قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برای فصل ۲۴-۲۰۲۳ امروز (پنجشنبه) در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) واقع در شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد

بر این اساس پرسپولیس به عنوان یکی از سه نماینده ایران، در گروه E با النصر عربستان، الدحیل قطر و استقلال تاجیکستان همگروه شد. نگاهی اجمالی به رقبای سرخپوشان نشان می‌دهد که آنها کار آسانی برای صعود از این مرحله ندارند.

به طور حتم اصلی‌ترین رقیب تیم تحت‌هدایت یحیی گل‌محمدی در مرحله گروهی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، النصر عربستان خواهد بود، تیمی که هدایتش برعهده لوئیز کاستروی پرتغالی است و بازیکنان نامداری همچون کریستیانو رونالدو، سادیو مانه، مارسلو بروزوویچ، آیمریک لاپورت، الکس تلیس، تالیسکا و سکو فوفانا در اختیار دارد. نایب قهرمان فعلی عربستان تاکنون ۹ بار قهرمان لیگ حرفه‌ای این کشور شده و بهترین عملکرد این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به فصل ۱۹۹۵ بازمی‌گردد که به عنوان نایب‌قهرمانی رسیدند.

دیگر رقیب پرسپولیس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، الدحیل قطر است، تیمی که در واقع همان لخویای سابق است و فصل گذشته هم به قهرمانی لیگ ستارگان قطر رسید. این تیم قطری که هدایتش برعهده هرنان کرسپوی آرژانتینی است، تاکنون موفق نشده در لیگ قهرمانان آسیا بیشتر از مرحله یک‌چهارم نهایی پیشروی کند. الدحیل چند بازیکن خارجی دارد که از آن جمله می‌توان به ادمیلسون بلژیکی، مایکل اولونگای کنیایی، ایساک لیحاجی فرانسوی، ابراهیما بامبا ایتالیایی، روبن سمدوی پرتغالی، ابراهیما دیالوی فرانسوی و مون‌هوان کیم کره‌ای اشاره کرد. اولونگا همان بازیکنی است که در بازی‌ با تیم‌های ایرانی بارها موفق به گلزنی شده است.

استقلال تاجیکستان دیگر تیم حاضر در گروه E است، تیمی که فصل گذشته فاتح لیگ برتر این کشور شد. آنها در لیگ قهرمانان عملکرد قابل‌توجهی نداشته‌ و در ۱۶ بازی که در این رقابت‌ها انجام داده‌اند، ۵ برد و یک تساوی کسب کرده‌ و ۱۰ شکست نیز خورده‌اند. قهرمان ۱۱ دوره لیگ تاجیکستان چند بازیکن خارجی در ترکیب دارد که از آن جمله می‌توان به ژوزف اوکوروی نیجریه‌ای، سیمون سبای ساحل عاجی، سدریک گوگوای ساحل عاجی و ایوان نووسلچ کروات اشاره کرد. همچنین مجتبی مقتدایی مدافع ایرانی و ۲۷ ساله نیز در عضویت تیم استقلال تاجیکستان است.

حریفان پرسپولیس با خاطره ناکامی‌های بزرگ خود برابر این تیم وارد رقابت‌ها خواهند شد.

الدحیل هر چند در آخرین رویارویی خود با پرسپولیس به سال ۲۰۲۰ پیروز شد ولی آن پیروزی‌ها با عدم صعود از گروه برای آنها ثمری نداشت تا همچنان پرسپولیس را با رقابت‌های ۲۰۱۸ به یاد آورند. در فصلی که پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس بسته بود، سرخپوشان حماسه‌ای به راه انداختند که آسیا را به تمجید واداشت. در آن دوره، قطری‌ها سرمایه‌گذاری بسیاری انجام دادند تا از میان الدحیل و السد حداقل یک تیم به قهرمانی منطقه غرب برسد و راهی فینال شود ولی هر دو نماینده قطر پشت سد پرسپولیس گرفتار شدند. الدحیل در مرحله یک چهارم پایانی بازی رفت را با پیروزی پشت سر گذاشت. بازی برگشت در تهران بود. وقتی الدحیل باز هم به گل رسید دیگر کسی تصور نمی‌کرد پرسپولیس برانکو یکی از آن کامبک‌های عجیب خود را رقم بزند ولی این کار را انجام دادند و الدحیل بهت زده از رقابت‌ها کنار رفت.

و اما حکایت النصر عربستان را همه می‌دانیم. در دوره ۲۰۲۰ رقابت‌ها، شاگردان یحیی گل‌محمدی در اوج بحران کرونا کاری کارستان انجام دادند. پرسپولیس در دو بازی نخست فقط یک امتیاز داشت ولی ناگهان ورق برگشت و حریفان را یک به یک از میدان به در کرد. النصر عربستان در فینال منطقه غرب آسیا و نیمه نهایی لیگ قهرمانان برابر پرسپولیس قرار گرفت. بازی در حالی انجام شد که عیسی آل‌کثیر ناگهان محروم شد. پرسپولیس النصر را در ضربات پنالتی مغلوب کرد و النصر تا چند سال به دنبال تغییر دادن نتیجه بازی به استناد اطلاعات نادرستی بود که جاسوسان داخلی برای آن‌ها و کنفدراسیون علیه پرسپولیس ارسال کرده بودند و چند بار هم در مراجع قضایی فوتبال ناکام ماندند.

النصر حالا خود را به کریستین رونالدو مجهز کرده‌است. ستاره فوتبال جهان که البته بیش از پرسپولیس خود النصری‌ها مرعوب حضور و سابقه او هستند قبل از این در جام‌جهانی به دیوار سخت ایرانی‌ها و علیرضا بیرانوند خورده است و قطعا رویارویی دگر باره این دو از جذابیت‌های بازی خواهد بود.
و اما در پایان به استقلال تاجیکستان می‌رسیم که به واقع قدرت بلامنازع فوتبال تاجیکستان است که یک بار برابر سرخپوشان ایران قرار گرفته است و ناکام ماند.

پرسپولیس دو سال پیش با استقلال تاجیکستان در مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان مسابقه داده و به برتری یک بر صفر رسیده بود.