تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 دی 1400 - 0:40
کد خبر : 87373

دور هشتم گفت‌وگوهای احیای برجام؛ دوشنبه هفته آینده در وین

دور هشتم گفت‌وگوهای احیای برجام؛ دوشنبه هفته آینده در وین

آرمان شرق- ایران تأیید کرده است که اگر آمریکا تصمیم داشته باشد به تعهدات خود بازگردد و دست از تهدید از طریق تحریم‌هایی بردارد که خلاف برجام و قطع‌نامه ٢٢٣١ است، تهران نیز آماده بازگشت به تعهداتش است. من فکر می‌کنم که اکنون فرصت خوبی وجود دارد تا این اتفاق روی دهد

روسیه همچنان در جایگاه پیگیر اصلی احیای برجام ایفای نقش می‌کند. دیروز نیز این وزیر خارجه روسیه بود که ادامه مذاکرات برجام در هفته آینده را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف در گفت‌وگو با شبکه راشاتودی گفت مذاکرات ایران و ١+۴ در وین برای احیای برجام تا پیش از پایان سال جاری میلادی از سر گرفته می‌شود. لاوروف درباره گفت‌وگوهای وین اظهار کرد: «مذاکره‌کنندگان در‌حال کار روی بسته‌ای از توافقات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک هستند و این فرصت خوب وجود دارد که این اتفاق محقق شود». او در ادامه تصریح کرد: «طرف‌ها برای تعطیلات کریسمس یک وقفه کوتاه ایجاد کرده‌اند؛ اما مذاکرات به‌زودی و پیش از پایان سال ٢٠٢١ از سر گرفته خواهد شد». امروز ۲ دی، ۲۳ دسامبر است و شنبه ۱۱ دی، اول ژانویه ۲۰۲۲ میلادی خواهد بود. سرگئی لاوروف خاطر‌نشان کرد: «ما به همراه دوستان چینی و طرف‌های غربی از ایجاد هم‌زمانی و هماهنگی در این تلاش‌ها برای گام‌های دو طرف حمایت کرده‌ایم و این چیزی است که تاکنون در وین اتفاق افتاده است. اکنون به دلیل تعطیلات در یک وقفه به‌ سر می‌بریم؛ اما پس از کریسمس مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد». کریسمس، یادمان میلاد حضرت مسیح، برخلاف تقویم غالب مسیحیان ایران، در تقویم غربی ۲۵ دسامبر یعنی شنبه چهارم دی خواهد بود.
لاوروف: فرصت خوبی برای بازگشت به برجام وجود دارد
او ادامه داد: «ایران تأیید کرده است که اگر آمریکا تصمیم داشته باشد به تعهدات خود بازگردد و دست از تهدید از طریق تحریم‌هایی بردارد که خلاف برجام و قطع‌نامه ٢٢٣١ است، تهران نیز آماده بازگشت به تعهداتش است. من فکر می‌کنم که اکنون فرصت خوبی وجود دارد تا این اتفاق روی دهد». دیپلمات ارشد روسیه همچنین اظهار کرد: «اما باید این نکته مهم را مد‌نظر داشته باشیم، اصلی که بر مبنای آن مذاکره می‌شود و همه طرف‌ها نیز با آن موافق‌اند، این است که تا بر سر همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی وجود نخواهد داشت؛ بنابراین به یک بسته جامع نیازمندیم و این یک واقعیت است».
اولیانوف: خروج از برجام، شلیک آمریکا به پای خود بود
اما نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین که به‌عنوان رئیس هیئت روسی در مذاکرات احیای برجام نقش‌آفرینی می‌کند، همچنان فعالانه در توییتر به تبیین مواضع کشورش و حمایت از توافق هسته‌ای می‌پردازد. میخائیل اولیانوف در تازه‌ترین موضع‌گیری خود نیز بار دیگر تصمیم دولت دونالد ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای را سرزنش کرد.
نماینده روسیه این موضع‌گیری را در واکنش به اظهارات خبرنگاری در توییتر انجام داد که با بازنشر انتقاد وزیر خارجه آمریکا از تصمیم دولت ترامپ برای خروج از برجام، گفته بود دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تصمیم‌گیری‌اش را به نتایج اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، گره زده است.
اولیانوف در توییتر نوشت: «تصمیم خروج از برجام مثل شلیک به یکی از پاهای آمریکا بود. مهم نیست پای چپ بوده باشد یا پای راست».
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در اظهاراتی که تندترین انتقاد دولت بایدن به تصمیم دولت ترامپ درباره برجام توصیف شده است، گفته بود این تصمیم «از بدترین تصمیمات اتخاذشده در سیاست خارجی آمریکا در یک دهه اخیر» بوده است که برخلاف وعده‌های دولت قبلی نه باعث توافقی قوی‌تر شد و نه فعالیت‌های هسته‌ای یا منطقه‌ای ایران را محدود کرد./شرق

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.