تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 19:51
کد خبر : 94702

استاد علوم سیاسی: آمریکا توافق در وین بسیار نزدیک است

استاد علوم سیاسی: آمریکا توافق در وین بسیار نزدیک است

آرمان شرق-گروه بین الملل: برخی گمانه‌زنی‌ها در میان برخی از تحلیل‌گران آمریکایی وجود دارد مبنی بر اینکه امتناع ایالات متحده از اعزام نیرو به اوکراین برای مبارزه با تهاجم روسیه به عنوان ضعف آمریکا تعبیر می‌شود و می‌تواند ایران را به اتخاذ موضع سخت‌گیرانه‌تری در مذاکرات سوق دهد. من فکر می‌کنم که احتمالا بعید است. منافع اساسی هر دو طرف یکسان است و هر دو طرف خواهان توافق هستند. به نظر می‌رسد یک توافق بسیار نزدیک است، اما جزئیات نهایی دشواری وجود دارد.

آرمان شرق-گروه بین الملل: برخی گمانه‌زنی‌ها در میان برخی از تحلیل‌گران آمریکایی وجود دارد مبنی بر اینکه امتناع ایالات متحده از اعزام نیرو به اوکراین برای مبارزه با تهاجم روسیه به عنوان ضعف آمریکا تعبیر می‌شود و می‌تواند ایران را به اتخاذ موضع سخت‌گیرانه‌تری در مذاکرات سوق دهد. من فکر می‌کنم که احتمالا بعید است. منافع اساسی هر دو طرف یکسان است و هر دو طرف خواهان توافق هستند. به نظر می‌رسد یک توافق بسیار نزدیک است، اما جزئیات نهایی دشواری وجود دارد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا با تاکید بر اینکه حمله روسیه به اوکراین در وسواس پوتین نسبت به از دست دادن جایگاه کشورش نهفته است، گفت: درگیری در اوکراین تأثیری بر موضع آمریکا در مذاکرات وین نخواهد داشت و توافق بسیار نزدیک است.

کارل کالتنتالر استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا است. حوزه تخصصی وی علوم سیاسی، امنیت سیاسی، خشونت سیاسی و تروریسم است. وی به صورت تخصصی در مورد کشورهای ایران، عراق، پاکستان و سوریه تحقیق و بررسی کرده است.

کارل کالتنتالر در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌های اخیر میان روسیه و اوکراین بیان کرده است.

حمله روسیه به اوکراین در وسواس پوتین نسبت به از دست دادن جایگاه کشورش نهفته است

وی در ابتدا در مورد حمله روسیه به اوکراین گفت: حمله روسیه به اوکراین نقض آشکار منشور سازمان ملل است و توسط بسیاری از نهادهای بین‌المللی محکوم شده است. این یک حمله کاملاً بی‌دلیل به اوکراین بود و رهبری روسیه در تلاش برای توجیه آن به اهداف پوچ دست می‌زد. به نظر می‌رسد دلیل تهاجم در درجه اول در وسواس پوتین نسبت به از دست دادن جایگاه روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی نهفته است. این تهاجم به جای بازگرداندن روسیه به صفوف قدرت‌های بزرگ، نتیجه معکوس خواهد داشت و روسیه را به کشوری منزوی تبدیل می‌کند.

چین تلاش می کند مستقیماً با اقدامات روسیه در اوکراین مرتبط نباشد

استاد دانشگاه آکران در ادامه در مورد کمک آمریکا به اوکراین گفت: من موافق نیستم که ایالات متحده برای مردم اوکراین اقدامی نکرده است. ایالات متحده به اوکراین تسلیحات، آموزش، اطلاعات و سایر اشکال کمک برای کمک به دفاع از کشور در برابر حمله روسیه داده است. همچنین تحریم‌های بسیار شدیدی را علیه روسیه اعمال کرده است. نقش مهم دیگری که ایالات متحده ایفا کرده است هماهنگی و رهبری واکنش دموکراسی‌های غربی در برابر تهاجم روسیه است. سازمان ملل به دلیل حق وتوی روسیه در شورای امنیت به طور قابل توجهی با مشکل مواجه شده است. وقتی حمله روسیه در آنجا مطرح شد، جای تعجب نیست که هیئت روسی طرحی را برای محکوم کردن حمله وتو کند. روسیه همچنین از درجه خاصی از حمایت چین در سازمان ملل برخوردار است، اگرچه چین تلاش می‌کند مستقیماً با اقدامات روسیه در اوکراین مرتبط نباشد.

اکنون در دنیای بسیار خطرناک‌تری زندگی می‌کنیم

بسیاری از کشورها نسبت به تهدید روسیه و چین بسیار هوشیارتر خواهند شد

تنش‌ها در سراسر جهان برای مدتی طولانی افزایش خواهد یافت

وی تاکید کرد: ایالات متحده هیچ تعهد پیمانی برای دفاع از اوکراین ندارد. همچنین حمایت عمومی بسیار کمی در ایالات متحده برای استفاده از نیروهای آمریکایی در اوکراین وجود دارد. واضح است که حتی با وجود عدم عضویت اوکراین در ناتو، انحراف آن به سمت غرب برای پوتین بسیار مهم بود و او تهاجم را انتخاب کرد. ما اکنون در دنیای بسیار خطرناک‌تری زندگی می‌کنیم و بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده و متحدان دموکراتیک آن، نسبت به تهدید روسیه و چین بسیار هوشیارتر خواهند شد. نگرانی شدیدی وجود دارد که چین تهاجم روسیه به اوکراین را به عنوان نمونه‌ای مثبت از تصرف سرزمین‌هایی که فکر می‌کنند باید به آنها تعلق داشته باشد، مانند تایوان، در نظر بگیرد. متأسفانه، به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، تنش‌ها در سراسر جهان برای مدتی طولانی افزایش خواهد یافت.

مردم اروپا از استقرار نیروهای خود در اوکراین حمایت چندانی نمی‌کنند

این استاد دانشگاه گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی مقادیر قابل توجهی تسلیحات به ارتش اوکراین می‌دهند. حتی آلمانی‌ها که تا همین اواخر بسیار تمایلی به دشمنی با روسیه نداشتند، کمک‌های مهمی را برای اوکراینی‌ها ارسال می‌کنند. همچنین تحریم‌های بسیار سختی علیه رهبران، الیگارش‌ها و نهادهای روسیه اعمال شده است که به اروپایی‌ها و نه فقط روس‌ها آسیب می‌زند. احتمالاً مردم اروپا از استقرار نیروهای خود در اوکراین حمایت چندانی نمی‌کنند، زیرا این کشور متحد ناتو نیست و این یک شبه اعلان جنگ علیه روسیه است. اما اگر روسیه به لهستان یا یکی دیگر از کشورهای ناتو حمله کند، اروپایی‌ها برای دفاع از متحدان خود با سربازان و نه صرفاً تسلیحات، آنجا خواهند بود.

درگیری در اوکراین تأثیری بر موضع آمریکا در مذاکرات وین نخواهد داشت

توافق بسیار نزدیک است

وی در مورد تاثیر این تنش‌ها بر مذاکرات وین گفت: درگیری در اوکراین تأثیری بر موضع آمریکا در مذاکرات وین نخواهد داشت. من معتقدم مسئله بزرگتر این است که واکنش آمریکا به حمله روسیه چگونه ممکن است بر محاسبات ایران تأثیر بگذارد. برخی گمانه‌زنی‌ها در میان برخی از تحلیل‌گران آمریکایی وجود دارد مبنی بر اینکه امتناع ایالات متحده از اعزام نیرو به اوکراین برای مبارزه با تهاجم روسیه به عنوان ضعف آمریکا تعبیر می‌شود و می‌تواند ایران را به اتخاذ موضع سخت‌گیرانه‌تری در مذاکرات سوق دهد. من فکر می‌کنم که احتمالا بعید است. منافع اساسی هر دو طرف یکسان است و هر دو طرف خواهان توافق هستند. به نظر می‌رسد یک توافق بسیار نزدیک است، اما جزئیات نهایی دشواری وجود دارد.
انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.