تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 فروردین 1402 - 0:15
کد خبر : 127995

آغاز بارندگی‌های سیل‌آسا از فردا/ هشدار قرمز هواشناسی برای ۱۰ استان

آغاز بارندگی‌های سیل‌آسا از فردا/ هشدار قرمز هواشناسی برای ۱۰ استان

آرمان شرق-گروه جامعه:سازمان هواشناسی در هشدار نارنجی از شروع بارش‌ها از امروز در استان‌های آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، شرق لرستان و جنوب خوزستان، زنجان و همدان خبر داده است.

آغاز بارندگی‌های سیل‌آسا از فردا/ هشدار قرمز هواشناسی برای ۱۰ استان

سازمان هواشناسی با اعلام اینکه بارش‌ها امروز (‌سه‌شنبه) محدود به دو استان آذربایجان غربی و کردستان می‌شود، با صدور نخستین هشدار قرمز در سال جدید نسبت به شروع بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق شمال غرب و غرب کشور در روزهای آینده هشدار داد.

سازمان هواشناسی در هشدار نارنجی از شروع بارش‌ها در روز (چهارشنبه) در استان‌های آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، شرق لرستان و جنوب خوزستان، زنجان و همدان خبر داده است.

روز پنجشنبه نیز بارش‌ها در خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، جنوب اردبیل، شمال غرب فارس، شمال بوشهر، غرب و جنوب اصفهان، زنجان، ارتفاعات در استان‌های مازندران و گیلان ادامه می‌یابد.

همزمان سازمان هواشناسی در نخستین هشدار قرمز از احتمال وقوع سیل در هفت استان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه خبر داد.

بر این اساس، پیش بینی می‌شود بارش‌ها فردا در استان‌های ایلام، کرمانشاه، شمال خورستان، جنوب و غرب لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، جنوب غرب آذربایجان غربی و غرب کردستان سیل آسا باشد.

این بارش‌ها همراه با ذوب شدن برف در ارتفاعات سبب سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی گسترده معابر، انسداد راه‌های روستایی و اختلال جدی در جاده‌ها و سفرهای بین شهری و درون شهری و خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره می‌شود.

روز پنجشنبه همین شرایط در شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، شمال و غرب چهارمحال و بختیاری روی می‌دهد.

این سامانه در رصد کارشناسان مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور قرار داد و هر گونه تغییر احتمالی در دامنه تاثیر و دربرگیری آن در روزهای آینده اطلاع رسانی می شود.

توصیه می‌شود مردم استان‌های تحت تاثیر در بازه فعالیت سامانه بارشی از توقف و تردد در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب کنند و از سفرهای برون شهری و فعالیت‌های کوهنوردی بپرهیزند.

همچنین توصیه می‌شود نسبت به بازگشایی کانال‌ها و آب‌روهای درون شهری و برون شهری اقدام شود و دستگاه های اجرایی و امدادی آمادگی لازم برای مواجهه با این شرایط را کسب کنند. جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو و چرای دام در مناطق تحت تاثیر نیز اکیدا توصیه نمی‌شود.

ورود سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید به کشور طی فردا چهارشنبه خبر داد و برای استان‌های نوار غربی کشور هشدار سطح قرمز بارش‌های سیل‌آسا صادر کرد.

بارش‌های شدید از فردا در برخی نقاط کشور/ هشدار قرمز هواشناسی برای ۷ استان

براساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در آذربایجان‌ غربی،‌ آذربایجان شرقی، غرب کرمانشاه،‌ غرب کردستان،‌ شمال ایلام، ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین،‌ البرز و تهران رگبار پراکنده گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود.

گستره و شدت بارش‌ها چهارشنبه و پنجشنبه نیمه غربی کشور را فرا گرفته است و باعث رگبار،‌ رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در این مناطق می‌شود. به همین دلیل سازمان هواشناسی برای فعالیت بسیار شدید سامانه بارشی و احتمال وقوع سیل در استان‌های جنوب غرب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری هشدار قرمز صادر کرده است.

روز جمعه در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر و مناطقی از جنوب غرب کشور بارش‌های پراکنده پیش بینی می‌شود. شنبه هفته آینده نیز در ارتفاعات البرز مرکزی و شمال سیستان و بلوچستان بارش پراکنده روی می‌دهد و در سایر مناطق کشور جو پایداری حاکم است.

امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر وزش باد جنوبی همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود که در دامنه‌ها و ارتفاعات این استان‌ها وزش باد شدید خواهد بود. فردا شمال خلیج‌فارس و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه: فعالیت بسیار شدید سامانه بارشی (هشدار قرمز) 

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۴

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ، صاعقه، ذوب برف و وزش باد شدید

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳: ایلام، کرمانشاه، شمال خوزستان، جنوب و غرب لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۴: شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، شمال و غرب چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره.

توصیه: عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبروها درون و برون شهری، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امداد رسان، اجتناب از سفرهای برون شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی (هشدار نارنجی) 

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۴

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ، وزش باد شدید

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳: آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، شرق لرستان و جنوب خوزستان، زنجان، همدان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۴: خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، جنوب اردبیل، شمال غرب فارس، شمال بوشهر، غرب و جنوب اصفهان، زنجان، ارتفاعات در استان‌های مازندران و گیلان.

اثر مخاطره: آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

هشدار به تهرانی‌ها : سیل، سرما و طوفان در راه است

هواشناسی استان تهران درباره سیل، طوفان، کاهش دما، سیلابی شدن مسیل‌ها و وزش باد شدید به شهروندان هشدار داد.

هشدار مهم به تهرانی‌ها | سیل، سرما و طوفان در راه است

رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

احتمالا بارش شدید باران در محدوده سولقان، امام زاده داوود و کن خواهیم داشت که مانند سال گذشته منجر به سیل می شود.

احتمالا این سیل وارد منطقه ۵ و ۲۲ شود چرا که این مناطق در معرض رود دره قرار دارند. احتمالا به درخواست فرمانداری مسیر امام زاده داوود به سمت تهران بسته می شود.

از چهارشنبه تا جمعه دمای هوا در تهران ۶ تا ۱۲ درجه کاهش یافته و هوا سرد می شود./فارس

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی نسبت به امکان سیلابی شدن مسیل‌ها گفت: مردم پایتخت پایان این هفته از رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی نسبت به آب گرفتگی معابر و امکان سیلابی شدن مسیل‌ها و گفت: مردم پایتخت پایان این هفته از رودخانه‌ها فاصله بگیرند و کنار مسیل‌ها اتراق نکنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.