کف مشارکت در انتخابات

  عباس عبدی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر درگفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به نتایج یک نظرسنجی درباره میزان مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری از ایجاد موج مشارکت خفته در انتخابات خبر داد و تاکید کرد: اگر افراد مردد به رای‌دهندگان اضافه شوند جمعیت قابل توجهی نسبت به گذشته در انتخابات مشارکت خواهند کرد. براساس برآورد عبدی، میزان مشارکت از ۵۵درصد کمتر نخواهد بود. او در عین حال ابراز امیدواری کرد مرددها برای مشارکت در انتخابات قانع شوند.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ‌گمانه‌زنی‌هایی در مورد میزان مشارکت در این انتخابات زودهنگام ازسوی موسسه‌های مختلف افکارسنجی صورت می‌گیرد‌. آنچه این گمانه‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند نوع گفتمان نامزدها در تبلیغات انتخاباتی است که می‌تواند میزان مشارکت در انتخابات پیش‌رو را کاهش یا افزایش دهد.

در همین راستا طی روزهای گذشته عباس عبدی، روزنامه‌نگار، تحلیلگر و پژوهشگر، در شبکه ایکس در پیام‌هایی به نتایج نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه پرسش پرداخت که به نرخ مشارکت مردم تهران در انتخابات اشاره داشت. براساس نتایج نظرسنجی مورد اشاره، آمار قطعی مشارکت پیش‌بینی شده در تهران ۱۴.۲، آمار تردیدی ۱۶.۹ و آمار عدم مشارکت ۶۸.۸ پیش‌بینی شده است. عبدی در این پیام‌ها تصریح کرده بود که موتور تهران هنوز داغ نشده است و هفته پیش‌رو گرم‌تر خواهد شد‌. در همین ارتباط گفت‌وگویی کوتاه با این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی انجام داده ایم.

داده‌های به دست آمده از نظر‌سنجی «پرسش» که شما در شبکه اجتماعی ایکس به آن اشاره کردید از چه تحولات تازه‌ای در جامعه حکایت می‌کند؟ آیا از این نظرسنجی می‌توان آشتی رای‌دهندگان با صندوق‌های رای را استنباط کرد‌؟

داده‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد میزان نارضایتی از وضع موجود بسیار بالاست و یخ انتخابات بدون تردید هنوز آب نشده است. به خصوص در تهران. چون آمار اعلام شده در این نظر‌سنجی مربوط به تهران است و تهران هم اصلی‌ترین شهر کشور و اثرگذارترین شهر در سیاست کشور به شمار می‌رود. بنابراین باید تجدید نظری صورت بگیرد تا میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند.

به نظر شما آیا شاهد موج مشارکت در انتخابات خواهیم بود؟ پیش‌بینی شما از میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟

موج مشارکت در انتخابات به صورت خفته به وجود آمده است. با بسیاری از کسانی که صحبت می‌کنیم و همین نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد اگر آنهایی که مردد هستند به رای‌دهندگان اضافه شوند، جمعیت قابل توجهی نسبت به گذشته در انتخابات مشارکت خواهند کرد. خصوصا اگر بتوان در تهران مرددین را به انتخابات دعوت کرد، موفقیت خوبی خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد که تردید، ابهام و تامل برای مشارکت در انتخابات به وجود آمده است و از همین‌رو امیدواریم مرددها برای مشارکت در انتخابات قانع شوند.

با توجه به نظرسنجی‌ها و داده‌های آماری به نظر شما انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد؟

این موضوع بستگی به سطح مشارکت دارد. اگر سطح مشارکت پایین باشد انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد، ولی اگر سطح مشارکت بالا برود بدون تردید در مرحله اول آقای پزشکیان اول خواهد شد.

شانس کدام یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته بالاتر است؟ کدام نامزد در نظرسنجی‌ها رشد داشته و کدام یک از آنها وضعیت پایداری دارد؟

در این مورد من خیلی صحبت نمی‌کنم چون نامزدها از یک نقطه مساوی کارشان را آغاز نکرده‌اند. تایید آقای پزشکیان تا آخرین لحظات معلوم ‌نبود و شهرت آنچنانی به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته است. بنابراین شرایط نامزدها با یکدیگر متفاوت است. اگر از این زاویه نگاه کنیم قطعا رشد آقای پزشکیان از دیگر نامزدها بیشتر است و در ادامه بدون تردید بیشتر هم خواهد بود.

براساس نظرسنجی که شما در شبکه ایکس به آن اشاره کرده‌اید میزان مرددین یا کسانی که هنوز تصمیم خود را برای مشارکت در انتخابات نگرفته‌اند، چه میزان است؟

آمار مرددین براساس نظر‌سنجی و نمودارها با توجه به آنچه در متن نظرسنجی آمده قابل توجه است. براین اساس نسبت مرددین هنوز زیاد است و نیازمند تبلیغات و توجیه منطقی برای حضور در انتخابات هستند. به اصطلاح یک سد اخلاقی جلوی آنها وجود دارد. بنابراین فکر می‌کنم با توجه به اهمیت انتخابات به مرور این سد اخلاقی کمرنگ خواهد شد.

برآورد شما از میزان مشارکت درکل کشور چقدر است؟

برآورد من از میزان مشارکت حداکثر ۶۰درصد است. اگر بیشتر از این میزان بشود فوق‌العاده است. ولی فکر نمی‌کنم میزان مشارکت از ۵۵درصد کمتر باشد‌. اگر مشارکت از ۵۵ درصد کمتر بشود موفقیتی برای حکومت محسوب نخواهد شد‌.