دور چهارم مذاکرات وین طولانی‌تر، فشرده‌تر و بی‌سروصداتر از دور قبل، با نشست کمیسیون مشترک در فضایی مثبت و با اظهارنظرهای خوشبینانه مبنی بر «در دسترس بودن توافق احیای برجام» به پایان رسید و دیپلمات‌ها برای «تصمیم نهایی» به پایتخت‌ها بازگشتند.

به گزارش اقتصادنیوز؛ چهارمین دور از مذاکرات احیای برجام در حالی با نشست کمیسیون مشترک در گرند هتل وین پایان یافت که اظهارات دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات مثبت‌تر از گذشته به نظر می‌رسید.

بر اساس گزارش رویترز، پیش نویس متون تا حدزیادی تدوین شده و به مرحله‌ای رسیده که جز «برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌‌های سیاسی در پایتخت های کشورها است»، بقیه بخش های متن تقریبا آماده‌ است.

مذاکرات وین برجام

هیات ها با اشاره به متن هایی که در نتیجه نشست های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده، از وضعیت کلی مذاکرات و روند طی‌شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ روند کنونی در ادامه گفتگوها تاکید کردند.

ساعاتی پیش از برگزاری کمیسیون مشترک، گروه کارشناسی لغو تحریم ها و گروه کارشناسی تمهیدات اجرایی با حضور هیات‌های همه کشورهای عضو برجام در‌یک نشست مشترک تلاش کردند تا حد ممکن متون پیش نویس را برای ملاحظه روسای هیات‌ها و سپس گزارش به پایتخت ها آماده کنند.

به نوشته رویترز انریکه مورا، مدیر سیاسی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پایان دور چهارم مذاکرات وین گفت که او کاملا مطمئن است که امکان «توافق نهایی برای احیای توافق هسته‌ای ایران» وجود خواهد داشت. وی افزود «من فکر می کنم ما در مسیر درست هستیم و ما توافق خواهیم کرد».

مورا، که هماهنگی مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده را ادامه خواهد داد، گفت: ما پیشرفت‌های اساسی در ۱۰ روز گذشته داشته‌ایم، اما همچنان مواردی برای کار وجود دارد و ما هفته آینده به کار ادامه خواهیم داد.
توافق خواهد شد، مطمئن باشید!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.