تاریخ انتشار : دوشنبه 7 تیر 1400 - 19:15
کد خبر : 72900

دلار به ۲۴۸۵۰تومان رسید/ افزایش تقاضا و قیمت ارز،دلیل افزایش قیمت طلا و سکه

دلار به ۲۴۸۵۰تومان رسید/ افزایش تقاضا و قیمت ارز،دلیل افزایش قیمت طلا و سکه

ارمان شرق- در هفته های قبل بازار و اقتصاد تحت تاثیر جو انتخابات بود و توقفی در معاملات و داد و ستدها داشتیم؛ در این مدت نوسانات کم و معاملات بازار متوقف بود. اما بعد از انتخابات معاملات شروع شده و تقاضا به نسبت روزهای گذشته افزایش یافته است.

درحالی‌که دیروز دلار در سطح ۲۴۴۵۰تومان درجا می‌زد و انتظار می‌رفت خریداران از بازار عقب‌ نشینی کنند، اما امروز قیمت دلار تحت تاثیر اخبار سیاسی منفی و نفوذ جو تردید به توافق در بین معامله‌گران به ۲۴۷۰۰تومان افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، با گذشت حدود یک هفته از دور ششم مذاکرات برجام هنوز زمان برگزاری دور بعد مشخص نشده و اگرچه تا هفته‌های پیش طرف‌های مذاکره به توافق در آینده نزدیک ابراز امیدواری می‌کردند، اما در چند روز گذشته لحن طرفین تغییر کرده و درحالی‌که مقامات از باقی ماندن اختلافات جدی خبر می‌دهند اما ایران و آمریکا هر کدام بر این باورند که برای حل مشکلات باقی‌مانده طرف مقابل باید از برخی مواضع خود عقب‌نشینی کند.

از طرفی پنجشنبه هفته گذشته مهلت یک‌ماهه ایران به آژانس با هدف لغو کامل تحریم‌ها و سپس امکان ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به پایان رسید اما از آنجا که بعد از سه دوره فرصت خبری از لغو تحریم‌ها نشده، ایران توافق با آژانس را تمدید نکرد.

در همین رابطه روز گذشته قالیباف رییس مجلس هم اعلام کرده که پس از گذشت فرصت سه ماهه‌ای که در قانون لغو تحریم‌ها آمده، هیچ چیزی تمدید نشده و پس از آن نیز هیچ‌کدام از موضوعاتی که در داخل ضبط شده به آژانس داده نمی‌شود.

سیگنال نطنز به دلار

این اتفاقات باعث تردید معامله‌گران ارزی به توافق و بالا رفتن انتظارات تورمی و جسارت خریداران شد و به همین ترتیب در نتیجه افزایش حجم خرید‌ها دلار از اواخر هفته گذشته وارد مدار صعودی شد؛ درحالی‌که تا هفته پیش قیمت دلار زیر سطح مقاومتی ۲۴۲۰۰تومان نوسان داشت، از سه‌شنبه گذشته از این قیمت عبور کرد و روز جمعه در معاملات پشت‌خطی تا ۲۴۳۵۰تومان بپیش رفت.

اگرچه در شروع به کار بازار این هفته برخی خریداران تحت تاثیر احتمال افزایش عرضه از سوی بازار‌ساز عقب‌نشینی کرده بودند، اما انتشار خبر عدم تمدید توافق ایران با آژانس مجددا زمینه ورود خریداران را فراهم کرد و دلار روز یکشنبه به ۲۴۶۰۰تومان صعود کرد؛ روز گذشته باز هم در پی تعلل خریداران قیمت دلار اندکی کاهش یافت و به ۲۴۴۵۰تومان رسید اما صحبت‌های قالیباف درمورد عدم تمدید مهلت آژانس و انتشار اخباری که نشان می‌دهد مذاکرات وین گره‌ خورده دلار فردایی را در مسیر افزایشی قرار داد و تا ساعات پایانی معاملات پشت‌خطی به ۲۴۶۳۰تومان رساند.

حالا این روند صعودی شدت گرفته و باعث شده خریداران با جسارت بیشتری وارد معامله شوند، بنابراین در پی افزایش حجم خرید‌ها در بازار امروز دلار با قیمت ۲۴۷۰۰تومان معاملات نقدی را شروع کرد اما تا ساعت انتشار این خبر بازار فاز افزایشی را حفظ کرده و دلار در معاملات پشت‌خطی به ۲۴۸۵۰تومان رسیده است.
دو سناریو درباره آینده دلار

حالا با توجه به شرایط پیش آمده فعالان بازار ارز دو سناریو برای آینده دلار پیش‌بینی کرده‌اند؛ عده‌ای بر این باورند که طی امروز یا فردا بازار‌ساز شروع به افزایش عرضه در بازار خواهد کرد و در نتیجه قیمت دلار به حدود ۲۳۹۰۰ تا ۲۴۲۰۰تومان باز‌خواهد گشت، اما برخی معتقدند که در پی عدم تمدید مهلت آژانس و احتمال تاثیرگذاری این موضوع بر روند مذاکرات، انتظارات نسبت به برجام و توافق تغییر کرده و دلار فقط درصورت انتشار یک خبر مثبت در این خصوص تغییر مسیر خواهد داد.

در این میان علاوه بر اخبار سیاسی، دو عامل رشد قیمت درهم و افت عرضه ارز در سامانه نیما هم بر روند بازار تاثیر گذاشته؛ امروز قیمت درهم در بازار آزاد مجددا افزایش یافته و به ۶۷۶۰تومان رسیده و هر چه قیمت این ارز به سطح ۷۰۰۰تومان نزدیک شود منجر به تشدید انتظارات افزایشی خواهد شد، از طرفی گفته می‌شود که در پی بالا رفتن نرخ ارز آزاد عرضه در سامانه نیما کاهش پیدا کرده و صاحبان ارز حاضر به فروش در نیما نیستند و این موضوع نیز در رشد قیمت دلار نقش داشته است.

دلایل افزایش قیمت طلا و سکه

محمد کشتی‌آرای ضمن تأکید براینکه بازار از رکود تقریبا خارج شده است، گفت: افزایش تقاضا به همراه افزایش قیمت ارز باعث بالا رفتن قیمت طلا و سکه شده است.

به گزارش تسنیم، محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری، اظهار کرد: قیمت طلای جهانی نسبت به روز شنبه ۵ تیر دو سه دلار کاهش یافته ولی قیمت ارز افزایشی شده است. از روز شنبه قیمت دلار وارد کانال ۲۴ هزار تومان شده و نسبت به هفته قبل ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش تقاضا به همراه افزایش قیمت ارز باعث بالا رفتن قیمت طلا و سکه شده است، افزود: تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار طبق روال سال های قبل در تابستان افزایش یافته که البته امسال برگزاری مراسم‌عقد و عروسی قبل از محرم و صفر، نیز موجب رونق بازار و افزایش تقاضا شده است.

کشتی‌آرای درباره حباب سکه اینطور توضیح داد که حباب سکه نیز همزمان با افزایش تقاضا در بازار زیاد شده و از ۲۲۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. ضمن اینکه قیمت سکه هم از دیروز تا امروز هفتم تیر در هر قطعه ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافته است. در مجموع در دو سه روز گذشته به نسبت هفته گذشته با افزایش همراه بودیم.

وی با بیان اینکه قیمت سکه طرح جدید نسبت به هفته قبل ۲۶۰ هزار تومان افزایش یافته است، تصریح کرد: در هفته های قبل بازار و اقتصاد تحت تاثیر جو انتخابات بود و توقفی در معاملات و داد و ستدها داشتیم؛ در این مدت نوسانات کم و معاملات بازار متوقف بود. اما بعد از انتخابات معاملات شروع شده و تقاضا به نسبت روزهای گذشته افزایش یافته است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ضمن تأکید براینکه بازار از رکود تقریبا خارج شده است، افزود: طلافروش‌ها در یک سال منتظر یکی دو ماه قبل از محرم می‌مانند، چراکه مراسم‌ عقد و عروسی است و طبیعتاً خرید و فروش ها بالا می رود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.