تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1402 - 6:59
کد خبر : 145067

اخراج تاریخی یک شورشی از اروپا

اخراج تاریخی یک شورشی از اروپا

آرمان شرق-گروه بین الملل:ویکتور اوربان در ماه‌های آتی به تقابل با دیگر رهبران اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد؛ این همان چیزی است که او برای کارزار داخلی خود در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن آینده و نیز همزمان با آماده شدن برای به دست گرفتن ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا توسط کشورش برای دومین بار به آن نیاز دارد.

اخراج تاریخی یک شورشی از اروپا

آرمان امروز-سرویس بین الملل: ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در بازگشت از نشست سران اتحادیه اروپا به کشورش به سرعت مجارها را در جریان وتو کمک مالی تازه بروکسل به اوکراین قرار داد.او در گفتگو با رسانه‌ها برای مردم کشورش توضیح داد که چگونه سد راه تصویب این کمک مالی شده و اینکه برغم همراهی ضمنی با دیگر رهبران برای توافق بر سر آغاز گفتگوهای الحاق با اوکراین هر لحظه می‌تواند این مسیر را نیز برای کی‌یف مسدود کند. اوربان که سابقه طولانی در استفاده از تنش‌ها با بروکسل برای کارزارهای داخلی دارد، این بار نیز می تواند با ارائه تصویری از خود به عنوان جنگجوی تنها نظر رای دهندگان را به سوی خود جلب کند.  با این حال او هرگز به اندازه‌ای که رهبران اروپایی هنگام پیشرفت و گفتگوها و تصمیم‌گیری درباره مذاکرات الحاق از وی خواستند سالن کنفرانس را ترک کند، چنین انزوایی را در جمع بیست و هفت کشور عضو اتحادیه تجربه نکرده بود. این شکاف میان ویکتور اوربان و اتحادیه اروپا که به عنوان حمایت حیاتی متحدان غربی‌ از اوکراین در نبرد این کشور با تهاجم روسیه تلقی شده است همچنین به نوعی محدودیت‌های قدرت مانور اوربان برای تغییر تصمیمات اتحادیه اروپا را آشکار کرد. با این حال، رهبر ملی‌گرای مجارستان به عنوان یک عضو اتحادیه همچنان می‌تواند تصمیمات آتی این نهاد اروپایی در مورد مسیر الحاق اوکراین، مسائل مربوط به بودجه و دور تازه مذاکرات در خصوص کمک بلندمدت به اوکراین در سال آینده را متوقف کند.

ویکتور اوربان که در رادیو دولتی کشورش سخن می‌گفت همچنین شکی باقی نگذاشت که در صورت نیاز از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.وی گفت که الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا یک فرآیند بسیار طولانی خواهد بود و حدود ۷۵ مورد وجود خواهد داشت که بوداپست می تواند در صورت تمایل آن را متوقف کند.

اوربان اعتقاد دارد که اوکراین پیش شرط‌های لازم برای آغاز مذاکرات عضویت را برآورده نکرده است و لذا پیش‌روی اتحادیه اروپا در این مسیر را غیرعقلانی می‌داندخواند.او در این خصوص هشدار داد: «به صراحت اعلام کردم که مردم مجارستان تاوان عواقب مالی این تصمیم را نخواهند پرداخت و در صورت لزوم، مجارستان ترمز دستی را خواهد کشید.»

ویکتور اوربان که از سال ۲۰۱۰ سکان هدایت مجارستان را در دست دارد سال‌ها است با بروکسل بر سر مسائل مربوط به حاکمیت قانون در کشورش اختلاف دارد.

این چالش از آنجا پا گرفت که دولت تحت رهبری آقای اوربان، کنترل بر دادگاه‌ها و رسانه‌ها، سازمان های‌غیرانتفاعی و دانشگاهیان را تشدید کرد و در مقابل بهای آنرا با مسدود شدن بخشی از بودجه اختصاص یافته به این کشور پرداخت.

اوربان روز جمعه اعلام کرد که سال آینده تلاش خواهد کرد تا تمام وجوه مسدود شده کشورش در اتحادیه اروپا را آزاد کند.این اظهارات در حالی ایراد شد که کمیسیون اروپا به تازگی در پی تغییراتی که در جهت بهبود استقلال قوه قضاییه در مجارستان اعمال شد ۱۰.۲ میلیارد یورو از وجوه مسدود این کشور را آزاد کرد.

مبلغ یاد شده تنها یک سوم از وجوه تعلیق شده مجارستان در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد؛ این در حالیست که ۲۱ میلیارد یورو دیگر از این بودجه به دلیل «نقض حاکمیت قانون» توسط بوداپست در چارچوب اقدامات مختلف از سوی اتحادیه اروپا مسدود شده است.

ویکتور اوربان با اشاره به مذاکرات آتی سران اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ گفت: «این فرصت بزرگی برای مجارستان است تا بر همگان روشن کند که باید آنچه حق آن را دارد به دست آورد. نه نیمی از آن، یا یک چهارم آن را.»

بنابراین، ویکتور اوربان در ماه‌های آتی به تقابل با دیگر رهبران اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد؛ این همان چیزی است که او برای کارزار داخلی خود در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن آینده و نیز همزمان با آماده شدن برای به دست گرفتن ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا توسط کشورش برای دومین بار به آن نیاز دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.