حمله به یک جام از چهـار طرف
دنیای اقتصاد : اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، امروز سرانجام بیست‌وسومین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران آغاز خواهد شد. اگر می‌بینید حتی در روز آغاز بازی‌ها هم هنوز لحن ما آمیخته به شک و تردید است، بر نگارنده خرده نگیرید؛ به هر حال فوتبال ایران سرزمین عجایب است و هر لحظه یک داستان تازه می‌تواند همه‌چیز را تحت تاثیر قرار بدهد. اصلا همین لیگ بیست‌وسوم قرار بود از پنج‌شنبه گذشته آغاز شود، اما تعطیلی دو روزه کشور و نیز درخواست برخی باشگاه‌ها منجر به تاخیر ۶ روزه در آغاز فصل شد. بگذریم؛ بگذارید حداقل در این یک مطلب زیاد غر نزنیم و با آرزوهای خوب به استقبال فصل جدید برویم، فصلی که از زوایای مختلف می‌توان به آن نگاه کرد، اما شاید جذاب‌ترین بخش ماجرا مربوط به تلاش دو باشگاه غیرتهرانی برای پایان دادن به دوران خوش‌نشینی جام در تهران باشد؛ عصری که از بهار ۹۶ آغاز شد و تا کنون ادامه یافته است. آخرین باری که یک تیم غیرتهرانی قهرمان لیگ شد، بهار ۹۵ بود که استقلال خوزستان به شکلی غیرمنتظره جام را برد. پس از آن ۷ سال است که قهرمانی در تهران مانده و بین سرخابی‌ها دست به دست شده است؛ ۶ بار به رنگ سرخ و یک بار به رنگ آبی. برای فصل پیش‌رو اما دو تیم اصفهانی و تبریزی به‌شدت در پی تغییر موقعیت جغرافیایی جام هستند. آیا موفق خواهند شد؟

تراکتور و سپاهان خوفنـاک

همان‌طور که در مقدمه مطلب هم گفتیم، امسال تراکتور و سپاهان خیز برداشته‌اند که هر طور شده جام قهرمانی را از آن خود کنند. هر دو تیم سرمربیان خارجی و موفق خود را حفظ کرده‌اند و ترکیبی مملو از ستاره در اختیار دارند. جالب اینکه در هر دو تیم هم انبوهی از بازیکنان پیشین پرسپولیس و استقلال به چشم می‌خورد. سپاهان ژوزه مورایس که پارسال نایب ‌قهرمان شد و شاید اگر فقط لغزش بازی خانگی با ملوان در کار نبود می‌توانست جام را بالای سر ببرد، امسال دنبال جبران مافات است. این تیم از ترکیبی خوفناک بهره می‌برد و ستارگانی را دور هم جمع کرده که حتی مرور اسامی‌شان هم آدم را خسته می‌کند. پیام نیازمند، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، رامین رضاییان، امید نورافکن، احسان پهلوان، فرشاد احمدزاده، رضا اسدی، کاوه رضایی، رضا شکاری، شهریار مغانلو و… بخشی از ستارگان کهکشان مورایس را تشکیل می‌دهند؛ مرد پرتغالی که غیر از قهرمانی، هر نتیجه دیگری کسب کند قابل دفاع نخواهد بود. داستان تراکتور هم مشابه است و پاکو خمز اسپانیایی که در نیمه دوم فصل گذشته مربی بسیار خوبی نشان داد، کلی بازیکن اسم و رسم‌دار در اختیار دارد. آنها حسین پورحمیدی، دومین گلر برتر فصل گذشته را در اختیار گرفته‌اند و کنار او هم نفرات مهمی مثل شجاع خلیل‌زاده، عارف آغاسی، محمد نادری، سعید آقایی، سیامک نعمتی، ریکاردو آلوز، آلوارو خیمنز، امیرحسین حسین‌زاده و… را دارند. بسیاری از هواداران تراکتور عقیده دارند امسال سرانجام زمان شکستن طلسم و کسب عنوان قهرمانی از سوی این تیم است. نکته جالب توجه اینکه سپاهان و تراکتور خیلی زود به هم خورده‌اند و روز پنج‌شنبه در چارچوب هفته اول، یکی از مهم‌ترین مسابقات لیگ بیست‌وسوم را در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار خواهند کرد.

1 copy

احوال متفاوت سرخـابی‌ها

مدافعان عنوان قهرمانی در ۷ سال اخیر، این روزها شرایط متفاوتی دارند. پرسپولیس اگرچه کم و کاستی‌هایی دارد و مثلا هنوز نتوانسته مهاجم مد نظرش را پیدا کند، اما به هر حال بخش مهمی از اسکلتش را حفظ کرده و کادرفنی‌اش هم نسبت به فصل گذشته بدون تغییر مانده است. بنابراین انتظار می‌رود فاتح دوگانه فصل قبل، امسال هم مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی باشد. شاید موفقیت‌های پی‌درپی پرسپولیس برای کسانی غیر از هواداران این تیم کمی حوصله سر بر شده باشد، اما سرخ‌ها نشان داده‌اند که اهل سیر شدن نیستند. آنها فصل گذشته تا پیش از عید نوروز واقعا وضع بدی داشتند، اما بعد از عید همه را قلع و قمع کردند و لیگ و حذفی را بردند. پرسپولیس آن‌قدر مهره خوب دارد که نتوان بی‌تفاوت از کنار اسم این تیم گذشت. علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، گئورگی گولسیانی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، دانیال اسماعیلی‌فرد، میلاد سرلک، سعید صادقی، سروش رفیعی، مهدی ترابی، وحید امیری و… تنها تعدادی از مهره‌های کارآزموده یحیی گل‌محمدی هستند؛ تیمی که حتی رویای قهرمانی در آسیا را دارد. وضع استقلال اما متفاوت است. تکانه‌های شدید مدیریتی و فنی، آبی‌ها را به‌شدت متاثر کرده و باعث شده جواد نکونام در همین ابتدای کار مصاحبه‌های خشمگینانه انجام بدهد. از استقلال مهره‌های مهمی مثل محمد محبی، مهدی قائدی، رافائل سیلوا، عارف غلامی و… جدا شده‌اند و در عوض این تیم پنجره تابستانی چندان پرباری هم نداشته است. بنابراین کار سخت است، اما هیچ‌وقت نمی‌توان استقلال را از گردونه مدعیان کنار گذاشت. یادمان نرود این تیم دو سال پیش هم بدون قائدی و محبی قهرمان لیگ شد. از جمله مهم‌ترین مهره‌های نکونام برای فصل جدید، می‌توان به حسین حسینی، محمدحسین مرادمند، روزبه چشمی، ابوالفضل جلالی، مهدی مهدی‌پور، زبیر نیک‌نفس، آرش رضاوند، کوین یامگا، مهرداد محمدی، ارسلان مطهری و… اشاره کرد.

2 copy

چراغ اول روشن شد

چراغ اول بی‌نظمی در لیگ بیست‌وسوم خیلی زود روشن شد. اگر از تعویق یک هفته‌ای مسابقات بگذریم و آن را پای گرمای شدید هوا بگذاریم، بدون تماشاگر برگزار شدن دیدار پرسپولیس و آلومینیوم اراک در چارچوب هفته اول لیگ برتر هیچ جای دفاعی ندارد. این مسابقه قرار است امشب از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه آزادی برگزار شود، اما عصر دیروز ناگهان خبر رسید تماشاگران قادر به دیدن این بازی از نزدیک نیستند! هیچ دلیل رسمی و روشنی در مورد چرایی اتخاذ این تصمیم اعلام نشده و عجیب‌تر اینکه گفته می‌شود با توجه به وجود نخاله‌های به جا مانده از بازسازی طبقه دوم ورزشگاه آزادی امکان استقرار دوربین‌های تلویزیونی برای پخش زنده این بازی وجود ندارد و شاید مسابقه از تلویزیون هم پخش نشود. خسته نباشید واقعا!