تاریخ انتشار : جمعه 23 اردیبهشت 1401 - 7:29
کد خبر : 101116

اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای نجات برجام می‌کند

اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای نجات برجام می‌کند

آرمان شرق-گروه بین الملل:”دیپلماسی به معنی مصالحه است”  هیچ روند جادویی وجود ندارد که ایران تمام خواسته های آمریکا را بپذیرد. مخالفان بازگشت به برجام در آمریکا از عباراتی چون تسلیم استفاده می کنند تا احیای این توافق را یک ریسک سیاسی جلوه دهند. نباید تسلیم این اظهارات آنها شد. همچنین سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که جوسپ بورل تمام تلاش خود را برای نجات برجام صورت می‌دهد.

آرمان شرق-گروه بین الملل:”دیپلماسی به معنی مصالحه است”  هیچ روند جادویی وجود ندارد که ایران تمام خواسته های آمریکا را بپذیرد. مخالفان بازگشت به برجام در آمریکا از عباراتی چون تسلیم استفاده می کنند تا احیای این توافق را یک ریسک سیاسی جلوه دهند. نباید تسلیم این اظهارات آنها شد. همچنین سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که جوسپ بورل تمام تلاش خود را برای نجات برجام صورت می‌دهد.

اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای نجات برجام می‌کند

اتحادیه اروپا: بورل تمام تلاش خود را برای نجات برجام می‌کند

همزمان با سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به ایران و رایزنی وی با مقام‌های کشورمان درباره جمع‌بندی مذاکرات وین، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که جوسپ بورل تمام تلاش خود را برای نجات برجام صورت می‌دهد.

به گزارش ایرنا، پیتر استانو روز پنجشنبه (به وقت محلی) در گفت‌ وگو با خبرنگاران در بروکسل افزود که بورل “هر کاری که ممکن است” انجام خواهد داد تا مذاکرات وین را به مسیر اصلی بازگرداند و از پایبندی کامل به این توافق اطمینان حاصل کند.

وی تاکید کرد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متعهد است «هر کاری را ممکن است انجام می‌دهد تا مذاکرات درباره اجرای کامل برجام به موفقیت برسد»

سخنگوی بورل همچنین تاکید کرد که کشورهای اتحادیه اروپا، اعضای برجام و کل جامعه بین‌الملل این تلاش‌ها را از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده می‌خواهند، زیرا این توافق بخش مهمی از معماری منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.

انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها از سه‌شنبه گذشته به تهران سفر کرده تا اختلافات باقی‌مانده را کاهش دهد.

او دیروز و امروز با علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران دیدار کرده است.

برجام در نقطه حساس و نامشخص

سناتور آمریکایی: دولت بایدن برای بازگشت به برجام تصمیمات شجاعانه بگیرد

نیویورک- ایرنا- “آلن لونتال” سناتو دموکرات آمریکایی با تاکید بر اینکه بازگشت به برجام اولویت مهم سیاست خارجی آمریکا بوده و این فرصت بار دیگر ایجاد نخواهد شد، خطاب به دموکراتها و دولت بایدن گفت: برای بازگشت به برجام باید تصمیمات شجاعانه‌ای گرفت.

این سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیای آمریکا و حامی برجام روز پنجشنبه به وقت محلی در یادداشتی در نشریه هیل همزمان با حضور “انریکه مورا” هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین، در ایران نوشت: تلاش ها برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به نقطه حساس و نامشخصی رسیده است. دولت جو بایدن سعی می کند اشتباهات فاحش دوران دونالد ترامپ را جبران کند.

وی در راستای سیاست هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران در عین حال مدعی شد: یک توافق طولانی همچنان بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و وقوع یک جنگ گسترده در خاورمیانه است.

این سناتور آمریکایی ادامه داد: تصمیمات شجاعانه ای باید  برای بازگشت به این توافق گرفته شود. صدای مخالفان این توافق در آمریکا بلندتر از موافقان آن است.

وی تاکید کرد: سناتورهای دموکرات در کنگره آمریکا باید از تلاش های جو بایدن برای بازگشت به این توافق حمایت کنند. این فرصت بار دیگر ایجاد نخواهد شد.

سناتور ایالت کالیفرنیا توضیح داد: امضای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ توانست تنش ها را در خاورمیانه به مدت سه سال به شکل قابل توجهی کاهش دهد. اما در سال ۲۰۱۸ باوجود مخالفت های کارشناسان، متحدان اروپایی و حتی مقامات اطلاعاتی اسرائیل، دونالد ترامپ تصمیم مخرب خود برای خروج از برجام را اجرایی کرد.

این سناتور آمریکایی در نقد سیاست فشار حداکثری ترامپ نوشت: ترامپ در سیاست منحرف خود کارزار فشار حداکثری علیه ایران را اجرایی کرد و تحریم های گسترده ای علیه این کشور وضع نمود تا احتمال هرگونه دیپلماسی با ایران را در آینده نابود کند.

این سیاستمدار آمریکایی با اشاره به شکست سیاست های فشار حداکثری ترامپ و نتیجه آن برای آمریکا نوشت: اما همانطور که تاریخ نشان داده است تاثیر تحریم ها محدود هستند و تنها نتیجه سیاست های ترامپ تخریب اعتبار آمریکا به عنوان کشوری که بر سر وعده خود نمی ماند بود. اقدامات ترامپ به اعتبار آمریکا صدمه زد. اکنون آمریکا بار دیگر نزدیک به ورود به برجام است.

این سناتور آمریکایی با تاکید بر اینکه “دیپلماسی به معنی مصالحه است” ، اظهار داشت هیچ روند جادویی وجود ندارد که ایران تمام خواسته های آمریکا را بپذیرد. مخالفان بازگشت به برجام در آمریکا از عباراتی چون تسلیم استفاده می کنند تا احیای این توافق را یک ریسک سیاسی جلوه دهند. نباید تسلیم این اظهارات آنها شد.

این مقام آمریکایی ادامه داد مردم عادی آمریکا ارزش این توافق را درک می کنند و اکثر آنها خواستار بازگشت به برجام هستند. آنها نمی خواهند آمریکا بار دیگر وارد یک جنگ دیگر در خاورمیانه شود، جنگی که آمریکا اکنون توان انجام آن را ندارد.

این سناتور دمکرات آمریکایی تاکید کرد: انجام کار درست در سیاست خارجی اغلب به شجاعت فوق العاده ای نیاز دارد. دموکرات ها باید صدای خود را در مورد این موضوع به گوش دیگران برسانند و نگذارند این فرصت از بین برود.

وی تصریح کرد: بدون شک ورود مجدد به برجام یک اولویت مهم سیاست خارجی آمریکا است و باید در اسرع وقت اتفاق بیفتد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی که مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن درباره چند موضوع مهم است، گفت: ما هنوز هم ارزیابی می کنیم که اگر بتوانیم به پایبندی مشترک به برجام بازگردیم، در راستای منافع ملی ما خواهد بود؛ زیرا محدودیت های دائمی و قابل تاییدی بر برنامه هسته ای ایران وضع خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در راستای سیاست هراس کشورش از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران، ادعا کرد: برنامه هسته ای از سال ۲۰۱۸ بدون محدودیت و به شکلی که برای ما غیر قابل قبول است، پیش رفته است.

وی اضافه کرد: اطمینان دارم که تیم های ما با انریکه مورا در ارتباط خواهند بود؛ وی هم اکنون در ایران است و تیم های ما فرصت خواهند داشت با او گفت وگو کنند.

تارنمای آمریکایی- اسرائیلی آکسیوس همزمان با حضور انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در تهران و دیدارش با مقامات جمهوری اسلامی ایران و در حالی که مذاکرات وین در انتظار اتخاذ تصمیم سیاسی واشنگتن بر سر چند موضوع مهم است، روز چهارشنبه در گزارشی مدعی شد: مقامات دولت بایدن اعلام کرده اند که هیچ پیشنهاد جدیدی از سوی آمریکا برای ایران به انریکه مورا ارائه نکرده اند.

“درک شوله” یکی از مشاوران وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه در مصاحبه با نشریه «نشنال» مدعی شد که  آمریکا  پیشنهادهای مشخصی به ایران ارائه داده است. “اینک توپ در زمین ایران است.”

این دیپلمات آمریکایی با تأکید بر جدا بودن موضوع سپاه پاسداران ایران از مذاکرات احیای برجام، گفت: همانطور که به طور واضح گفته‌ایم، این  موضوع را جداگانه می‌دانیم.

این برای دومین بار از زمان تنفس در مذاکرات وین است که مورا راهی تهران می‌شود. انتظار می‌رود که او با ارائه پیشنهادهای منطقی که نگرانی‌های مشروع ایران را تأمین کند به دیدار مقام‌های کشور برود.

علی باقری، معاون سیاسی وزارت مورخارجه کشورمان ظهر چهارشنبه با انریکه مورا، مسؤول هماهنگ کننده برجام دیدار و گفت‌ وگو کرد.

انریکه مورا، مسؤول هماهنگ کننده برجام در صفحه توییتر خود درباره سفر خود به تهران نوشته بود: دوباره به تهران می‌روم تا با علی باقری‌کنی و دیگر مقامات درباره مذاکرات وین و دیگر مسائل دیدار کنم. کار در زمینه حل کردن اختلافات باقی مانده در این مذاکرات ادامه دارد.

آمریکا اخیراً بدون اشاره به زیاده خواهی های خود، مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.