تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 1:59
کد خبر : 133514

نصیحت اصولگرایانه؛ مطالبات اصلاح‌گرایانه

نصیحت اصولگرایانه؛ مطالبات اصلاح‌گرایانه

آرمان شرق-گروه سیاست:دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در اسفند ماه سال جاری برگزار شود از حساسیت‌های خاصی برخورددار است. به‌نوعی که تحرکات احزاب و جناح‌های سیاسی برای آرایش انتخاباتی از آخرین روزهای سال گذشته آغاز شد و حالا که کمتر از ۹ ماه به این رویداد زمان باقی است برخی موضوعات مانند مشارکت و چگونگی بررسی صلاحیت‌ها به سوژه مهمی تبدیل شده است.

نصیحت اصولگرایانه؛ مطالبات اصلاح‌گرایانه

آرمان امروز ، گروه سیاسی: «دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در اسفند ماه سال جاری برگزار شود از حساسیت‌های خاصی برخورددار است. به‌نوعی که تحرکات احزاب و جناح‌های سیاسی برای آرایش انتخاباتی از آخرین روزهای سال گذشته آغاز شد و حالا که کمتر از ۹ ماه به این رویداد زمان باقی است برخی موضوعات مانند مشارکت و چگونگی بررسی صلاحیت‌ها به سوژه مهمی تبدیل شده است. انتخابات مجلس در سال ۹۸ یکی از کم مشارکت‌ترین رویدادهای انتخاباتی بود و  آمار مشارکت در کل کشور ۴۲٫۵۷ درصد اعلام شد که این درصد میزان مشارکت در استان تهران را بر روی عدد ۲۶٫۲۴ نگاه داشت و همین موضوع باعث شد تا مسوولان انتخابات اسفند ماه به تکاپو وادارد و یکی از عمده دلایلی که باعث کاهش مشارکت شد عدم حضور برخی از داوطلبان از فیلتر شورای نگهبان عنوان شده است که نه‌تنها گریبان‌گیر اصلاح‌طلبان شد بلکه اصولگراهای میانه‌رو هم چندان رضایتی نداشتند همین موضوع باعث شده تا نگاه به مجلس کنونی با انتقادهای بسیاری مواجه شود.

موضوع تایید صلاحیت‌ها نه‌تنها در انتخابات ۹۸ بلکه در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری با کنار گذاشتن «علی لاریجانی» انتقادهای بسیاری به‌همراه داشت که حتی مقام معظم رهبری هم به این موضوع انتقاد کردند و خواهان دلجویی از لاریجانی شدند.

باید به این موضوع هم اشاره کنیم که ایشان در سخنان نوروزی خود به انتخابات اسفند اشاره کردند و با ترسیم چهار ضلعی، مشارکت، امنیت، شفافیت و رقابت مسیر را برای دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات مشخص کرده است.

پس از مصاحبه «سعید حجاریان» با یکی از روزنامه‌ها که به‌نوعی دستگاه‌های نظارتی را در مورد ورود یا عدم ورود طیف اصلاحات در انتخابات اسفند مخاطب قرار داده بود، واکنش‌های بسیاری را به‌همراه داشت تا جایی که «محمدرضا باهنر»، به‌عنوان چهره شاخص و البته میانه‌روی اردوگاه اصولگرایی در جواب حجاریان گفت: « برخی برای آمدن به صحنه انتخابات شرط می‌گذارند، معنا ندارد.

آقای حجاریان برای آمدن شما حاکمیت شرط می‌گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید. اگر خواستید وارد انتخابات شوید یکسری شرط و شروط است، اینها را بپذیرید بعد تشریف بیاورید.»

او که با «روزنامه جوان» گفت‌وگو کرده است، همچنین با سخن نصیحت گونه به جریان اصلاحات ادامه می‌دهد: «من جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند. حتی برخی از سران این جبهه به این جمع‌بندی هم رسیدند که تنها راه حیات در عرصه سیاسی، صندوق رأی است. با لشکر کشی در خیابان و اغتشاش راه به جایی نمی‌برند.»

 

نباید بهعنوان بازندهِ انتخابات ورود کنیم

«جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی» در واکنش به اظهارات اخیر باهنر درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات در توییتر نوشت: «خلاصه پیشنهاد باهنر به اصلاح طلبان: شما در انتخابات شرکت کنید، بعد شما را رد صلاحیت کنیم اما شما مردم را تشویق کنید تا مشارکت بالا برود چون مردم به حرف ما پای صندوق نمی آیند بعد ما اصولگرایان با خودمان رقابت کنیم و پیروز شویم و شما شکست مفتضحانه خود را بپذیرید و از ما تشکر کنید.»

 

تاکید اصلاحطلبان بر انتخابات رقابتی

«عبدالواحد موسوی لاری»، وزیر کشور دولت اصلاحات در همین مورد به جماران گفت: «اصلاح‌طلبان همیشه گفته‌اند که کنشگری سیاسی ما از طریق صندوق‌های رأی است مشروط بر اینکه انتخاباتی وجود داشته باشد.

انتخاباتی که نماد آن این قانون می‌شود دیگر انتخابات نیست انتصابات است. انتخاباتی که می‌گوید مردم رأی بدهند اما من تصمیم می‌گیرم رد کنم، این چه انتخاباتی است؟ شما عنوانِ انتخابات را پیدا کنید اصلاح‌طلبان از انتخابات رویگردان نیستند ولی زمانی که انتخابات با این قانون و امثال آن به انتصابات تبدیل می‌شود من نمی‌توانم بگویم که کسی شرکت می‌کند یا نه، اصلاً موضوع انتخابات منتفی است که مردم شرکت کنند یا شرکت نکنند.»

 

اهل تحریم انتخابات نیستیم

«رسول منتجب‌نیا»، دبیرکل حزب جمهوریت با اشاره به خاطره‌ای از رهبر انقلاب در مورد نگاه اصلاح‌طلبان به انتخابات می‌گوید: «انتظار ما و ملت آن است که همان سعه صدر، تحمل، کرامت و بی‌طرفی مسئولان تکرار شود تا «مقلب القلوب» حماسه دیگری شبیه دوم خرداد ایجاد کند. در غیر این صورت با توصیه مسئولان و حتی فتوا و حکم مراجع تقلید این آرزو محقق نخواهد شد؛ لذا شما دبیران استان ها ضمن شناسایی نیروهای لایق و کارآمد، اوضاع سیاسی کشور را نظارت و رصد کنید.

البته ما در هر حال اهل تحریم انتخابات نبوده و نیستیم ولکن حضور فعال ما و سایر اصلاح طلبان مشروط به تصمصم مسئولان بر باز کردن فضای سیاسی و تضمین اجرای عدالت و بی‌طرفی کامل است.»

 

هرگز خارج از صندوق رای مطالبهای نداشتیم

«زهرا نژادبهرام»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و تحلیلگر مسایل سیاست داخلی در واکنش به مصاحبه اخیر محمدرضا باهنر که برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ماه نصیحت‌هایی را مطرح کرده است، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «همانطور که از نام اصلاح‌طلبان مشخص است این قشر خواهان نقد از درون و البته اصلاح برخی از ساختارها هستند. اصلاح‌طلبان در همین دایره تلاش می‌کنند باتوجه به اینکه همچنان در چارچوب نظام حضور دارند انتقادهایی را مطرح ‌کنند.

بحث کنونی اصلاح‌طلبان به شرایط کنونی و البته آینده کشور باز می‌گردد که نیاز است به‌جای برخوردها این دغدغه‌ها شنیده شود. به‌دلیل عدم توجه به مواضع اصلاح‌طلبان کشور چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجه در حال هزینه دادن است که همین موضوع از توسعه یافتگی ایران جلوگیری می‌کند. نقد از درون که اصلاحات مدعی آن است باعث می‌شود بسیاری از موانع برداشته شود و در ریل توسعه قرار بگیریم.

این نشان دهنده حس میهن‌پرسی، علاقه به انقلاب و مردم و‌… از سوی اصلاحات است که برای رسیدن به مقاصد خود تنها صندوق رای را پیش‌ِروی خود می‌دانند. توجه داشته باشید که مطالبات طیف اصلاحات هرگز خارج از انتخابات و صندوق رای نبوده است.»

عضو دوره پنجم شورای شهر تهران در همین مورد ادامه می‌دهد: «باتوجه به فرمایشات رهبری که چهارگانه‌ای را برای انتخابات اسفند ماه ترسیم کرده‌اند ما هم در انتظار تصمیمات و فرصت‌های مسوولان و البته شورای نگهبان هستیم تا بتوانیم به روند فعالیت انتخاباتی و حزبی خودمان ادامه دهیم.

مسوولان هم باید خودشان را با رهنمودهای رهبری هماهنگ کنند و رویکردها را با نظر ایشان تغییر دهند تا در ادامه بتوانیم انتخابات پرشوری داشته باشیم. معنای دموکراسی این است که همه سلیقه‌ها و با نگرش‌های مختلف در انتخابات حضور داشته باشند که این موضوع از جمله مطالبات جریان اصلاحات است. مخالفت با این دیدگان مفهومی ندارد. چون خواسته‌ها در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی مطرح می‌شود. این مطالبات و خواسته‌ها که از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب مطرح می‌شود، در واقع اهمیت ایران دوستی را نشان می‌دهد که نیازی به تخریب آنها نیست.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.