تاریخ انتشار : سه شنبه 16 فروردین 1401 - 23:05
کد خبر : 97657

آمریکا به توافق بازمی‌گردد؟

آمریکا به توافق بازمی‌گردد؟

آرمان شرق- گروه بین الملل:سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی‌اش در پاسخ به این که ارزیابی فعلی از وضعیت مذاکرات وین با وجود وقفه ایجاد شده در آن چیست،گفت:ارزیابی ما این است که مسئولیت نهایی کردن این توافق کاملا بر عهده ایران است! آمریکا به همراه متحدان اروپایی‌اش بر سر نقشه راهی برای بازگشت دوجانبه به پایبندی در مذاکرات وین مذاکره کرده است.

آرمان شرق- گروه بین الملل: سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی‌اش در پاسخ به این که ارزیابی فعلی از وضعیت مذاکرات وین با وجود وقفه ایجاد شده در آن چیست، گفت: ارزیابی ما این است که مسئولیت نهایی کردن این توافق کاملا بر عهده ایران است! آمریکا به همراه متحدان اروپایی‌اش بر سر نقشه راهی برای بازگشت دوجانبه به پایبندی در مذاکرات وین مذاکره کرده است.

 آمریکا به توافق بازمی‌گردد؟

سخنگوی کاخ سفید گفت: در صورتی که بازگشت به توافق در راستای منافع ملی ما باشد، به آن باز خواهیم گشت.

آمریکا به توافق بازمی‌گردد؟

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی‌اش در پاسخ به این که ارزیابی فعلی از وضعیت مذاکرات وین با وجود وقفه ایجاد شده در آن چیست، گفت: ارزیابی ما این است که مسئولیت نهایی کردن این توافق کاملا بر عهده ایران است! آمریکا به همراه متحدان اروپایی‌اش بر سر نقشه راهی برای بازگشت دوجانبه به پایبندی در مذاکرات وین مذاکره کرده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در صورتی که بازگشت به توافق در راستای منافع ملی ما باشد، به آن باز خواهد گشت. ما و متحدان‌مان هر دو آماده‌ایم توافقی قوی را نهایی کنیم، مادامی که ایران هم آماده انجام دادن این کار باشد.

ساکی ادامه داد:  اگرچه ما شاهد بوده‌ایم ایران مسائلی را مطرح کرده است که هیچ ارتباطی به پایبندی دوجانبه به توافق ندارد. این[پایبندی دوجانبه] چیزی است که روی آن تمرکز داریم و هدف ماست.

وی افزود که ما ایران را تشویق می‌کنیم به جای این که به دنبال مسائل تعیین‌تکلیف نشده‌ای باشد که به ادعای وی خارج از چارچوب وین هستند و به جای مقصر دانستن دیگران به خاطر وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین، روی توافق مذاکره‌شده در وین تمرکز کند.

برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری هفتگی‌اش درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات گفته بود: بازگشت دوجانبه به پایبندی، در راستای منافع ما در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و در راستای منافع گسترده‌تر ما در زمینه امنیت ملی است. به این دلیل که امروز هم مانند قبل، بازگشتی دوجانبه به پایبندی دوباره موجب اعمال محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد، به قول خودمان، یعنی برنامه هسته‌ای ایران را دوباره داخل جعبه خواهد گذاشت، طوری که به نفع ما و به نفع اروپایی‌ها خواهد بود که عضوی از گروه ۱+۵ هستند، و نه تنها به نفع آن‌ها، بلکه به نفع جامعه گسترده‌تر بین‌المللی خواهد بود.

او همچنین گفت: حالا، ایران از سال ۲۰۱۸، یعنی از وقتی دولت قبلی[آمریکا] از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، پیش‌رفت‌های چشم‌گیری در برنامه هسته‌ای‌اش داشته است  و تداوم این پیش‌رفت‌ها به تدریج از منافع عدم اشاعه‌ای بازگشت دوجانبه به برجام برای ما و متحدان و شرکایمان در سراسر جهان می‌کاهد.

به محض این که دیگر نفعی برای ما نداشته باشد، به محض این که پیش‌رفت‌های ایران در برنامه هسته‌ای‌اش فراتر از آن منافع عدم اشاعه‌ای بروند که در ازای بازگشت دوجانبه به پایبندی نصیب ما خواهد شد، آن وقت است که توافق دیگر به نفع ما نخواهد بود و ما برای اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ‌گاه نتواند به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، دنبال روش‌های دیگری خواهیم رفت.

این در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره در نشست خبری اخیرش گفت: آن چه که در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد .

همچنین سخنگوی دولت امروز درباره تحریم‌های آمریکا و پیشنهاد خروج اسم سپاه از لیست تحریم و تأثیر آن روی روند مذاکرات گفت: تحریم آن هم حین مذاکرات نیازی به تبیین ندارد و بیانگر عدم صداقت طرف مقابل است و این اقدامات نشان می‌دهد که با مردم ایران دشمنی وجود دارد همچنین جدی نبودن در پیشبرد مذاکرات را نشان می‌دهد.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار اخذ تضمین‌های محکم‌تر از طرف مقابل در مذاکرات وین شدند./تجارت‌نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.