تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 شهریور 1400 - 13:43
کد خبر : 77749

بیژن عبدالکریمی چه گفت که حکم اخراجش از دانشگاه صادر شد؟

بیژن عبدالکریمی چه گفت که حکم اخراجش از دانشگاه صادر شد؟

آرمان شرق- من می‌گویم برای مبارزه با نظام سلطه جهانی نیاز به ابزارهایی از سنخ همین جهان است، بعد با دو تا روایت و حدیث و آیه و این‌ها تو نمی‌توانی. تو باید قواعد بازی در بازی دوران مدرن را بفهمی و امروز اقتصاد مهم است. یک چیزهایی را فهمیده‌ای؛ چطور از رادیو و تلویزیون استفاده می‌کنی؟ همان کاری که «من و تو» با ما می‌کند،

ما باید قدرت اقتصادی پیدا کنیم… اگر شما بخواهید با ارزش‌های شهادت‌طلبی بروید بازار گندم، بازار نفت، بازار پتروشیمی… این نفهمیدن مسأله است.
علت اخراج بیژن عبدالکریمی همچنان خبرساز است. برخی معتقدند اظهارات صریح تلویزیونی علت اخراج بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد است. دکتر بیژن عبدالکریمی، متفکر و استاد سابق دانشگاه، در گفت‌وگویی تصویری با بیان این‌که «در دوران گذشته چنگیز با شمشیرش ایران را فتح کرد، اما امروز مبدا قدرت مدرن متفاوت شده»، افزود: با ارزش‌های معنوی، با زهد، با اعتکاف در مساجد با روحیه سلحشوری مثل مثلاً سردار سلیمانی عزیز شما نمی‌توانید وارد جنگ اقتصادی با قدرت‌ها بشوید. ما باید قدرت اقتصادی پیدا کنیم. اگر شما بخواهید با ارزش‌های شهادت‌طلبی بروید بازار گندم، بازار نفت، بازار پتروشیمی… این نفهمیدن مسأله است.

واکنش عباس عبدی به اخراج عبدالکریمی

در ادامه بخش‌هایی از مصاحبه با بیژن عبدالکریمی، استاد اخراج‌شده دانشگاه آزاد اسلامی را می‌خوانید و می‌بینید:
باید مناسباتمان را با جهان تنظیم کنیم

به لحاظ متافیزیکی، به لحاظ فلسفی، هیچ تاریخ بومی مستقل از تاریخ جهانی وجود ندارد. من می‌گویم اگر قرار است امروز ایرانی به یک زندگی انسانی که شأن یک انسان قرن بیست و یکمی است دست پیدا کند ما باید مناسباتمان را با جهان تنظیم کنیم و شما می‌فرمایید که آیا به نظام سلطه جهان تن دهیم؟ مرگ بر آن کسی که می‌گوید به نظام سلطه جهان تن بدهیم.
چرا در بحران کرونا نمی‌توانی به مردمت کمک کنی؟ چون پول نداری!

من می‌گویم برای مبارزه با نظام سلطه جهانی نیاز به ابزارهایی از سنخ همین جهان است، بعد با دو تا روایت و حدیث و آیه و این‌ها تو نمی‌توانی. تو باید قواعد بازی در بازی دوران مدرن را بفهمی و امروز اقتصاد مهم است. یک چیزهایی را فهمیده‌ای؛ چطور از رادیو و تلویزیون استفاده می‌کنی؟ همان کاری که «من و تو» با ما می‌کند، همان کاری که BBC با ما می‌کند، صداوسیما هم می‌خواهد با دیگران بکند. پس تو فهمیده‌ای برای حکومت ابزار رسانه مهم است. تو فهمیده‌ای برای حفظ قدرت، برای حفظ نظام، که اوجب امور است، دفاع نظامی مهم است، نیروی هسته‌ای مهم است. بارک الله من در جبهه تو هستم. اما اقتصاد مهم است، افکار عمومی مهم است، انتظارات مردم مهم است. این‌ها را باید جواب بدهی. نمی‌توانی بدهی.

چرا امروز فرزندان من، هم‌میهن من وقتی به خاطر کرونا خانه می‌نشیند، تو نمی‌توانی کمک کنی؟ جون پول نداری! تا این مشکل را حل نکنی، نهایتا ناچار می‌شوی روی مردم اسلحه بکشی و تمام ارزش‌های انقلابت را از دست می‌دهی. قبل از این‌که به نقطه انفجار برسد باید راه حلی پیدا کنیم، راه حل پلیسی، سیاسی، نظامی نیست، راه حل این است که ما به توسعه دست پیدا کنیم.
حرف جوانان را نمی‌فهمی چون دچار نوعی تأخر تاریخی هستی

ما باید مناسباتمان را با جهان تنظیم کنیم، ما همواره نمی‌توانیم با جهان قهر باشیم، ما نمی‌توانیم با روحیه سلحشوری بچه‌های سپاه و بسیج وضعیت این ملت را بهتر بکنیم. اما من نگفتم دست به‌سوی آمریکا دراز کنیم. برای این‌که بتوانیم با آمریکا مذاکره کنیم باید قدرت داشته باشیم و ملت بخشی از این قدرت است. این را باید داشته باشید. زبانی باید داشته باشید که با این طبقه متوسط، جوانان، صحبت کنی. تو این زبان را نداری. تو دچار یک نوع تأخر تاریخی هستی، تو دچار یک نوع تأخر فرهنگی هستی. بعد منِ عبدالکریمی که می‌خواهم بیایم و به تو کمک کنم از دانشگاه اخراجش می‌کنی. حتی نمی‌فهمی چه کسی می‌خواهد به تو دوستی کند و چه کسی می‌خواهد به تو دشمنی کند. دچار تأخر تاریخی هستی. با مقولاتی فکر می‌کنی که با مقولات زمان سازگار نیست./تازه‌نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.