تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 6:44
کد خبر : 141619

ابرقهرمان پنهان

ابرقهرمان پنهان

آرمان شرق-گروه جامعه:هوش مصنوعی قادر است به آسانی شکاف‌های مهارتی را شناسایی کند. به این ترتیب، متخصصان منابع انسانی می‌توانند به سرعت برای برطرف کردن شکاف‌های مهارتی و تبدیل نقاط ضعف کارکنان به نقاط قوت اقدام کنند. همچنین، مدیران منابع انسانی می‌توانند روبات‌های گفت‌وگوی هوش مصنوعی را در نرم‌افزارهای آموزشی خود به کار ببرند تا از تجربیات یادگیری منحصربه‌فرد و توسعه بهره ‌برده شوند.

ابرقهرمان پنهان

اعتماد: تا همین اواخر، مزایای اصلی استفاده از فناوری در بخش منابع انسانی ادارات و سازمان‌ها شامل کاهش هزینه‌ها، بهبود بهره‌وری و کارایی و کمک به کارکنان در یادگیری و توسعه انسانی بود. اکنون، به لطف فناوری‌های هوش مصنوعی، بخش‌های منابع انسانی سازمان‌ها می‌توانند برخی از مهم‌ترین چالش‌های تجاری نهادها و بنگاه‌های اقتصادی را برعهده بگیرند، ظرفیت عملیاتی آنها را افزایش داده و حتی بر موفقیت کلی کسب ‌و کار تاثیر مثبت بگذارند. هوش مصنوعی در حال متحول کردن عملکرد و سیاست‌گذاری کلان مدیران منابع انسانی است و آنان را کارآمدتر و موثرتر از پیشینیان خود می‌کند چراکه برخلاف آنچه بسیاری از مردم تصور می‌کنند، این ابزار قدرت افزایش تعاملات انسانی در محل‌های کار به صورت آشکار و بسیار توانمند دارد. هنگامی که هوش مصنوعی با نرم‌افزار آموزش منابع انسانی آنلاین تلفیق ‌شود، می‌تواند برای کسب و کارها معجزه کند، در اینجا شش مورد اصلی برای تغییر رویکرد و کارکرد دپارتمان منابع انسانی نهادها و سازمان‌ها که توسط هوش مصنوعی در شرف تغییرات بنیادین است آورده شده است:

۱- اتوماسیون وظایف اداری و زمان‌بر: اتوماسیون در عملکرد منابع انسانی به‌ طور سنتی و پیش‌فرض فرآیندی معمولی است و تا حدودی وظایف تکراری و زمان‌بر را برای پرسنل شاغل به صورت خودکار انجام می‌دهد. اما هوش مصنوعی می‌تواند تمام وظایف کم‌ارزش را که وقت سازمان‌ها را تلف می‌کند انجام دهد، ازجمله مدیریت مزایا، پاسخ به سوالات رایج کارکنان و پردازش فرم‌های مرخصی. این امر به متخصصان منابع انسانی زمان بیشتری برای تمرکز بر وظایف با ارزش و ایجاد تغییرات واقعی در سازمان را می‌دهد.

۲- توسعه استعدادهای فردی هدفمند: یکی از مزایای بسیار حائز اهمیتی که هوش مصنوعی به تیم منابع انسانی ارایه خواهد داد، کمک به کسب استعدادهای بهتر برای افراد سازمان است. فرآیندهای جذب و مصاحبه متقاضیان پست‌های شغلی، غربالگری، انجام مصاحبه و گرفتن آزمون فرآیند‌های بسیار زمان‌بری هستند، تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی باعث کاهش ۱۳درصدی زمان غربالگری نامزدهای پست‌های شغلی و همچنین افزایش ۱۶درصدی در تبدیل استعدادیابی به یک مزیت رقابتی موثر می‌شود. هوش مصنوعی قادر است صدها رزومه را در زمان کمتری نسبت به انسان بررسی کند. آن را می‌تواند به سرعت مهارت‌های یک نامزد تجزیه و تحلیل کرده و آنها را با کارکنانی که در همان موقعیت شغلی بهترین عملکرد را دارند، مقایسه کند. با استفاده از ربات‌های گفت‌وگو، می‌تواند به سرعت اطلاعات بیشتری در مورد نامزدها جمع‌آوری کند و همچنین فرآیند استخدام را سریع‌تر کند. همچنین، قادر است پایگاه داده متقاضیان قبلی را برای یافتن یک نامزد مناسب درخصوص موقعیت جدید جست‌وجو کند. مهم‌ترین امر این است که هوش مصنوعی می‌تواند تعصب انسانی را از بین ببرد و از رویکرد سلیقه محور برخی مدیران پرهیز کند. تعصب انسانی تقریبا همواره در فرآیند استخدام در تمام نقاط دنیا وجود دارد و اغلب به صورت ناخودآگاه توسط کارکنان بخش منابع انسانی یا سایر متصدیان اعمال می‌شود. حتی در صورتی که یک کارفرما بخواهد بی‌طرف باشد، تعصب ناخودآگاه ممکن است آن را به سمت تصمیماتی که مخالف باشد هدایت کند. با توجه به عدم وجود تعصب در هوش مصنوعی، می‌تواند به سادگی این الگوها را با تمرکز بر ارزیابی‌های مبتنی بر داده از بین ببرد و در نتیجه یک محیط کار تنوع‌پذیر و فراگیر ایجاد کند.

۳- جذب سریع‌تر و شخصی‌سازی شده کارکنان: وقتی یک کارمند جدید تجربه‌ای رضایت‌بخش از محیط کار داشته باشد، احتمال بالاتری وجود دارد که در شرکت باقی بماند و به همکاران خود ماندن و کار کردن در آن سازمان را توصیه کند. براساس آمارهای جدید مربوط به حفظ کارکنان و شاخصه‌های وفاداری به سازمان‌ها، وجود یک محیط کار متعالی می‌تواند بهبود ۸۲درصدی در نگه‌داشت و وفاداری کارمندان را داشته باشد، اما چه عوامل دیگری می‌توانند به ‌طور قابل توجهی فرآیند ورود و جذب کارمندان را بهبود بخشند؟ پاسخ به این سوال همان‌طور که مطالعات نشان می‌دهند، یک پاسخ ساده بیشتر ندارد و آن هوش مصنوعی است. اخیرا (بهار سال جاری) شرکت آی‌بی‌ام یک تحقیق را به منظور بررسی تمام راهکارهایی که هوش مصنوعی در تغییر منابع انسانی دارد، انجام داد. نتایج این تحقیق که به عنوان «توسعه تخصص: چگونگی تاثیر شناخت محاسباتی در منابع انسانی و تجربه کارکنان است» شناخته می‌شود، به تبیین راهکارهایی که هوش مصنوعی در تسهیل ورود کارمندان تاثیر می‌گذارد، پرداخت. هوش مصنوعی قادر است به کارمندان جدید ارتباط با مخاطبین کلیدی، پیشنهادهای آموزشی، اطلاعات ضروری درباره مزایا، سیاست‌ها و هر مورد دیگری که تجربه کار یکپارچه را تضمین می‌کند، ارایه دهد (عموما سازمان‌ها برای نیروهای جدیدالورود یک نیروی همکار و دستیار تعریف می‌کنند به اسم «بادی» که این کار را تا حدودی مشابه انجام می‌دهد، ولی برای سازمان هزینه‌های زیادی دارد)، همچنین می‌تواند تجربیات شخصی‌سازی‌شده‌ای را فراهم کند که به استخدام‌‌شدگان جدید کمک می‌کند به سرعت با محیط کار جدید سازگار شده و دقیقا بفهمند که چه کاری را چگونه و در کجا باید انجام دهند.

۴- آموزش کارآمدتر و موثرتر: هوش مصنوعی قادر است نقش مهمی در فرآیند آموزش کارکنان ایفا کند. با همراهی نرم‌افزارهای آموزشی، می‌تواند مسیرهای یادگیری شخصی‌سازی شده را فراهم کرده و به هر فرد مثلا در یادگیری زبان مورد نیاز خود کمک کند تا ظرفیت کامل خود را توسعه دهد. علاوه بر تطبیق دوره‌های آموزشی با نیازهای همه، هوش مصنوعی قادر است به آسانی شکاف‌های مهارتی را شناسایی کند. به این ترتیب، متخصصان منابع انسانی می‌توانند به سرعت برای برطرف کردن شکاف‌های مهارتی و تبدیل نقاط ضعف کارکنان به نقاط قوت اقدام کنند. همچنین، مدیران منابع انسانی می‌توانند روبات‌های گفت‌وگوی هوش مصنوعی را در نرم‌افزارهای آموزشی خود به کار ببرند تا از تجربیات یادگیری منحصربه‌فرد و توسعه بهره ‌برده شوند. روبات‌های گفت‌وگو در طول شبانه‌روز در دسترس هستند و می‌توانند پاسخ‌های فوری، هوشمندانه و بی‌درنگ را ارایه داده و به کارآموزان کمک کنند تا دوره‌های خود را به صورت موثر و با موفقیت به پایان برسانند.

۵- تصمیم‌گیری شناختی: مطالعه ذکر شده ازسوی IBM نشان می‌دهد که موتورهای دارای توانمندی شناختی می‌توانند به کارکنان در فرآیند تصمیم‌گیری روزانه کمک کنند و در نتیجه نیازی به مراجعه مستقیم به بخش منابع انسانی نباشد. این مطالعه چندین نمونه جالب را مورد بررسی قرار داده است. یکی از این مثال‌ها، قابلیت تجزیه و تحلیل صدای هوش مصنوعی است. با تماس تلفنی با مشتری، موتور هوش مصنوعی قادر است شخصیت و روحیه کارکنان را شناسایی کند و به آنها پیشنهاد دهد قبل از جلسه مهمی با مدیر، استراحت کنند. مثال دیگر مربوط به بهینه‌سازی مزایا است، هنگامی که یک کارمند تمایل دارد روزهای تعطیل اضافی و بیشتری داشته باشد، نیازی به مراجعه مستقیم به بخش منابع انسانی یا مدیر مربوطه خود نخواهد داشت، یک موتور هوش مصنوعی به تعداد کارکنانی که قبلا برای آن دوره خاص تعطیلات رزرو کرده‌اند، یقینا دسترسی دارد. بنابراین، می‌تواند به آنها اعلام کند که آیا احتمال تایید درخواست‌شان وجود دارد یا خیر.

۶- حفظ کارکنان بالاتر: با استفاده از ردیابی فعالیت‌های کامپیوتری کارکنان در محیط کار، هوش مصنوعی قادر است تشخیص دهد که کدام کارمند ممکن است به دنبال ترک شرکت باشد. این امکان را فراهم می‌کند تا کارکنانی که از عدم تمایل، بی‌انگیزگی، عدم بهره‌وری یا به دنبال فرصت‌های شغلی دیگر هستند، شناسایی شوند. هوش مصنوعی قادر است هر تغییری در رفتار و ارتباطات آنها را تشخیص داده و به صورت فوری اطلاعات لازم را به مدیران منابع انسانی ارایه دهد. در ادامه، متخصصان منابع انسانی می‌توانند برای حل هر مشکلی اقدامات خاصی را به عمل آورده و کارکنان را در سازمان حفظ کنند. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند در توسعه برنامه‌هایی برای جذب و پاداش کارکنان نقش مهمی ایفا کند که باعث افزایش حفظ و نگهداری آنها در سازمان می‌شود.

جمع‌بندی: هوش مصنوعی به عنوان یک شوالیه و ابرقهرمان اما همچنان در لباس مبدل و پنهان، نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد بخش منابع انسانی بازی خواهد نمود. با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های حیاتی، به متخصصان منابع انسانی کمک می‌کند تا بهترین و بهینه‌ترین تصمیمات را در جهت سازمان‌ها و نهاد‌های مطبوع‌شان بگیرند. برای استفاده بهینه از این فناوری، شرکت‌ها باید هوش مصنوعی را در نرم‌افزار آموزش منابع انسانی آنلاین خود پیاده‌سازی کنند، این مهم نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند برای هر سازمانی در هر جای این دنیا مفید واقع گردد و باعث دگرگونی رویکرد بخش منابع انسانی‌ شود. با استفاده از این فناوری پیشرفته، شرکت‌ها به زودی خواهند توانست به ‌طور جامع تصمیمات خود را بهبود داده و به سمت بهترین عملکرد نیروی انسانی هدایت شوند.


هوش مصنوعی قادر است به آسانی شکاف‌های مهارتی را شناسایی کند. به این ترتیب، متخصصان منابع انسانی می‌توانند به سرعت برای برطرف کردن شکاف‌های مهارتی و تبدیل نقاط ضعف کارکنان به نقاط قوت اقدام کنند. همچنین، مدیران منابع انسانی می‌توانند روبات‌های گفت‌وگوی هوش مصنوعی را در نرم‌افزارهای آموزشی خود به کار ببرند تا از تجربیات یادگیری منحصربه‌فرد و توسعه بهره ‌برده شوند.


برای استفاده بهینه از این فناوری، شرکت‌ها باید هوش مصنوعی را در نرم‌افزار آموزش منابع انسانی آنلاین خود پیاده‌سازی کنند، این مهم نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند برای هر سازمانی در هر جای این دنیا مفید واقع گردد و باعث دگرگونی رویکرد بخش منابع انسانی‌ شود. با استفاده از این فناوری پیشرفته، شرکت‌ها به زودی خواهند توانست به ‌طور جامع تصمیمات خود را بهبود داده و به سمت بهترین عملکرد نیروی انسانی هدایت شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.