تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مرداد 1400 - 9:11
کد خبر : 74804

سونامی کرونای دلتا در ایران

سونامی کرونای دلتا در ایران

ارمان شرق-کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور در گردش است در حالی که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و در هفته هفتاد و پنجم اپیدمی در کشور، از اول تا هفتم مرداد ماه سال جاری، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۱۸۰۲۵۷ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۲۲۳۶۴ و تعداد موارد فوتی جدید ۲۰۲۱ مورد بوده که با مقایسه این آمار با اعداد هفته پایان تیر ماه، تعداد مراجعان سرپایی کرونا با افزایش ۲۶.۵ درصدی، بستری‌های کرونا با افزایش ۳۲ درصدی و فوتی‌های کرونا با افزایش۳۸.۲ درصدی مواجه شده است.

در حال حاضر مسوولان حوزه سلامت و متخصصان عفونی از این بابت نگران هستند که در شرایط گردش «دلتا» در کشور تعداد زیادی از ناقلان این گونه جهش یافته ویروس، هیچ علامت ظاهری تا زمان بروز و فعال شدن ویروس در بدن ندارند، بنابراین به سادگی می‌توانند افراد دیگری را آلوده کنند. دیروز مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «۸۰ تا ۸۵ درصد ابتلا به کرونا دلتا بدون علامت و خفیف است.»

به دنبال کاهش نگران‌کننده شهرهای در وضعیت زرد و نارنجی، تعداد شهرهای قرمز ایران به ۲۸۵ افزایش یافت
بنابر اعلام وزارت بهداشت طی شبانه روز ۹ تا ۱۰ مرداد، ۳۲ هزار و ۵۱۱ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۴۸۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۰۳ هزار و ۵۱۹ نفر رسید. همچنین ۳۶۶ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر رسید. در حال حاضر ۵ هزار و ۵۳۹ نفر از مبتلایان کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهر در وضعیت زرد هستند.
بنا به اعلام وزارت بهداشت، کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور در گردش است در حالی که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و در هفته هفتاد و پنجم اپیدمی در کشور، از اول تا هفتم مرداد ماه سال جاری، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۱۸۰۲۵۷ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۲۲۳۶۴ و تعداد موارد فوتی جدید ۲۰۲۱ مورد بوده که با مقایسه این آمار با اعداد هفته پایان تیر ماه، تعداد مراجعان سرپایی کرونا با افزایش ۲۶.۵ درصدی، بستری‌های کرونا با افزایش ۳۲ درصدی و فوتی‌های کرونا با افزایش۳۸.۲ درصدی مواجه شده است. در شهر تهران نیز در هفته اول مرداد ماه، ۱۰۴۶۶ مراجعه سرپایی کرونا، ۳۴۶۴ بستری جدید و ۳۵۴ فوت کرونا ثبت شده که بنابراین، در پایتخت هم تعداد مراجعات سرپایی مثبت با افزایش ۶.۲ درصدی، تعداد بستری‌های کرونا با افزایش حدود ۲۲ درصدی و فوتی‌های کرونایی پایتخت با افزایش ۲۲.۵ درصدی مواجه بوده است.
علاوه بر این، حالا مصون‌سازی صددرصدی با واکسیناسیون هم از سوی مجامع جهانی زیر سوال رفته و متخصصان در دنیا می‌گویند که تردید دارند واکسیناسیون کرونا به تنهایی بتواند موج‌های بعدی کرونا را مهار کند. این تردید، خطر افزایش تعداد مخالفان واکسیناسیون را هم به دنبال خواهد داشت چرا که این افراد از هفته‌های گذشته شایعاتی درباره دستکاری ژنتیک با واکسن کرونا را مطرح کرده و سعی در جذب هواداران هر چه بیشتر برای خود دارند، هر چند که نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که نه تنها ویروس کووید ۱۹، بلکه واکسن‌های کرونا هم هیچ یک از نظر ساختار مولکولی، قادر به ورود به دی‌ان‌ای انسان نیستند. به همین سبب بود که طی روزهای گذشته، دولت‌های جهان با مسوولان سازمان بهداشت جهانی همصدا شدند تا با اصلاح فرضیه دستیابی به ایمنی جمعی کشورها بعد از واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت هر کشور را اعلام کنند که به دلیل بروز جهش‌های بیشتر ویروس در هفته‌ها و ماه‌های آتی، حالا باید این شعار را در سراسر جهان سر داد که «کرونا، فقط و فقط با واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت جهان ریشه کن خواهد شد.»
بنابراین، حالا لازم است تولید‌کنندگان واکسن برای حداقل یک نوبت واکسیناسیون بیش از ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر جمعیت جهان برنامه‌ریزی کرده و در هدف‌گذاری ریشه‌کنی کرونا تا سال آینده هم ظرفیت تولید خود را به بیش از ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دوز واکسن برای تکمیل دو دوز واکسیناسیون افزایش دهند.
بیماری کرونا در موج پنجم جولان دهی خود در ایران وضعیت وخیمی را رقم زده است. بررسی های آماری، ابزار و معیار مناسبی برای سنجش وخامت این ویروس در این روزهای ایران است.

قله نوردی بیماران بدحال کرونا در ایران

شمار بیماران بدحال کرونا در کشور از مرز ۵ هزار و ۵۰۰ نفر فراتر رفته است. بیشترین میزان از این شاخص در روزهای پایانی پاییز و ابتدایی زمستان رقم خورد. در آن موقع تعداد بیماران بستری در بخش های ویژه بیمارستان ها به رکورد خود دست یافت اما با این حال به صورت روزانه پایین تر از مرز ۶ هزار نفر در کشور قرار داشت.

به طور کلی سه قله درآمارهای بیماران بدحال کرونایی کشور بالاتر از آمارهای دیگر به چشم می خورد. ابتدا در موج سوم که روزهای آغازین زمستان ۹۹ بود سپس در موج چهارم که در میانه بهار سال جاری به ثبت رسید و اکنون موج پنجم که در میانه تابستان در حال اوج گیری است.

درهمین رابطه تعداد بیماران بدحال کرونا در روز ۱۰ مرداد ماه برابر با ۵ هزار و ۵۳۹ نفر بوده که با توجه به مسیر رشد روزانه این متغیر و شمار مبتلایان هم چنان انتظار افزایش در آمارهای این شاخص می رود.
آمار قربانیان روزانه کرونا در ایران از ۴۰۰ نفر گذشت | افزایش ۵ هزار نفری تعداد مبتلایان در یک روز

وزارت بهداشت اعلام کرد تعداد مبتلایان کرونا در ایران از ابتدا تاکنون به ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۷۰۸ نفر رسیده است.
کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۴۰ هزار و ۷۰۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۱ هزار و ۴۰۷ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۳ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۵ هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۶ میلیون و ۳۹ هزار و ۴۵۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۱۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۹۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۷۹۵ هزار و ۶۸۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۷۴ دوز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.