ایست مذاکرات به بازار خودرو
آرمان شرق- گروه اقتصاد:در زمانی که قدرت خریدمان ۲.۵ برابر امروز بود و تورم امروز را هم نداشتیم به آمار تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه به سختی رسیدیم حال با وجود این شرایط چطور قرار است به این رقمها برسیم؟ بازار خودرو نیز منتظر نتیجه مذاکرات پیرامون احیای برجام است؛ خریداران مردد هستند ولی فروشندگان میخواهند هر چه زودتر معامله انجام شود تا مبادا با انتشار اخبار امیدوارکنندهای، قیمتها در سراشیبی قرار بگیرند.
آرمان شرق- گروه اقتصاد:در زمانی که قدرت خریدمان ۲.۵ برابر امروز بود و تورم امروز را هم نداشتیم به آمار تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه به سختی رسیدیم حال با وجود این شرایط چطور قرار است به این رقمها برسیم؟ بازار خودرو نیز منتظر نتیجه مذاکرات پیرامون احیای برجام است؛ خریداران مردد هستند ولی فروشندگان میخواهند هر چه زودتر معامله انجام شود تا مبادا با انتشار اخبار امیدوارکنندهای، قیمتها در سراشیبی قرار بگیرند.
البته که نوسان قیمتی در بازارها طی هفتههای اخیر بیشتر شده و همین چند هفته پیش بود که برخی کارشناسان از کاهش قیمت مسکن خبر داده بودند، البته کاهش نرخ ارز نیز بر این بلاتکلیفی بیتاثیر نبوده؛ به نظر میرسد مذاکرات برجام بیش از آنچه که مسوولان ادعا میکنند، بر زندگی و معیشت افراد تاثیرگذار باشد. فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو معتقد است که این افتهای نه چندان کمرمق جزیی از بازار آنهم در شرایط فعلی هستند اما برای اینکه موضوع کاهش قیمتها پایدار باشد و به نوعی بازار به تعادل برسد، میبایست برنامهریزی بلندمدت برای متغیرهای اقتصادی صورت پذیرد. او در این خصوص گفت: «باتوجه به اینکه برای تورم و رشد اقتصادی برنامهای نیست و ادعاهایی هم که گاهی از سوی برخی مسوولان مطرح میشود هیچ پایه علمی ندارد پس میبینیم که این نوسانات قیمتی پایدار نیستند.»
نوسانات قیمتی پایدار نیستند
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در مورد نوسانات بازار خودرو و روند کاهشی این بازار طی روزهای گذشته معتقد است؛ اگرچه شاهد افت برخی از قیمتهای خودرو در بازار هستیم اما در کنار آن میبینیم که مشتریها نیز برای خرید مردد هستند و تعلل میکنند. او در ادامه افزود: «اما آنچه مسلم است پایداری تاثیرات این موضوعات به بحثهای زیرساختی و موضوعات کلان اقتصادی برمیگردد و زمانی این افت قیمتها در بازار پایدار میشود که موضوعاتی مانند میزان تورم و رشد اقتصادی با برنامههای دقیق پیش رود و در اقتصاد کشور شرایط مطلوبی باشند.» این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: «با توجه به اینکه برای تورم و رشد اقتصادی برنامهای نیست و ادعاهایی هم که گاهی از سوی برخی مسوولان مطرح میشود هیچ پایه علمی ندارد پس میبینیم که این نوسانات قیمتی پایدار نیستند. در صورتی که همین شرایط سیاسی باقی بماند سال آینده (۱۴۰۱) نیز بازار خودرو با رکودی شدید روبهرو خواهد بود که در کنار آن تورم نیز بالا خواهد رفت و مسلما حجم معاملات همچنان کاهنده است اما در کنار آن شاهد افزایش قیمتها در بازار نیز خواهیم بود.» او با اشاره به سیگنالهای مجلس گفت: «با توجه به بودجه اعلامی مجلس و حرفها و سیاستهایی که دولت دنبال میکند که همگی نشانههایی از تورم بالا دارد و آنگونه که از کسری بودجه جاری و کسری بودجه سال آینده یا ارایه تسهیلات تکلیفی ابلاغی به بانکها یا وامهای خردی که روی آن مانور داده میشود، پیداست همه و همه نشاندهنده این امر است که بدنه حاکمیت صورت مساله را به درستی متوجه نشده است.»
معضل تورم با سرکوب قیمتها حل نمیشود
زاوه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه مساله تورم با سرکوب قیمتها و ارایه تسهیلات حل نمیشود و تنها شرایط را وخیمتر خواهد کرد، گفت: «در صورتی که برجام نهایی شود میتوان به کیفیت برجام امیدوار بود تا نرخ تورم در درازمدت کاهنده شود اما اگر برجامی حاصل شود و این برجام کوتاهمدت باشد در بازار هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت، زیرا حتی این توافق منجر به واردات محصولات جدید نیز به بازار نمیشود. حتی در صورت اجرایی شدن برجام باز هم نیازمند پیشنیازهایی نظیر FATF و اعتبارسنجی و بحثهای شبکه بانکی و… هستیم، پس اثر این توافقات در سال ۱۴۰۳ قابل مشاهده است و نه در سال ۱۴۰۱ و لذا تنها تاثیری که این قضیه در سال ۱۴۰۱ میتواند داشته باشد در کند کردن شدت افزایش قیمتهاست نه اینکه منجر به تثبیت قیمتها شود.
این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ باز هم با تورم در بازار خودرو مواجه خواهیم بود و متناسب با همین فضا که در سال ۱۴۰۰ داشتهایم باید منتظر یک افزایش قیمت تا ۴۰درصدی در قیمتها باشیم و مرز ۳۰۰ میلیون تومان ارزانترین خودروی صفر کیلومتر ایرانی خواهد شد.»
افزایش یا کاهش تولید؟
او در مورد برنامه وزارت صمت در سال آینده برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تصریح کرد: «در تمام کشورهای دنیا به دلیل کمبود چیپستهای الکترونیکی برای سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کاهش تولید را در نظر گرفته است و به علت کمبود قطعه همه تیراژها را پایین آوردهاند و این بیاطلاعی وزارت صمت از آمارهای جهانی جای تامل دارد.» به باور زاوه افزایش ۶۰درصدی تیراژ خودرو برای سال جدید نشان میدهد که در جریان مناسبات جهانی نیستیم و اینگونه میاندیشیم که اگر قیمت آب معدنی را به جای ۴ هزار تومان ۲ هزار تومان اعلام کردهایم پس به این طریق مساله تورم حل شده است و برای خودرو هم میتوان چنین مدلی در نظر گرفت اما باید گفت این برنامه نه از لحاظ مالی قابل اجراست و نه قطعات مورد نیاز قابل تامین خواهد بود ضمن آنکه با وجود این قیمتها تقاضا هم محدود شده است. این کارشناس خودرو با بیان اینکه اگر قیمتها شناور شوند یک میلیون دستگاه خودرو را هم نمیتوان فروخت، افزود: «ما در زمانی که قدرت خریدمان ۲.۵ برابر امروز بود و تورم امروز را هم نداشتیم به آمار تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه به سختی رسیدیم حال با وجود این شرایط چطور قرار است به این رقمها برسیم؟ در تمامی برنامههای دولتمردان و مجلسیها گاهی دیده میشود که مستقل از کشور صحبت میکنند یا اینکه در مورد کشوری خیالی سخن میگویند و اصلا واقعیتهای جامعه امروزی را نمیبینند.» زاوه با تاکید بر این موضوع که واردات خودرو میتواند قیمتها در این بازار را نیز جابهجا کند، گفت: «البته در صورتی که توافقات وین صورت گیرد، واردات خودرو نیز از سر گرفته میشود و اگر واردات خودرو باز شود متناسب کیفیت قوانین (آسان یا سخت بودن قوانین) میتوان امیدوار بود که ۶۰درصد از خودروهای گرانقیمت (۸-۱۰ میلیارد تومانی) ارزانتر شوند که البته باز هم این پیشبینی به کم و کیف قوانین برمیگردد اما در صورتی که واردات مهندسی شده باشد یا موانعی برای آن در نظر گرفته شود باز هم با قیمتهای بالا مواجه خواهیم بود.»/اعتماد
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰