تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 18:40
کد خبر : 88684

احیای برجام در انتظار یک تصمیم سیاسی / گام هایی برای تفاهم در وین برداشته شده

احیای برجام در انتظار یک تصمیم سیاسی /  گام هایی برای تفاهم در وین برداشته شده

آرمان شرق-«باید صبر کرد و ببینیم که چقدر طول می‌کشد تا طرفین به یک تفاهم جدی برسند. در حال حاضر صحبت بر سر جزئیات است و طبیعتا به یک تصمیم سیاسی نیاز است تا تفاهم نهایی صورت گیرد.»

«این بار هم عربستان سعودی خودش را بخشی از مسئله می‌داند و هم امریکایی‌ها بر خلاف دوران اوباما، این بار علاقه‌مند هستند که موضوع را با هماهنگی عربستان سعودی، اسرائیل، کره جنوبی و طرف‌هایی که به نوعی در قضیه برجام ذی نفع هستند، پیش ببرند. این‌ها هم در همین چارچوب است. حال بعضی ممکن است در جهت مثبت باشد مثل کره جنوبی و بعضی هم مثل اسرائیل می‌خواهند فشار بیاورند که خواسته‌های امریکا کاهش پیدا نکند و منافع آنان هم حفظ شود.»

مدیر کل پیشین خاورمیانه در وزارت خارجه، معتقد است واکنش مثبت مقامات دولت آمریکا نشان از پیشرفت مذاکرات احیای برجام است.

قاسم محبعلی در گفتگو با «انتخاب» در تحلیل خود از دور هستم مذاکرات وین، عنوان کرد: «به نظر می‌رسد یک سری فعل و انفعلات جدید صورت گرفته و یک پیشرفت‌هایی از نگاه دو طرف حاصل شده است. هم نقش کاری که روس ها دارند انجام می‌دهند و هم واکنش مثبت امریکایی‌ها نشان می‌دهد که گویا قدم‌هایی برای پیشرفت و تفاهم صورت گرفته است.»

وی اضافه کرد: «باید صبر کرد و ببینیم که چقدر طول می‌کشد تا طرفین به یک تفاهم جدی برسند. در حال حاضر صحبت بر سر جزئیات است و طبیعتا به یک تصمیم سیاسی نیاز است تا تفاهم نهایی صورت گیرد.»

او در مورد سفر سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین با هدف «حل و فصل موضوع دارایی های مسدود شده ایران» گفت: «کره‌ای‌ها علاقه‌مند هستند که روابطشان را با ایران گسترش دهند و حفظ کنند اما مشکل بزرگ‌شان همین مسئله تحریم‌های امریکا و اینکه نمی‌توانند دارایی‌های ایران را آزاد کنند، است. شاید می‌خواستند ارزیابی کنند و ببینند چه قدر شانس موفقیت این مذاکرات وجود دارد و همچنین به روند پیشرفت مذاکرات کمک کنند.»

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که حضور دیپلمات‌های عربستان سعودی در هتل ماریوت و خبر تایید نشده مبنی بر دیدار آن‌ها با رابرت مالی، چه پیامی را در بر دارد، بیان کرد: «این بار هم عربستان سعودی خودش را بخشی از مسئله می‌داند و هم امریکایی‌ها بر خلاف دوران اوباما، این بار علاقه‌مند هستند که موضوع را با هماهنگی عربستان سعودی، اسرائیل، کره جنوبی و طرف‌هایی که به نوعی در قضیه برجام ذی نفع هستند، پیش ببرند. این‌ها هم در همین چارچوب است. حال بعضی ممکن است در جهت مثبت باشد مثل کره جنوبی و بعضی هم مثل اسرائیل می‌خواهند فشار بیاورند که خواسته‌های امریکا کاهش پیدا نکند و منافع آنان هم حفظ شود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.