تاریخ انتشار : دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20:40
کد خبر : 153123

چهاردهمین رییس جمهور ایران ۸ تیر انتخاب می شود/دهم تا چهاردهم خرداد، زمان ثبت نام کاندیداها

چهاردهمین رییس جمهور ایران ۸ تیر انتخاب می شود/دهم تا چهاردهم خرداد، زمان ثبت نام کاندیداها

آرمان شرق-گروه سیاست:هشتم تیرماه به عنوان روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این کلیات زمان بندی مبنا قرار گرفته و به شورای نگهبان پیشنهاد شده است که بر این اساس، زمان ثبت نام داوطلبان هشتم خرداد ماه خواهد بود.

چهاردهمین رییس جمهور ایران ۸ تیر انتخاب می شود/دهم تا چهاردهم خرداد، زمان ثبت نام کاندیداها

جلسه سران قوا برگزار و هشتم تیرماه به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم تعیین شد.بر این اساس، زمانبندی فرایند انتخابات شامل زمان تشکیل هیات های اجرایی، ثبت نام نامزدها، تبلیغات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.
جلسه سران قوا برگزار و هشتم تیرماه به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم تعیین شد.
 در این جلسه که بعد از ظهر امروز (دوشنبه) به میزبانی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین معاون حقوقی رئیس جمهور، قائم مقام شورای نگهبان و معاون سیاسی وزیر کشور در محل ساختمان دولت برگزار شد، راجع به نحوه اجرای اصل ۱۳۱ قانون اساسی مبنی بر طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری در مدت ۵۰ روز بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.
بر این اساس، زمانبندی فرایند انتخابات شامل زمان تشکیل هیات های اجرایی، ثبت نام نامزدها، تبلیغات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.
بر اساس تقویم مصوب انتخابات ثبت نام نامزدها در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام می شود و زمان تبلیغات انتخاباتی نیز از روز ۲۳ خرداد لغایت صبح هفتم تیرماه خواهد بود.
ایسنا: سخنگوی ستاد انتخابات کشور با رد اعتبار جدول زمان بندی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: هرگونه اطلاع رسانی در این زمینه، از طریق کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور انجام خواهد شد.
 محسن اسلامی با تسلیت به مناسبت شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهانشان، درباره برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ، گفت: کلیات برنامه زمان بندی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مطابق با اصل ۱۳۱ قانون اساسی، روز دوشنبه در ستاد انتخابات کشور مورد بررسی قرار گرفت و نهایی شد.
مدیرکل انتخابات وزارت کشور ادامه داد: بر اساس این کلیات زمان بندی، یک نسخه به شورای نگهبان ارسال شد و منتظر پاسخ این شورا درباره آن هستیم که به محض تایید شورای نگهبان، از طریق کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.
اسلامی اضافه کرد: از ناحیه ستاد انتخابات کشور تاکنون هیچگونه کلیات برنامه زمان بندی انتخابات ریاست جمهوری در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است و اگر در فضای مجازی یا رسانه ها چنین چیزی منتشر شده است، درست نیست و باید منتظر نظر شورای نگهبان و اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور باشیم.
وی تاکید کرد: هشتم تیرماه به عنوان روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این کلیات زمان بندی مبنا قرار گرفته و به شورای نگهبان پیشنهاد شده است که بر این اساس، زمان ثبت نام داوطلبان هشتم خرداد ماه خواهد بود.

منتخب بعدی برای ۴ سال رئیس‌جمهور کشور خواهد بود

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق قانون اساسی خللی در اداره کشور به وجود نمی‌آید و انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف ۵۰ روز آینده برگزار می‌شود. وی همچنین در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور آینده برای چه مدت زمانی انتخاب خواهد شد، گفت: بر اساس قانون اساسی دوره ریاست جمهوری چهار ساله بوده و منتخب بعدی مردم برای دوره چهار ساله انتخاب خواهد بود.

مهر: سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق قانون اساسی خللی در اداره کشور به وجود نمی‌آید و انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف ۵۰ روز آینده برگزار می‌شود.

«هادی طحان‌نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و همراهان خدومش، اظهار داشت: این عزیزان خدوم در شب ولادت امام رضا (ع) مزد سال‌ها سربازی، خادمی و خدمت به ملت شریف ایران را دریافت کردند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تاکید کرد: نام نیک، مجاهدت‌ها و خدمات آن‌ها از خاطر مردم نخواهد رفت. این اتفاق، ضایعه بزرگی است اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در صف خدمتگزاری به مردم خللی ایجاد نخواهد شد و قانون اساسی برای چنین روزهایی پیش‌بینی کرده است.

وی در همین رابطه به اصل ۱۳۱ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: اداره کشور با موافقت مقام معظم رهبری به عهده معاون اول خواهد بود و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری با ایشان می‌باشد.

طحان‌نظیف افزود: همچنین شورایی متشکل از رئیس مجلس، رئیس قوه‌قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد و باید ترتیبی اتخاذ کنند تا ظرف مدت ۵۰ روز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: همه چیز بر مدار قانون پیگیری خواهد شد و طبق قانون اساسی هیچ خللی به وجود نخواهد آمد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور آینده برای چه مدت زمانی انتخاب خواهد شد، گفت: بر اساس قانون اساسی دوره ریاست جمهوری چهار ساله بوده و منتخب بعدی مردم برای دوره چهار ساله انتخاب خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.