تاریخ انتشار : سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 - 20:19
کد خبر : 68623

لغو تحریم‌های ویژه‌ شرکت‌های وابسته به سپاه ،گره مذاکرات وین را باز می کند؟

لغو تحریم‌های ویژه‌ شرکت‌های وابسته به سپاه ،گره مذاکرات وین را باز می کند؟

ارمان شرق- یک منبع آمریکایی دیگر نزدیک به تیم مذاکره کننده آمریکایی در این رابطه به یورونیوز فارسی می‌گوید: «برای دولت آمریکا بسیار دشوار است که کل تحریم‌های سپاه را لغو کند، چرا که این موضوع در ساختار داخلی آمریکا با مخالفت بسیاری رو به رو خواهد شد. اما در عین حال ممکن است آمریکا تحریم‌های ویژه‌ای که شرکت‌های وابسته به سپاه را هدف قرار داده لغو کند.»

جواد ظریف در تور خداحافظی خود به اروپا سفر کرده است. جایی که او برای آخرین بار به عنوان وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی با همتایان اروپایی خود دیدار می‌کند. همزمانی این سفر با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای باعث شده گمانه‌های زیادی در خصوص ارتباط احتمالی میان این سفر و آنچه پشت درهای بسته هتل گراند وین می‌گذرد پدید آید. به ویژه آنکه، پایتخت موسیقی جهان هم یکی از مقصدهای وزیر امور خارجه ایران عنوان شده بود.

نواندیش: جواد ظریف در تور خداحافظی خود به اروپا سفر کرده است. جایی که او برای آخرین بار به عنوان وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی با همتایان اروپایی خود دیدار می‌کند. همزمانی این سفر با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای باعث شده گمانه‌های زیادی در خصوص ارتباط احتمالی میان این سفر و آنچه پشت درهای بسته هتل گراند وین می‌گذرد پدید آید. به ویژه آنکه، پایتخت موسیقی جهان هم یکی از مقصدهای وزیر امور خارجه ایران عنوان شده بود.

به گزارش نواندیش، اما باربارا اسلاوین، عضو ارشد شورای آتلانتیک آمریکا به یورونیوز می‌گوید به نظر او ارتباطی میان سفر ظریف به اروپا و مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد.

جدیدترین اخبار از مذاکرات “برجام”

با این حال سفر ظریف به اتریش لغو و دلیلش هم بالا رفتن پرچم اسرائیل بر فراز ساختمان وزارت خارجه اتریش عنوان شد. اما با این حال ناظران سیاسی مطمئن نیستند که دلیل واقعی لغو سفر همین بوده باشد.

علی واعظ، مدیر بخش ایران گروه بین‌المللی بحران در این رابطه به یورونیوز می‌گوید: «مقام‌های ایران بسیار به رعایت پروتکل‌های مرسوم و آداب تشریفات در مذاکرات باور دارند. بنابراین چون هیچ وزیری در مذاکرات اتریش حضور نداشته، بسیار بعید است که آقای ظریف بخواهد در این مرحله به گفتگوها بپیوندد.»

کاهش سرعت مذاکرات

از سوی دیگر و در حالی که حالا محمد جواد ظریف در رم با رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار می‌کند، حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر، معاونش، عباس عراقچی، با هیئت های اروپایی و گروه ۴+۱ در حال رایزنی بر سر احیای توافق هسته‌ای است. اما به نظر می‌رسد مسیر این گفتگوها برخلاف هفته‌های قبل چندان هموار نیست.

یک منبع آمریکایی نزدیک به تیم مذاکره کننده این کشور که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به یورونیوز گفت: «واقعیت این است که مذاکرات به شکل ویژه‌ای کند پیش می‌رود. هرچقدر سرعت پیشرفت در ابتدای گفتگوها بالا بود، حالا طرفین به نقاط سخت کار رسیده‌اند و این موضوع و البته عدم برگزاری مذاکرات رودررو باعث شده سرعت پیشرفت بسیار پایین بیاید.»

اختلافات اصلی فعلی بر سر رفع تحریم‌های سپاه و همچنین برخی از شخصیت‌های نظامی ایران از یک‌طرف و همچنین اصرار ایران بر استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای اش است.

دیپلمات اروپایی حاضر در مذاکرات وین

اظهارات این منبع آمریکایی در حالی بیان می‌شود که در هفته‌های اخیر طرفین بارها از مسیر سازنده گفتگوها خبر داده بودند. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۵ مه در گفتگو با رسانه‌های داخلی گفته بود که آمریکا پذیرفته تمام تحریم‌های اصلی را لغو کند.

با این حال به نظر می‌رسد با رسیدن به بخش اصلی مذاکرات که همان چانه‌زنی بر سر نقاط مورد اختلاف ماجرا باشد، چالش‌های طرفین بالا گرفته است.

اختلافات بر سر چیست؟ تحریم سپاه

با وجود اینکه ایران و آمریکا بر سر رفع تحریم‌های اصلی یعنی نفتی و بانکی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند هنوز نقاط اختلاف جدی باقی مانده است. یک دیپلمات اروپایی حاضر در مذاکرات در این رابطه به یورونیوز فارسی می‌گوید: «ایران اصرار دارد که سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا خارج شود، این در حالیست که آمریکا چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود در ادامه افزود: به جز سپاه پاسداران، تهران به خروج برخی از افراد به ویژه نظامیان از لیست تحریم‌های آمریکا اصرار دارد. مقام‌های ایرانی استدلال می‌کنند تمامی این تحریم‌ها برای نابودی برجام وضع شده و در نتیجه باید لغو شوند. اما در مقابل آمریکا می‌گوید این تحریم‌های مربوط به حوزه تروریسم هستند و ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارند.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران هم در این رابطه به یورونیوز فارسی می‌گوید: « دستور کار ما در مذاکرات مشخص است و از ابتدا نیز همین‌گونه بوده است. ما از ابتدا هم در مذاکرات گفته‌ایم که تحریم‌هایی که با عناوین و برچسب‌های دیگر وضع شده‌اند باید برداشته شوند و این توجیهات که در فهرست تحریم‌های هسته‌ای نبودند برای ما قابل قبول نیست.» شاید از ابتدا پیش بینی می‌شد که رسیدن به این مرحله می‌تواند زمینه را برای رفع مشکلات با دشواری رو به رو کند.

رفع تحریم سپاه برای دولت بایدن بسیار دشوار خواهد بود چرا که چنین چیزی حتی در درون حزب دموکرات هم مقبول نخواهد بود

هومان مجد نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی- آمریکایی در این رابطه به یورونیوز فارسی می‌گوید: «به نظر من رفع تحریم سپاه برای دولت بایدن بسیار دشوار خواهد بود چرا که چنین چیزی حتی در درون حزب دموکرات هم مقبول نخواهد بود.

با این حال به نظر می‌رسد هیئت مذاکره کننده ایرانی بر سر این موضوع دستور العمل‌های سفت و سختی دریافت کرده که کار را برای رایزنی با دشواری مواجه می‌سازد.

یک منبع آمریکایی دیگر نزدیک به تیم مذاکره کننده آمریکایی در این رابطه به یورونیوز فارسی می‌گوید: «برای دولت آمریکا بسیار دشوار است که کل تحریم‌های سپاه را لغو کند، چرا که این موضوع در ساختار داخلی آمریکا با مخالفت بسیاری رو به رو خواهد شد. اما در عین حال ممکن است آمریکا تحریم‌های ویژه‌ای که شرکت‌های وابسته به سپاه را هدف قرار داده لغو کند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.