تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مهر 1401 - 0:12
کد خبر : 114192

سوخت گیری روزانه بیش از ۳۰ لیتر بنزین ممنوع است

سوخت گیری روزانه بیش از ۳۰ لیتر بنزین ممنوع است

آرمان شرق-گروه اقتصاد:مهم‌ترین دلایل این کاهش ۱۰۰ لیتری از اعتبار کارهای سوخت، مهاجرت کارت‌های سوخت به مناطق مرزی است به طوری که در همان لحظات ابتدایی که سهمیه هر ماه کارت‌های سوخت شارژ می‌شود، ظرف مدت یک هفته تمام اعتبار سوخت کارت‌ها در مناطق مرزی تخلیه می‌شود.

آرمان شرق-گروه اقتصاد:مهم‌ترین دلایل این کاهش ۱۰۰ لیتری از اعتبار کارهای سوخت، مهاجرت کارت‌های سوخت به مناطق مرزی است به طوری که در همان لحظات ابتدایی که سهمیه هر ماه کارت‌های سوخت شارژ می‌شود، ظرف مدت یک هفته تمام اعتبار سوخت کارت‌ها در مناطق مرزی تخلیه می‌شود.

سوخت گیری روزانه بیش از ۳۰ لیتر بنزین ممنوع است

آرمان امروز: تغییر سهمیه بندی بنزین و محدودیت عرضه بیش از ۳۰ لیتری در حالی در یکی از استان های شمالی کشور به مرحله اجرا رسیده و از آن طرحی ازمایشی برای تسری به کل استانهای کشور نام برده می شود که به گفته عضو کمیسیون انرژی تاکنون اطلاعی از نتایج این سهمیه بندی اعلام نشده و مشخص نیست دولت با چه هدفی نسبت به کاهش محدودیتهای عرضه اقدام کرده است . در واقع افزایش مصرف بنزین در ماه های اخیر که برخی از عبور آن از مرز ۱۲۰ میلیون لیتر در روز حکایت دارد و نگرانی دولت از واردات این فراورده استراتژیک مهمترین عاملی بوده تا دولت به تغییر در میزان سهمیه بندی دست بزند . تا جاییکه حتی شائبه برنامه دولت برای افزایش قیمت ها در مرحله بعدی نیز مطرح شد . البته دولت و مسئولان حوزه بارها نسبت به گرانی بنزین موضعگیری کرده و تاکید کردند دولت هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین حداقل تا پایان امسال ندارد . به گفته مسئولان افزایش قاچاق بنزین از مرزهای شرقی به همراه عدم اجرای عدالت در یارانه های پنهان مهمترین دلیلی بوده که دولت به طرح های عرضه بنزین به اشخاص که به طور آزمایشی در کیش اجرا شد و همچنین کاهش سهمیه بنزین ۳ هزار تومانی در کارتها دست بزند . اما به نظر می رسد علی رغم اینکه دولت تاکید کرده بود این طرح تاثیری در عرضه نخواهد داشت اما  اجرای این محدودیتها نشان داده که نه تنها دولت نتوانسته به اهداف اصلی خود برای کاهش مصرف و جلوگیری قاچاق برسد بلکه تنها نتیجه آن مشکلاتی بوده که برای مصرف کننده  افزایش مراجعات به جایگاه های سخت را به همراه داشته است.
تعیین سقف ۳۰ لیتری در هر روز
در این رابطه بررسی ها نشان می دهد ،سهمیه‌بندی بنزین در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد.به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر شد در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی بنزین متوقف شد. با این حال در آبان ماه سال ۱۳۹۸، مجدداً سهمیه بندی بنزین اجرایی شد و بنزین دو نرخی شد.به تازگی طرح جدید یارانه جدید بنزین در کیش اجرایی شده است که سهمیه بندی بنزین جدیدی به همه افراد در کیش تعلق گرفته است. پرویز محمد نژاد  عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می گوید: حدود سه ماه است که اعمال محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر در استان گیلان بدون اخذ نظر از کمیسیون انرژی مجلس با هدف مدیریت و بهینه سازی مصرف در حال اجرا است و ما پیگیر دریافت اطلاعات از نتیجه اجرای این طرح هستیم. وی در ادامه با بیان این‌که «بنده تاکید کردم که هدف گذاری اعمال این محدودیت باید اعلام شود»، اظهار کرد: بنا بود گزارشی از هدف اجرای این طرح و نتیجه آن به ما ارائه کنند که تا به امروز پاسخ مستند و منطقی به ما داده نشده است که این برنامه به هدف خود رسیده است یا خیر. آنچه که به ما گفته شد مدیریت مصرف هدف اعمال این محدودیت بوده است. اکنون باید پاسخ داده شود که محدودیت در دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر چه تاثیری در مدیریت مصرف می تواند داشته باشد تا اینکه فرد بتواند یکجا بنزین خود را دریافت کند. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در خصوص طرح توزیع عادلانه بنزین که در قشم و کیش به صورت آزمایشی اجرا شد ما نیز گزارش خواستیم که نتیجه چه شد اما به ما گزارشی ندادند. بنظر می رسد اعمال این محدودیت یک طرح آزمایشی بدون دلیل و حساب و کتاب بوده است و به جایی هم نخواهد رسید. بنده بعید می دانم این اعمال محدودیت در شهرهای دیگر مانند تهران نیز اجرایی شود. این طرح تاکنون نتیجه مثبتی نداشته است.
وی تاکید کرد: اینکه یک پروژه در سطح کشور با هدف اصلاح امور اجرایی شود گام مثبتی است و ما نیز از آن حمایت می کنیم به شرط اینکه نتیجه بخش باشد. طرح بنزینی که برای عادلانه کردن سهیمه خانوارها در کیش و قشم اجرایی شد از ابتدا با مخالفت کمیسیون انرژی مجلس مواجه شد اما دولت ممارست داشت اجرای این طرح می تواند برای همه ملت مفید باشد. بنده شخصا نیز اعتراض کردم در اجرای این طرح نیز جامعه هدف شما از نظر مکانی صحیح نیست. در کیش و قشم همه بسترهای لازم فراهم بود و نتیجه اجرای این طرح در این دو جزیره نمی تواند به تمام مناطق کشور تسری پیدا
کند.
محمدنژاد افزود: اکنون نیز در طرح اعمال محدودیت دریافت بنزین در استان گیلان از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر بنده تاکید کردم که نگاه منطقی پشت این طرح برای مدیریت مصرف بنزین نیست. این طرح به نقاط دیگر تسری پیدا نخواهد کرد حتما در این هفته نتیجه اعمال این محدودیت را از مجموعه دولت و وزارتخانه جویا خواهیم شد و به زودی به مردم اعلام می شود. بنده اکنون نیز به دنبال نتیجه هستم. اگر نتیجه اجرای این طرح در مدیریت مصرف مثبت شده باشد ما نیز از ان استقبال می کنیم. ما هم علاقه‌مند هستیم تا مصرف بنزین مدیریت شود.
وی تاکید کرد: میزان مصرف انرژی در سطح کشور هنوز به بهره وری معمولی هم نرسیده است. ما خیلی نتوانستیم در حوزه مصرف انرژی به استفاده بهینه دست یابیم. ما از هر طرح ازمایشی استقبال می کنیم اما به شرطی که به نتیجه رسیده و بتواند در بهینه سازی مصرف نقش داشته باشد.
جلوگیری از مهاجرت کارتهای سوخت به مناطق مرزی
همچنین جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در تشریح دلایل کاهش سهمیه کارت های سوخت گفته بود  : در حال حاضر ۱۹ میلیون خودروی سواری در کشور داریم که این خودروها دارای یک سهمیه ۶۰ لیتری با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان هستند که قابلیت ذخیره سازی تا ۹ ماه را دارد. وی افزود: در کنار این سهمیه اصلی، یک اعتبار سوخت هم برای کارت‌های خودروهای شخصی ایجاد کرده‌ایم که بین مردم به همان بنزین آزاد و یا ۳ هزار تومانی مشهور است با ظرفیت ۲۵۰ لیتر که در صورت استفاده نشدن، این اعتبار از بین می‌رود. سالاری ادامه داد: از سال ۱۳۸۶ که نظام سهمیه بندی سوخت اجرا شد این اعتبار متفاوت بوده و بسته به شرایط موجود تغییر کرده است. مثلاً در یک سال‌هایی ۵۰۰ لیتر بوده و در سال‌هایی هم ۳۰۰ لیتر و حالا با پایش سامانه هوشمند سوخت و داده‌هایی که ما جمع آوری کرده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که ظرفیت اعتبار بنزین با نرخ آزاد و ۳ هزارتومانی را به ۱۵۰ لیتر برای هر کارت سوخت خودروی شخصی کاهش دهیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند این اتفاق در حالی انجام شده است که در تمام جایگاه‌های سوخت کشور، کارت جایگاه دار هم وجود دارد و مردم به راحتی می‌توانند سوخت مورد نیاز خود را در جایگاه‌های سوخت دریافت کنند.
سالاری ادامه داد: مهم‌ترین دلایل این کاهش ۱۰۰ لیتری از اعتبار کارهای سوخت، مهاجرت کارت‌های سوخت به مناطق مرزی است به طوری که در همان لحظات ابتدایی که سهمیه هر ماه کارت‌های سوخت شارژ می‌شود، ظرف مدت یک هفته تمام اعتبار سوخت کارت‌ها در مناطق مرزی تخلیه می‌شود.
به گفته سالاری، این در حالی است که طبق آمارها باید یک خودرو برای اینکه بتواند تمام اعتبار سوخت خود را مصرف کند، یک پیمایش ۳ هزار کیلومتری داشته باشد که عملاً این موضوع نشدنی است و از طرفی برای توزیع عادلانه سوخت در سراسر کشور این اتفاق امری ضروری است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.