تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دی 1400 - 20:38
کد خبر : 87813

ایران: تا رسیدن به نتیجه در وین می‌مانیم

ایران: تا رسیدن به نتیجه در وین می‌مانیم

آرمان شرق- قضاوت زودهنگام نمی‌کنم اجازه می‌دهیم طی روزهای آینده ببینیم در اتاق مذاکرات چه می‌گذرد. الان وقت تلف کردن وقت انرژی مذاکره کنندگان ایرانی نیست. مادامی که لازم باشد فرزندان شما در اتاق مذاکرات باقی خواهند ماند. این دور به خاطر اعیاد میلادی متوقف شد و فرزندان ایران تا رسیدن به حصول نتیجه در وین می‌مانند و در هر زمان برای مشورت نیاز به تنفس باشد امر عادی و مرسومی است که انجام می‌شود. هیأت ایران هم جدیت و هم اجازه توافقات دارد.

سعید خطیب زاده گفت: قضاوت زودهنگام نمی‌کنم اجازه می‌دهیم طی روزهای آینده ببینیم در اتاق مذاکرات چه می‌گذرد. الان وقت تلف کردن وقت انرژی مذاکره کنندگان ایرانی نیست. مادامی که لازم باشد فرزندان شما در اتاق مذاکرات باقی خواهند ماند. این دور به خاطر اعیاد میلادی متوقف شد و فرزندان ایران تا رسیدن به حصول نتیجه در وین می‌مانند و در هر زمان برای مشورت نیاز به تنفس باشد امر عادی و مرسومی است که انجام می‌شود. هیأت ایران هم جدیت و هم اجازه توافقات دارد. آمادگی داریم در یک توافق جامع با طرف مقابل مطمئن شویم تعهداتشان انجام می‌شود و بعد اقدامات جبرانی را انجام دهیم. ما هیچ اقدامی فراپادمانی انجام ندادیم. قانون مجلس کاملا الزام آور است و دستورکارش روشن است.
سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی درباره بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: جزئیات این موضوع را از سخنگوی سازمان بپرسید. فرآیند حضور بازرسان در خاک ایران شناخته شده است و مادامی در چارچوب فنی با رعایت ضوابط و قواعد و اصل بی طرفی و رازداری صورت بگیرد ما مشکلی برای حضور بازرسان در چارچوب پادمان و ان.پی.تی نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی گفت: امیدواریم سالیوان به ضرب الاجل‌های خودخوانده‌ای که اعلام می‌کند خودش باور داشته باشد. در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیم. توافقی که مطمئن شویم آنچه آمریکا در روی کاغذ متعهد می‌شود با تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم در عمل هم نتایج آن را مشاهده کنیم. برای ایران هیچ کدام از این تاریخ‌های ساختگی قرارداد الزام آور نیست و هدف ما تنها رعایت خطوط قرمز و منافع مردم است. به وین می‌رویم که به نتیجه برسیم و این کارزارهای رسانه‌های برای ما مهم نیست.

وی درباره مذاکرات وین گفت: ما از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم به دو سند جدید رسیدیم. پیشنهادها و نظرات ایران کاملا در آنها گنجانده شده امروز دو سند جدید داریم و سند رفع تحریم‌ها سندی است که به صورت خاص تمرکز ویژه مذاکره کنندگان ملت است. انتظار داریم تعهد و جدیت طرف مقابل را نشان دهد که آمده‌اند تا به توافق معنادار و منطبق با حقوق بین‌الملل برسند. روزهای آتی نشان می‌دهد پاسخ جدیت ایران از طرف‌های مقابل داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: موضوعات راستی آزمایی و موضوعات دیگر در کنار آنها پیگیری و دنبال می‌شود.

خطیب‌زاده درباره مواضع سه کشور اروپایی در مذاکرات وین نیز خاطرنشان کرد: سه کشور اروپایی در مدتی که آمریکا از برجام خارج بود با بی عملی با تحریم‌های یکجانبه، فراسرزمینی و یکجانبه آمریکا همراهی می‌کرد و امروز هم به نظر می‌آید جدیت را نشان نمی‌دهد. قضاوت زودهنگام نمی‌کنم اجازه می‌دهیم طی روزهای آینده ببینیم در اتاق مذاکرات چه می‌گذرد. الان وقت تلف کردن وقت انرژی مذاکره کنندگان ایرانی نیست. مادامی که لازم باشد فرزندان شما در اتاق مذاکرات باقی خواهند ماند. این دور به خاطر اعیاد میلادی متوقف شد و فرزندان ایران تا رسیدن به حصول نتیجه در وین می‌مانند و در هر زمان برای مشورت نیاز به تنفس باشد امر عادی و مرسومی است که انجام می‌شود. هیأت ایران هم جدیت و هم اجازه توافقات دارد. آمادگی داریم در یک توافق جامع با طرف مقابل مطمئن شویم تعهداتشان انجام می‌شود و بعد اقدامات جبرانی را انجام دهیم. ما هیچ اقدامی فراپادمانی انجام ندادیم. قانون مجلس کاملا الزام آور است و دستورکارش روشن است.

وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه عراق برای برقراری رابطه مستقیم ایران و آمریکا نیز بیان کرد: ما به حسن نیت برادران در عراق هیچگاه شک نداشتیم. دوستان در عراق در موضوعات منطقه ای و بین المللی با حسن نیت و فعال و ابتکارات تلاش کردند نقش سازنده‌ای داشتند و ما ارج گذاشتیم و استقبال کردیم. وزیر امور خارجه عراق به صورت روشن نظراتش را بیان کرد و در ملاقات با امیرعبداللهیان در این خصوص صحبت‌هایی را داشت. جواب ایران همواره این بوده که باید تغییری ببینم که پاسخی به این درخواست ‌ها داشته باشیم برای ما تحقق منافع مردم ایران است و در وین بر اساس همین چارچوب با آمریکا به صورت غیرمستقیم در حال تبادل متون به صورت غیررسمی هستیم.

خطیب‌زاده درباره خوشبینی و امیدواری برای حصول نتیجه در مذاکرات وین بیان کرد: اجازه دهید از خوشبینی استفاده نکنم. امیدوارم این پنجره فرصت را طرف مقابل قدر بداند. ایران برجام را زنده نگه داشت و به رغم همه فشارهای آمریکا خارج نشد می‌توان گفت به تنهایی این سند بین‌المللی را زنده نگه داشته است ولی این روند بیش از این نمی‌تواند ادامه دهد. امیدوارم طرف مقابل قدر این فرصت را بداند و برای رفع موثر تحریم‌ها به وین بیاید اگر این اتفاق بیفتد توافق در دسترس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیوستن عراقچی به تیم مذاکره کننده نیز گفت: تیم مذاکره کننده ایران در وین شاید بتوان گفت یکی از ملی‌ترین تیم‌هایی است که براساس استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی چیده شده است. هم از دوستانی که در دوره‌های قبلی بودند و هم در مذاکرات برجام بودند امروز در وین در حال مذاکره هستند. چه در تهران مشورت‌ها با همه عزیزانی که ورود به موضوع داشتند و هم در عمل در اتاق‌های مذاکرات حاضر هستند و تلاش شده در اجماع ملی و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و بدون نگاه جناحی و حزبی این مذاکرات جلو برود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.