تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 8:23
کد خبر : 133579

افزایش تولید و رشد کیفیت، ارتقای بهره وری سه گانه استراتژیک فولاد سنگان

افزایش تولید و رشد کیفیت، ارتقای بهره وری سه گانه استراتژیک فولاد سنگان

آرمان شرق-گروه اقتصاد:سید علی شمسی‌نیا معاون بهره‌برداری شرکت فولاد سنگان از تولید ۱ میلیون ۱۲۰ هزار تن کنسانتره در سه ماهه اول سال جاری خبر داد.

افزایش تولید و رشد کیفیت، ارتقای بهره وری سه گانه استراتژیک فولاد سنگان

شمسی نیا

 وی با اشاره به تولید سه میلیون تن کنسانتره در سال گذشته و رشد تولید ۲۸۰ درصدی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: از ابتدای شروع به کار کارخانه کنسانتره‌سازی تاکنون، ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید شده است. شمسی‌نیا در خصوص تولید گندله در شرکت بیان داشت: در سه ماه اول سال جاری ۱ میلیون ۳۶۰ هزار تن گندله تولید شد که ۳۴ درصد از کل تولید ۴ میلیون تنی سال گذشته را شامل می شود.

وی با اشاره به چالش‌های قطعی برق و گاز در سال گذشته عنوان داشت: طراحی کارخانه، ۳۳۰ روز کاری در سال می‌باشد ولی به دلیل قطعی برق و گاز در سال گذشته توازن میان زنجیره تولید کنسانتره- گندله انباشت محصول و فروش، تا حدی تحت شعاع قرار گرفت، ولیکن در سال ۱۴۰۲ با پیگیری‌های صورت گرفته و اقدامات خوب وزارت نیرو، در کنار خرید برق از بورس انرژی، این چالش تا این لحظه مدیریت شده است و امیدواریم برای حل قطعی گاز در زمستان نیز مسئولان بتوانند اقدامات اساسی را انجام دهند تا این مسئله به بهترین نحو ممکن کم اثر گردد چراکه این پتانسیل در شرکت وجود دارد تا در صورت رفع توقفات ناشی از محدودیت حامل‌های انرژی، بیش از ظرفیت اسمی خود تولید نماید. با توجه به تجربه سالهای گذشته، طبق برنامه ‌ریزی انجام گرفته عملیلت shut down کارخانه در ایام قطعی برق و گاز برنامه ریزی شده است و بر این اساس میزان توقفات کاهش خواهد یافت وروند افزایش تولید به خوبی پیش خواهد رفت. معاون بهره‌برداری فولاد سنگان یکی از مهمترین چالش های حال حاضر شرکت های صنعتی ومعدنی منطقه را چالش حمل محصول دانست و گفت: ضعف زیرساخت حمل ریلی و محدودیت حمل جاده‌ای منجر به انباشت محصول در کارخانه‌ها می‌شود که خود علاوه بر تاثیر آن بر کاهش روند تولید به دلیل کمبود مکان دپو، هزینه‌های مالی را متوجه شرکت‌ها می‌نماید.

 شمسی‌نیا با اشاره به اینکه رویکرد شرکت در سال جاری تمرکز بر تولید محصول با کیفیت است و در این راستا موفق شدیم شاخص های کیفی محصول را تا ۲۰% در همین سه ماه ارتقا دهیم و در این راستا حفظ کیفیت محصول برای ما مقدم بر کمیت می باشد، افزود:گندله فولاد سنگان همواره از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده است و شاخص‌های استاندارد طراحی کارخانه را داراست. اما در دوره زمانی سه ماهه اول سال جاری، باز هم موفق به ارتقای کیفیت شدیم و از شاخص‌های استاندارد طراحی کارخانه که پیش از این نیز از آن بالاتر بودیم، فراتر رویم.

 وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر به دنبال ارتقای کیفی سنگ در مبدأ هستیم تا با فراکسیون‌بندی کلوخه سنگ ورودی بتوانیم برنامه‌ریزی منظمی برای ثبات کیفیت محصول داشته باشیم زیرا بخش مهمی از کیفیت محصول نهایی، به کیفیت سنگ ورودی مربوط می‌شود. با توجه به طراحی کارخانه بر اساس سنگ مگنتیت و وجود توده‌های معدنی متفاوت در منطقه، در صورت که ترکیبی از این توده‌ها به تناسب در اختیار کارخانه قرار گیرد، تأثیر مهمی روی کیفیت نهایی محصول خواهد داشت.

 شمسی‌نیا یکی از مهمترین وظایف این معاونت را توجه به مسائل ایمنی کارخانه دانست و عنوان داشت: با توجه به وجود تجهیزات دوار و نوار نقاله، تجهیزات الکترونیک و … امکان وقوع خطر وجود دارد ولی با تمهیداتی که در حوزه آموزش و برگزاری جلسات توجیهی مستمر که به کمک واحد HSE شرکت برگزار می‌شود، توانسته ایم به خوبی عمل کنیم و تا کنون هیچ مورد حادثه‌ای رخ نداده است.

وی با اشاره به بررسی مداوم مسائل تولید در کمیته‌های فنی اظهار داشت: چالش های موجود در روند تولید از مرحله ورود سنگ به سنگ شکن تا خروج گندله از کارخانه به صورت مداوم ارزیابی می‌گردند و راه‌کارهای لازم پیش‌بینی می‌شود که این مسئله باعث کاهش توقفات غیرمنتظره به حداقل ممکن شده است که خود این امر یکی از دلایل تداوم رشد تولید در کارخانه می باشد.

شمسی نیا با اشاره به پتانسیل انتقال سنگ آهن به میزان ۲۲۵۰ تن بر ساعت ظرفیت اسمی و ۱۸۰۰ تن بر ساعت ظرفیت عملکردی خط انتقال سنگ گفت: در حال حاضر ظرفیت عملکردی انتقال سنگ آهن با اتخاذ تمهیدات مناسب در دسترس است و به شرط اختصاص سنگ از معدن سنگان مشکلی برای انتقال آن به کارخانه وجود ندارد.

وی ادامه داد: صیانت از محیط زیست یکی از رسالت های فولاد سنگان است و در این خصوص تا کنون بسیار موفق عمل نموده‌ایم ولیکن یکی از بزرگترین پروژهای زیست محیطی انباشت مکانیزه باطله در فولاد سنگان در دست انجام است و امیدواریم با تکمیل این پروژه و قرار گرفتن آن در اختیار این معاونت، باطله خروجی از کارخانه به صورت مکانیزه انباشت شود.

معاون بهره برداری فولاد سنگان ، یکی از مهمترین عوامل رشد شرکت را توجه به مقوله آموزش در بخش فنی و مهندسی دانست و افزود؛ تا کنون برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی بسیار خوبی برگزار شده است و تداوم این امر می‌توانند به بهبود هرچه بهتر شرایط تولید در بحث های فنی، علمی و عملکردی کمک نماید.

 وی در خصوص شعار رشد تولید ومهار تورم گفت: تحقق شعار سال در عملکرد فولاد سنگان مستمر است و در حال حاضر شرکت از تمام ظرفیت خود برای تولید محصول با کیفیت استفاده می‌کند و این ظرفیت برای عبور از ظرفیت اسمی کارخانه نیز وجود دارد به طوری که روند رشد تولید و نهایتاً رشد فروض و سودآوری خود به طور مستقیم و به اندازه خود، بر اقتصاد منطقه و کشور تأثیر مثبت دارد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.