تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1402 - 8:18
کد خبر : 150421

ایران در آستانه سال نو، حال نو و‌امید‌های نو

ایران در آستانه سال نو، حال نو و‌امید‌های نو

آرمان شرق-گروه جامعه: نوروز، فرصتی برای نو شدن است؛ فرصتی برای گذاشتن یک نقطه و شروع دوباره. بهار و نوروز بهانه است و وقتی با ماه مبارک رمضان مقارن می‌شود، یک شور دوچندان را ایجاد می‌کند. هرکدام از ما به فراخور زندگی خود، خاطراتی از دوران کودکی و نوروز داریم که بیان آن، شبیه به خاطرات جمعی یک ملت است. روز‌هایی همراه با سنت‌های زیبایی مانند؛ دید و بازدید‌های نوروزی، سنت خرید لباس‌های نو، خانه تکانی، عیدی گرفتن و عیدی دادن و مسافرت‌های نوروزی… رخداد‌هایی که حال همه ما را خوب می‌کند. آن هم بعد از یکسال پراسترس و پر از تلاش و روز‌های تلخ و شیرین.

ایران در آستانه سال نو، حال نو و‌امید‌های نو

آرمان امروز: نوروز، فرصتی برای نو شدن است؛ فرصتی برای گذاشتن یک نقطه و شروع دوباره. بهار و نوروز بهانه است و وقتی با ماه مبارک رمضان مقارن می‌شود، یک شور دوچندان را ایجاد می‌کند. هرکدام از ما به فراخور زندگی خود، خاطراتی از دوران کودکی و نوروز داریم که بیان آن، شبیه به خاطرات جمعی یک ملت است. روز‌هایی همراه با سنت‌های زیبایی مانند؛ دید و بازدید‌های نوروزی، سنت خرید لباس‌های نو، خانه تکانی، عیدی گرفتن و عیدی دادن و مسافرت‌های نوروزی… رخداد‌هایی که حال همه ما را خوب می‌کند. آن هم بعد از یکسال پراسترس و پر از تلاش و روز‌های تلخ و شیرین.

در این میان دید و بازدید‌های نوروزی بی‌شک بیشترین اثرات جسمی و روحی را برای انسان‌ها به همراه دارد. تعطیلاتی که به‌گفته وزیر راه و شهرسازی پیش‌بینی می‌شود حجمی معادل ۱۷ میلیون سفر را در دل خود داشته باشد. اما این سفر‌ها و این سنت‌های نوروزی تا چه حد می‌توانند در روحیه بخشی و ایجاد حال «خوب» موثر باشد؟. در همین خصوص دکتر مسعود غفاری، روانشناس با تأیید این موضوع می‌گوید: «اصولاً دید و بازدید باعث آرامش و تقویت روح و روان و شادابی انسان می‌شود. حتی مدل سلام و علیک ما در ایام عید می‌تواند متفاوت باشد که آنهم اثرات روانی مختص به خود را دارد.»

وی در گفت‌وگو با «آرمان امروز» ادامه می‌دهد: «از سویی گفت و گو‌های نوروزی که در زمان دید و بازدید‌ها صورت می‌گیرد باعث دور شدن تفکرات منفی از افراد می‌شود. از طرفی امروزه ثابت شده تنهایی، افراد افسرده را زجر می‌دهد و مشارکت در مراودات اجتماعی می‌تواند افسردگی را در افراد کاهش دهد. همچنین استفاده از طنز و شوخ طبعی در ایام عید خیلی بر شادابی و حال خوب ما مؤثر خواهد بود. این‌ها شاید در نگاه ابتدایی ساده و آسان به نظر آیند ولی، در نهایت می‌توانند عوامل مؤثری باشند برای «خوب » شدن حال همه ما.»

این روانشناس تصریح می‌کند: اگر ما هم چون وسایل اضافی، باور‌های غلط خود را در آتش نوروز بسوزانیم؛ می‌توانیم سبک بال و فارغ از نا‌امیدی، یاس و دلتنگی، ترس و بی‌برنامگی و… به استقبال اعتدال زندگی خود بشتابیم. اعتماد دوباره به خود و دیگران نشانه سلامت است خوش بینی به زندگی و تبین خوشبینانه از سال جدید می‌تواند شما را در برابر ناملایمتی‌ها مقاوم نماید.

این استاد دانشگاه همچنین می‌گوید: انسان‌ها دوست دارند سال جدید را با شادی و خوشی آغاز کنند. داشتن نشاط، یک امتیاز روانی است و انسان‌های شاد، موفقیت‌های بیشتری دارند. نکته اصلی در مدیریت این هیجان مثبت است. زمانی که چنین هیجان و شوری به درستی مدیریت نشود، ممکن است به احساس‌های منفی، مانند احساس گناه، احساس حسرت، پشیمانی، سرزنش و مانند آن تبدیل شود. با ایجاد اعتدال در شاد بودن، می‌توان سراسر سال را از این موهبت الهی بهره‌مند بود؛ چه اینکه افراط در این مهم، ممکن است به آسیب‌هایی بینجامد که دیگر روز‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

به گفته غفاری، تبسم و خنده، احترام و تکریم، هدیه دادن و گرفتن، آراستگی و نظافت، مثبت نگری و مثبت گرایی، توجه به رغبت‌ها، خوش اخلاقی، تفریح و سلامت، دید و بازدید و برنامه‌ریزی صحیح و‌امید به تغییر از جمله مواردی است که توصیه می‌شود افراد از همان شروع سال جدید سرلوحه زندگی خود قرار داده و در زندگی خود کاربردی کنند. وی البته خطاب به مردم نیز می گوید: در عین حال مردم نیز باید در این ایام در حالیکه تلاش می کنند تا حال خوبی داشته باشند باید کاری کنند که این شادی را با دیگران سهیم باشند. چه هنگام خرید، چه در طول رانندگی در سفر یا در هزینه هایی که در نوروز می کنند یا در دستگیری از هموطنان کم بضاعت.

امید در نگاه مسئولان

امید یکی از پیش نیاز‌های مهم پیشرفت ملت‌ها محسوب می‌شود. همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در نخستیم روز‌های امسال فرمودند: یک توصیه مهم من به همه کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است، چه در فضای مجازی، چه در مطبوعات و چه در صدا و سیما، ‌امیدآفرینی است.

شرایط امیدواری جامعه

حسین‌ایمانی جاجرمی، اما معتقد است که بیشتر چالش‌های کشور فرادولتی است. یعنی دولت به تنهایی نمی‌تواند از پس آن برآید. وی در این زمینه به «آرمان امروز» می‌گوید: مثلاً حل گره آسیب‌ها و مسائل اجتماعی بسیار فراتر از نهاد‌ها و دولت هاست. خیلی‌ها فکر می‌کنند که این‌ها پیچ و مهره هستند که اگر درست جفت و جور شوند، مشکلات حل خواهد شد درحالیکه واقعاً اینچنین نیست و نمی‌توان به چالش‌های جامعه نگاهی مکانیکی داشت. یعنی هم اینک کشور با چنان انباشتی از مسائل حل نشده‌ای مواجه است که دولت‌ها دیگر به تنهایی قادر به حل آن‌ها نیستند. کمااینکه دولت‌های قبلی نیز نتوانستند از پس آن‌ها برآیند. مشکلاتی حل نشده از دوره انقلاب، جنگ و…. که هر کدام آسیب‌های زیادی را همراه داشته که هنوز حل نشده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در این میان مشکلات اقتصادی نیز مزید برعلت شده است. مشکلاتی که بخشی از آن‌ها ناشی از تورم و بحران‌های اقتصادی و رشد بی‌سابقه رانت و فساد در کشور است. طبیعی است که این حجم از مشکلات اگر در هر کشوری که رخ دهد، مردم آن «خوشحال» نخواهند بود معنای «امیدواری» را لمس نخواهند کرد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.