تاریخ انتشار : جمعه 16 اردیبهشت 1401 - 17:27
کد خبر : 100357

تجمعات غیرقانونی اخراج همکاران فرهنگی را به‌دنبال دارد/ واریز ۵۰ هزار میلیارد تومان به حساب معلمان

تجمعات غیرقانونی اخراج همکاران فرهنگی را به‌دنبال دارد/ واریز ۵۰ هزار میلیارد تومان به حساب معلمان

آرمان شرق-گروه جامعه:نوری با اشاره به بند ۲۳ هیئت تخلفات که تجمعات غیرقانونی می‌تواند همکار فرهنگی را اخراج کند؛ تجمعات قانونی برای رسیدن به مطالبات بحق معلمان را حق معلمان دانست و گفت: باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود. تجمعات غیرقانونی اخراج همکاران فرهنگی را به‌دنبال دارد/ واریز ۵۰ هزار میلیارد تومان به

آرمان شرق-گروه جامعه:نوری با اشاره به بند ۲۳ هیئت تخلفات که تجمعات غیرقانونی می‌تواند همکار فرهنگی را اخراج کند؛ تجمعات قانونی برای رسیدن به مطالبات بحق معلمان را حق معلمان دانست و گفت: باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود.

تجمعات غیرقانونی اخراج همکاران فرهنگی را به‌دنبال دارد/ واریز ۵۰ هزار میلیارد تومان به حساب معلمان

نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بند ۲۳ هیئت تخلفات که تجمعات غیرقانونی می‌تواند همکار فرهنگی را اخراج کند؛ تجمعات قانونی برای رسیدن به مطالبات بحق معلمان را حق معلمان دانست و گفت: باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اعتبار رتبه‌بندی از ۲۰هزار میلیارد تومان برای سه سال به ۶۸هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از تسنیم،  یوسف نوری دیروز در نشست با فرهنگیان مریوان با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم و شهید مرتضی آوینی از تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی برای ۱۶ استان مرزی کشور خبر داد و اظهار داشت: در این طرح یک معلم ثابت در اختیار قرار می‌گیرد.

وی به اهمیت و جایگاه مقام معلم از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: در اولین آیات نازل‌شده بر وجود مقدس پیامبر اسلام(ص)، خداوند اولین معلم است و تمام اسماء را به آدم یاد داد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) نیز خود را به‌عنوان معلم معرفی کرده است؛ گفت: انسان‌ها یا معلم‌اند یا متعلم و از این دو حالت خارج نیست.

وی همچنین به اهمیت کار معلم در جامعه و نرخ ارزش افزوده در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و افزود: در دوره ابتدایی بالاترین ارزش افزوده را داریم و تنها معلم است که نقش آموزش و پرورش را اجرایی می‌کند و باعث بالا رفتن نرخ ارزش افزوده می‌شود.

نوری نرخ بازگشت سرمایه آموزش و پرورش را یکی دیگر از شاخص‌های اقتصادی معرفی کرد و ادامه داد: این نرخ بازگشت با سایر بخش‌ها در آموزش و پرورش برابری می‌کند.

وی اشتغال را یکی دیگر از شاخص‌های اقتصادی در آموزش و پرورش عنوان کرد و بیان داشت: هنرستان‌های ما با هدف‌گذاری خوب ۸۰ درصد اشتغال دارند.

وزیر آموزش و پرورش ایجاد سرمایه اجتماعی، فرهنگی، ایجاد سواد‌های مختلف در دانش‌آموزان و… را از دیگر نقش‌های مهم آموزش و پرورش در جامعه عنوان کرد و بر تشریح و تبیین این کارکردها تأکید کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به لایحه رتبه‌بندی معلمان پرداخت و با اشاره به اینکه از اواخر دولت قبل موضوع رتبه‌بندی مطرح شد؛ افزود: متأسفانه این موضوع بدون هیچ‌گونه کار کارشناسی‌شده با مشکلات زیادی مواجه بود و با وجود اینکه دولت قبل ۸ سال فرصت داشت این موضوع را نهایی و اجرایی کند اما متأسفانه آن را به دولت بعدی موکول کرد.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: اعتبار رتبه‌بندی از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای سه سال به ۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که ۳۸ هزار میلیارد تومان امسال اضافه شده است و اعتبار رتبه‌بندی با همکاری دولت، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی اکنون سه و نیم برابر شده است و به تصویب رسید.

وی با اعلام اینکه کار رتبه‌بندی معلمان در حال انجام است؛ خاطرنشان کرد: معلمان شاغل در ادارات و معلمان استثنایی شامل این طرح نمی‌شدند که خوشبختانه در آئین‌نامه جدید این موارد اصلاح شده و برای معلمان ابتدایی مرزی و مناطق محروم هر سال، سه ماه ارفاق در نظر گرفته شده است و هر چهار سال یک رتبه دریافت خواهند کرد و همچنین نخبگان هم برای بار اول سه سال یک رتبه در نظر گرفته شده است.

نوری از تدوین آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در مهلت مقرر توسط مسئولان آموزش و پرورش خبر داد و گفت: از روز دوشنبه هفته آینده طی جلسات متعدد در دولت و با تأکید رئیس جمهور در کمیسیون دولت مطرح و ان شاء الله زودتر از موعد مقرر تحویل داده خواهد شد.

وی ماده یک رتبه‌بندی، یعنی بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش را مهم‌ترین ماده دانست و تأکید کرد: باید کیفیت آموزش و پرورش را ارتقاء داد و مطمئناً با این کار تمام مشکلات در نظام تعلیم و تربیت مرتفع خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش از اختصاص ۳۸ هزار میلیارد تومان بین ۸۵۰ هزار فرهنگی در ۱۸ ماه گذشته برای اجرای قانون رتبه‌بندی خبر داد و گفت: این مقدار مشخص است و نمی‌توان چیزی به آن افزود یا از آن کاست و انتظار داریم معلمان عزیز با علم به موضوع بنگرند.

وی یکی دیگر از اقدامات شاخص در آموزش و پرورش را رسیدگی به مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: جامعه معلمان ما سالم‌ترین، بهترین و عزیزترین اقشار جامعه هستند و ما دست تک تک فرهنگیان را می‌بوسیم.

تجمعات غیرقانونی اخراج همکاران فرهنگی را به‌دنبال دارد

نوری با اشاره به بند ۲۳ هیئت تخلفات که تجمعات غیرقانونی می‌تواند همکار فرهنگی را اخراج کند؛ تجمعات قانونی برای رسیدن به مطالبات بحق معلمان را حق معلمان دانست و گفت: باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود.

وی با ابراز اینکه “معلمان ما انسان‌های شریف در جامعه هستند”؛ خاطرنشان کرد: این قشر زحمت‌کش خواسته‌هایی نیز داشته‌اند که باید بیان و به درخواست‌های آنان رسیدگی شود.

واریز ۵۰ هزار میلیارد تومان به حساب معلمان

علیرضا منادی گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان به حساب یک میلیون نفر معلم در کشور واریز شده است.

 

علیرضا منادی در نشست خبری با خبرنگاران در مورد واریزی معلمان گفت: اجرای طرح رتبه بندی معلمان موجب تلاش معلمان برای ارتقای رتبه خود و به تبع آن افزایش کیفیت آموزش به دانش آموزان خواهد شد و معلمانی که ایستایی و رکود علمی داشته باشند، تنزل رتبه یافته و دیگر امکان حضور در چرخه آموزشی را نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: حوزه کاری کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در ارتباط با وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌عنوان اولین دستور کار این کمیسیون در دوره فعلی مجلس بود که بیش از ۱۰ سال گذشته مسکوت مانده بود و در این بین با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص بهبود معیشت و وضعیت فرهنگیان، طرح رتبه بندی معلمان را به صورت جدی در کمیسیون پیگیر شدیم.

وی با بیان اینکه تصویب و اجرای این قانون تحول جدی و اساسی در خصوص وضعیت و جایگاه معلمان بود، افزود: ما دولت قبلی را متقاعد کردیم که لایحه‌ی رتبه‌بندی را به مجلس بیاورد و در مجلس نیز برای جلوگیری از پس گرفته شدن لایحه در دولت بعدی این لایحه را تنها با چهار رأی مخالف تصویب کردیم.

منادی خاطرنشان کرد: لایحه تقدیمی بسیار ضعیف بود و تنها برای ۵۰۳ هزار معلم تدوین شده بود و به‌همین دلیل لایحه را تغییر و به ۸۰۰ هزار معلم تعمیم دادیم و برای نو معلمان و بازنشستگان نیز این رتبه بندی لحاظ شد.

وی اضافه کرد: همچنین درصدهای گنجانده شده در لایحه نیز تغییر کرده و این قانون از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ لازم الاجرا شده و بر این اساس معوقات و مابه التفاوت پرداختی‌های معلمان پس از اجرای طرح، از این تاریخ محاسبه و واریز خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از جمله تغییرات دیگری که در لایحه رتبه‌بندی تقدیمی به مجلس اعمال شد می‌توان به افزایش حداقل ۲۵ درصدی حقوق و ایجاد نظام پرداخت مستقل برای فرهنگیان اشاره کرد.

وی همچنین گفت: سختی‌های بسیاری را در یک سال اخیر در خصوص این طرح متحمل شدیم؛ به‌طوریکه از سوی برخی چهره‌ها و اشخاص مهم در بدنه‌ی مجلس و سایر قوا مقاومت‌های زیادی برای نهایی شدن آن وجود داشت؛ هر چند این مقاومت‌ها باعث شد قانونی جامع و مانع با چکش‌کاری‌های صورت گرفته به تصویب برسد و حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان بیشترین کمک را در مسیر تحقق این مهم داشتند.

منادی ادامه داد: این آئین‌نامه از جمله گران‌بهاترین قانون تصویب شده در اوایل دولت سیزدهم و آخرین روزهای قرن چهاردهم بود که با پیگیری‌های مجلس و رفع ایرادات آن به هیأت دولت رفت و در نخستین جلسه هیأت دولت در یک هفته آینده تأیید و در نهایت تا پایان خرداد ماه رتبه‌های معلمان تعیین و پرداختی‌های متناسب با آن صورت خواهد گرفت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از واریز شدن ۵۰ هزار میلیارد تومان به حساب معلمان با اجرای این قانون نیز خبر داد و افزود: آذربایجان همانطور که در ابتدای قرن چهاردهم مرکز احداث نخستین مدرسه نوین در ایران بود، در پایان این قرن نیز عامل ایجاد مهمترین تحول در حوزه آموزش و پرورش و معلمان همین آذربایجان بود./ مهر

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.