امیرعبداللهیان: وزیر خارجه عراق حامل این پیام بود که آمریکا برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد

حسین امیرعبداللهیان، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان که سه‌شنبه شب (دوم اسفند ۱۴۰۱) به دعوت رسمی فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در رأس هیأتی عازم بغداد شده بود، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم درباره پیام وزیر خارجه عراق از سوی آمریکا نیز، خاطرنشان کرد: آقای فؤاد حسین که از سفر واشنگتن برگشتند حامل این پیام بودند که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده‌ایم و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.

امیرعبداللهیان گفت: این آمادگی را داریم در چارچوب مذاکراتی که تاکنون در وین انجام شده و پیام‌هایی که بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه به‌صورت “نان پیپر” (none paper سند غیررسمی) تبادل شده که متضمن رعایت منافع همه طرف‌ها و البته خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران هست، نسبت به جمع‌بندی توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنیم. تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.

وی افزود: برداشت من از آنچه که ایشان از آمریکایی‌ها نقل کردند، این است که دستیابی به توافق ممکن است و اظهارات طرف آمریکایی ناظر بر اعلام آمادگی طرف آمریکایی برای گام برداشتن در مسیر جمع‌بندی توافق است. اما مشکل اینجاست که آمریکایی‌ها همواره پیام‌های متناقض دیپلماتیک و رسانه‌ای را دنبال می‌کنند، یعنی در مسیر دیپلماتیک پیام‌های ایجابی و مثبت ارسال و در رسانه حرف دیگری زده می‌شود. ما امیدوار هستیم که طرف آمریکایی واقع‌بین بوده و ریاکارانه برخورد نکند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: این طرف آمریکایی است که از تعهدات خودش خارج شده. لذا شرط گذاشتن و اظهارات مغالطه‌آمیز و متناقض کمکی به حل مشکل و کمکی به این که تبعات عدم اجرای برجام به طور کامل متوجه آمریکا است را، رفع نخواهد کرد. پس آمریکایی‌ها به جای اظهارات متناقض، اشتباه خودشان را بپذیرند و در مسیر جبران این اشتباه حرکت کنند. البته سه کشور اروپایی هم بایستی در این مسیر نقش سازنده خودشان را دنبال کنند و دچار خطا در تحلیل و محاسبات نشوند.