تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1400 - 6:01
کد خبر : 85129

چی صدا کنم تو را؟

چی صدا کنم تو را؟

آرمان شرق -سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت است. در همین زمینه کاربران توییتر فارسی هشتگ «افراد دارای معلولیت» را داغ کرده‌اند. ‌آنچه می‌خوانید منتخبی از این توییت‌هاست. «از جمعی از افراد متخصص سوال کرده‌ایم، چی ‌صدا ‌کنم ‌تو ‌را؟ کم‌توان؟ ناتوان؟ توانیاب؟ افراد ‌دارای ‌معلولیت؟ معلول؟

سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت است. در همین زمینه کاربران توییتر فارسی هشتگ «افراد دارای معلولیت» را داغ کرده‌اند. ‌آنچه می‌خوانید منتخبی از این توییت‌هاست.
«از جمعی از افراد متخصص سوال کرده‌ایم، چی ‌صدا ‌کنم ‌تو ‌را؟ کم‌توان؟ ناتوان؟ توانیاب؟ افراد ‌دارای ‌معلولیت؟ معلول؟ بسیاری از ما در انتخاب واژه درست چالش داریم»، «معلولیت در یک فرد باعث پیشرفت خارق‌العاده دیگر توانایی‌های آن فرد میشه و نادیده گرفتن استعداد‌ها و مهارت‌ها و توانایی‌های فرد معلول که میتونه برای هر سازمانی مثمرثمر باشه کم‌لطفی در حق افراد معلول است»، «کاش معلولیت تبریک داشت! شغل ندادن به افراد معلول، نامناسب‌سازی سطح شهرها، بی‌فرهنگی جامعه نسبت به معلولین، عزیزان معلول جامعه ما امروزه موفقیت‌های بسیار زیادی رو در عرصه‌های ورزشی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و… کسب کردن، کارهایی انجام دادن که افراد سالم قادر به انجام دادنش نیستن»، ‌«تبارک‌الله به شما معلولین پرتلاش»، «بارزترین مشکل حضور یک شهروندِ معلول در اجتماع مناسب نبودن خیابان‌ها، سازمان‌ها و… است. راه‌حل این معضل پیگیری مناسب‌سازی شهر برای حضور این عزیزان است که با تلاش همگانی افراد جامعه عملی می‌شود»، «در روز ‌جهانی ‌معلولین تمامی سربازان و افراد ملکی را که در طول سالیان متمادی جنگ عضوی از بدن‌شان معلول شد و از ترامای ناشی از جنگ رنج می‌برند، گرامی می‌داریم»، «معلولیت محدودیت نیست و روز جهانی معلولین روز پاسداشت از ارزش‌ها و حفظ حقوق اساسی معلولین است»، «مدتی است برخی به‌جای معلول از عنوان کم‌توان استفاده می‌کنند. به نظرم، واژه جایگزین بهتری است، اما وقتی کارهای خارق‌العاده برخی انسان‌های کم‌توان را با خیلی از افراد سالم مقایسه می‌کنم، مطمئن می‌شوم این واژه نیز نارس است»، «روز ‌جهانی ‌معلولین گرامی باد! روز ‌جهانی ‌افراد ‌دارای ‌معلولیت است. بله، خیلی کارها که دیگران بدون اینکه اصلا حواس‌شان باشد به راحتی انجام می‌دهند برای یک فرد معلول می‌تواند یک چالش باشد اما من روبه‌رو شدن با این چالش‌ها را دوست دارم گاه من پیروزم و گاه موانع اما این رویارویی ارزش زیستن را به من آموخته است»، «معلولیت محدودیت و محرومیت نیست اگر همه باهم شعار «توانمند‌سازی افراد معلول و اطمینان از مشارکت و برابری» را محقق کنیم»، «امروز چند مورد دیدم که عده‌ای برای تحقیر از هشتگ روز جهانی نابینایان استفاده کردند. متاسفانه بعد از سال‌ها از تصویب کنوانسیون حقوق افراد معلول در مجلس، هنوز فرهنگ‌سازی مناسبی انجام نشده. نابینایی فحش نیست»، ‌«لطفا مانع‌ها را برای افراد معلول بر دارید»، ‌«سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین نامگذاری شده است. هدف از تعیین این روز ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف و افزایش آگاهی‌ بوده است که ‌باید از مساله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی استفاده کرد»، «متاسفانه آمار‌ها از وجود هزاران معلول در شهر‌ها را نشان می‌دهد ولی ما در شهر معلولی نمی‌بینیم، ‌چرا زیرساخت‌های شهری باعث منزوی شدن معلولین می‌شود»، «روز جهانی معلولین هست»، ‌«به مناسبت روز جهانی معلولین، چند تا فیلم معرفی کرده بعد تهش خطاب به افراد معلول نوشته: فراموش نکنید چقدر وجودتون مهمه! و من هنوز نفهمیدم چه جوریه که معلولیت نتیجه می‌دهد مهم بودن را»، «همه گل‌ها باید سهم برابری از زندگی داشته باشند» و «روز جهانی افراد دارای معلولیت، بر دوستان عزیزم و همه افراد معلول گرامی باد»./اعتماد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.