تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تیر 1402 - 22:25
کد خبر : 134997

«باراک اوباما» به دنیای سیاست بر می گردد

«باراک اوباما» به دنیای سیاست بر می گردد

آرمان شرق-گروه بین الملل:به نظر می‌رسد اوباما بعد از این که سال گذشته برای دموکرات‌ها یک سری کمپین انتخاباتی برگزار کرد و با تکیه بر محبوبیت خود شماری از نامزدها را به مجلس فرستاد، به دنبال ایفای نقش جدی‌تری در حزب دموکرات است.

«باراک اوباما» به دنیای سیاست بر می گردد

شفقنا آینده- نشریه پولتیکو در یادداشتی به این پرسش پرداخته که آیا باراک اوباما آماده است یک بار دیگر خودش را نشان دهد؟! این نشریه نوشته پس از این که رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا به بایدن فرصت داد خودش را نشان دهد، حالا در تماس با دموکرات‌های جوان‌تر به آن‌ها مشاوره می‌دهد- و این به معنای ایفای نقش جدی‌تری در دنیای سیاست است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه پولتیکو؛ همراه با کاهش روزافزون محبوبیت پرزیدنت بایدن- که ظاهراً در برابر رویدادهای خارجی نیز نفوذناپذیر است؛ گروهی از دموکرات‌های کنگره که پیش از این طعم حضور یک سیاستمدار جوان‌تر و کاریزماتیک‌تر را چشیده‌اند، در آرزوی این هستند که سال آینده نیز از این بلیت برای رهبری حزب خود استفاده کنند.

البته آن‌ها دنبال یک نسخه خاکستری از این حضور هستند.

شماری از سیاستمداران جوان دموکرات که برای ایفای نقش به عنوان نسل آینده دموکرات‌های مجلس نمایندگان آماده می‌شوند، ادعا کرده‌اند که باراک اوباما رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده در ماه‌های گذشته- در بهار امسال- میزبان چندین و چند جلسه خصوصی طولانی‌مدت با آن‌ها بوده است.

این صحبت‌ها حکایت از این می‌کنند که جلسه اول اوباما با سه تن از رهبران جدید مجلس نمایندگان صورت گرفته؛ او اما گفتگوهای بعدی را با طیفی از قانونگذاران مجلس انجام داده است.

از کسانی که در جلسات دموکرات‌های جوان با رئیس‌جمهور اسبق باراک اوباما حضور داشتند، طیف وسیعی از سیاستمداران از جمله شماری از اعضای مترقی دموکرات‌ها از قبیل الکساندریا اوکاسیو-کورتز و مکس‌ول فراست و هم‌چنین قانونگذاران میانه‌روتری مانند میکی شریل و هیلی استیونس را می‌توان مثال آورد.

این گروه دموکرات‌های جوان می‌گویند که این جلسات و گردهمایی‌ها ایده اوباما بوده؛ و به پیشنهاد رئیس‌جمهور سابق ۶۱ ساله آمریکا، با این هدف طراحی شده که اوباما پس از حدود شش سال که از خروجش از کاخ سفید می‌گذرد، با ستاره‌های در حال ظهور حزبش، ارتباطی مستمر داشته باشد.

این جلسات که به بهانه صرف عصرانه در دفتر اوباما در واشنگتن برگزار شده‌اند، به دلایلی چند توانسته‌اند توجه محافل سیاسی ایالات متحده آمریکا را به خود جلب کنند.

به خصوص اولین و آغازین دلیلی که باعث جلب توجه مجامع سیاسی به این جلسات شده این بوده که باراک اوباما در زمان ریاست‌جمهوری خود علاقه زیادی به مشاوره با قانونگذاران نداشت و به ندرت تن به چنین مشاوره‌هایی می‌داد.

و در شرایطی که باراک اوباما همه ساله در مجالس متعددی در بین برخی از سیاستمداران دموکرات ظاهر می‌شود؛ با این حال این رئیس‌جمهور محبوب، در شش سال گذشته، یعنی از زمانی که پست ریاست‌جمهوری را ترک کرده، به ندرت نقش مهمی در مناسبات قدرت حزب دموکرات ایفا کرده است. ظاهراً برای او چیزهایی مانند پادکست‌ها، فیلم‌های مستند، بنیاد شخصی‌اش و البته گلف- در هاوایی و نیز تاکستان مارتا- در اولویت قرار دارند.

علاوه بر این، رابطه اوباما و بایدن نیز هست که هرگز آن‌گونه که تصور می‌شد عالی نبوده- و البته از دوره‌ای مشخص به این سو، یعنی بعد از ابراز عقیده اوباما مبنی بر این که دوست دارد هیلاری کلینتون به عنوان جانشین احتمالی‌اش انتخاب شود، تیره‌تر از قبل نیز شد. در حقیقت از زمان ریاست‌جمهوری بایدن به بعد، هر زمان که اوباما در کنار معاون سابق خود ظاهر شده، رسانه‌ها این حضور را تحت‌الشعاع روابط شخصی اوباما-بایدن عنوان کرده‌اند.

اخبار رسیده حکایت از این دارند که مطمئناً با درک موضوع و در واقع به دلیل چنین حساسیت‌هایی بوده که مشاوران اوباما به شدت مراقب بودند که برگزاری این گفتگوها را به جو بایدن اطلاع داده و در مورد اهداف چنین جلساتی به دولت اطمینان خاطر بدهند. یکی از مقامات ارشد کاخ سفید نیز این موضوع را تایید کرده و گفته که دولت بایدن فیدبک‌هایی از این مکالمات دریافت کرده‌ است، با این حال جزئیات گزارش‌های رسیده درباره جلسات اوباما را اعلام نکرده است. مشاوران اوباما نیز از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده‌اند.

با این حال رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بی‌شک به خوبی می‌داند که برقراری تعاملات متعدد و گسترده با دموکرات‌های مجلس نمایندگان، حتی اگر با نیات صادقانه و معصومانه نیز صورت گرفته باشد، برای کاخ سفید آزاردهنده بوده و می‌تواند رقابت او را با جو بایدن تشدید کند. و تازه، این به نوعی به معنای دامن زدن به دیدگاه‌های نژادپرستانه راست‌ها نیز می‌تواند باشد- که بر این باورند که اوباما به طور مخفیانه دولت جو بایدن را اداره می‌کند یا برای برکناری معاون سابق خود نقشه می‌کشد.

گفته می‌شود که رئیس‌جمهور سابق در جلسات خود با دموکرات‌های مجلس نمایندگان به شدت مراقب بوده از انتقاد از بایدن خودداری کرده و در واقع تنها و تنها دموکرات‌ها را تشویق کرده تا دستاوردهای خود را بازگو کرده یا به عبارت بهتر به صورت تهاجمی‌تری تبلیغ کنند. او هم‌چنین گفته که دموکرات‌های جوان‌تر باید هویت خاص خود را ایجاد و تثبیت کنند- و این در حالی است که از نظر بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی سرنوشت حزب دموکرات در سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی با موفقیت بایدن پیوند خورده است.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در این گفتگوها به پولتیکو گفته‌اند که هدف اوباما برای تشکیل چنین جلساتی هرگز برای آن‌ها کاملاً روشن نشده است. ظاهراً این جلسات ترکیبی بوده از گپ‌وگفت‌های اولیه همراه با توصیه‌ها و نصایح طولانی، و هم‌چنین صحبت‌هایی در مورد بهترین شیوه‌های ورود به عرصه رقابت.

البته ظاهراً موضوعات نگران‌کننده‌تری مانند مسایل سیاه‌پوستان نیز مطرح شده، اما به دلیل مراقبت اوباما از این که مبادا چنین صحبت‌هایی باعث ناراحتی بایدن شود، از انتشار آن‌ها جلوگیری شده است.

به نظر می‌رسد اوباما بعد از این که سال گذشته برای دموکرات‌ها یک سری کمپین انتخاباتی برگزار کرد و با تکیه بر محبوبیت خود شماری از نامزدها را به مجلس فرستاد، به دنبال ایفای نقش جدی‌تری در حزب دموکرات است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.