فغان از آزادی!

دنیای‌اقتصاد : چندی قبل بود که رسانه Givemesport فهرستی از بهترین ورزشگاه‌های دنیا منتشر کرد که نام استادیوم آزادی در رده بیستم آن به چشم می‌خورد. حالا بررسی این فهرست و اطلاعات آن، حقایق جالبی را بازگو می‌کند.

بهترین ورزشگاه فوتبال از نظر وب‌سایت فوق، سانتیاگو برنابئو است؛ ورزشگاه خانگی رئال مادرید که به تازگی مراحل عظیم نوسازی آن به پایان رسیده و آن‌قدر مجهز و زیباست که علاوه بر بازی‌های ورزشی، توانایی برگزاری رویدادهای غیرورزشی را هم دارد. برنابئو سال۱۹۴۷ تاسیس شد و اکنون گنجایشی معادل ۸۱هزار و ۴۴نفر دارد. جالب اینجاست که ورزشگاه‌های شماره دوم و سوم هم آنهایی هستند که قبلا وجود خارجی داشته‌اند؛ اما به‌دلیل اینکه در جریان پروژه بازسازی‌شان سازه قبلی به کلی تخریب شده، سال تاسیس آنها هم تغییر کرده است. مثلا ورزشگاه مدرن تاتنهام هاتسپر که در سال۲۰۱۹ با ظرفیت ۶۲هزار و ۸۵۰نفر افتتاح شد، بر بقایای وایت هارت لین استوار شده که در سال۱۸۹۹ برای اولین‌بار مورد استفاده قرار گرفت یا ومبلی لندن که در این فهرست جایگاه سوم را دارد، ورزشگاهی است که قدمت آن به سال۱۹۲۳ می‌رسد؛ اما با شمایل فعلی و قابلیت پذیرایی از ۹۰هزار نفر در سال۲۰۰۷ شروع به‌کار کرد. جالب است بدانید قدیمی‌ترین زمین برگزاری فوتبال در این لیست، سلتیک پارک ورزشگاه اختصاصی تیم سلتیک اسکاتلند است که قدمت آن به ۱۳۶سال پیش می‌رسد! اینکه چنین سازه‌ای در آن زمان ساخته شده و با وجود سپری شدن این همه سال همچنان به‌روزرسانی می‌شود، حقیقتا شگفت‌انگیز است.

البته که فراموش نکنید در میان این ۲۰استادیوم مزبور، آزادی با گنجایش فعلی ۷۸هزار و ۱۱۶نفر و سال تاسیس۱۹۷۱ از ۸ورزشگاه دیگر قدمت بیشتری دارد؛ ولی متاسفانه با وجود اینکه جزو بهترین‌های دنیا دسته‌بندی می‌شود، سال‌هاست یک پروژه بازسازی ساده در آن به انتها نرسیده است. تصور کنید اگر واقعا به این مجموعه ورزشی رسیدگی درست انجام می‌شد، می‌توانست چه جایگاه بهتری داشته باشد. ضمن اینکه آزادی تنها ورزشگاه آسیایی این فهرست و یکی از ۵تای خارج از اروپاست. استادیوم آزتکای مکزیک که با ۱۰۵هزار نفر پرظرفیت‌ترین استادیوم لیست است، ماراکانای معروف برزیل که همواره میزبان فلومیننزه و فلامینگو بوده، بومبونرای آرژانتین که متعلق به بوکاجونیورز است و ساکرسیتی که در آفریقای جنوبی واقع شده، دیگر مکان‌هایی است که در بین ۲۰ ورزشگاه منتخب دنیا قرار گرفته‌اند؛ اما بیرون از قاره سبز.نام استادیوم‌های معروف دیگری نظیر سیگنال ایدونا پارک دورتموند، آلیانز آره‌نای بایرن مونیخ، اولدترافورد منچستریونایتد، سن سیروی میلان، آنفیلد لیورپول و حتی نیوکمپ بارسلونا (با وجود تعطیلی به دلیل انجام پروژه بازسازی) هم در رتبه‌های میانی لیست به چشم می‌خورد.