۳نامزد اصلی اصولگرایان

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در خصوص چهره‌های شاخص اصولگرا برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: قالیباف یکی از چهره‌های شاخص اصولگرا است. او در کارهای اجرایی حضور داشته و این کار را بلد است. حد و اندازه قالیباف به اندازه‌ای است که با ریاست‌جمهوری همخوانی دارد. او ادامه داد: یکی دیگر از چهره‌های شاخص این جریان، جلیلی است. او خط فکری مشخصی دارد و دولت را به لحاظ نظری اداره می‌کند. بنابراین مبانی فکری و مسیر حرکت دولت در اختیار او است. این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی سومین چهره شاخص اصولگرایی است. او برای ریاست‌جمهوری خیز برداشته و زمینه‌هایی را فراهم و برای آمدن در عرصه اعلام آمادگی کرده است.

همچنین مجید نصیرپور، نماینده مجلس دوازدهم نیز گفت: به نظر می‌رسد در جریان اصولگرایی نزدیک‌ترین کسی که می‌تواند وارد عرصه انتخابات شود و امید هم داشته باشد، مخبر است. او در حال حاضر سرپرستی دولت را برعهده دارد. از طرفی هم به لحاظ جریان‌شناسی در جریان اصولگرایی قرار دارد و اگر مخبر وارد عرصه انتخابات شود و بتواند رای مردم را هم بگیرد؛ کمترین تغییر در ساختار نیروهای دولت اتفاق می‌افتد. در این شرایط بودجه کمتری برای اداره کشور هزینه خواهد شد. او در جریان اصولگرایی می‌تواند نزدیک‌ترین فرد برای تصدی این سمت باشد البته باید این آمادگی را داشته باشد و خودش را به رای مردم بگذارد.

او تصریح کرد: چهره شاخص دیگر در جریان اصولگرایی، قالیباف است و احتمال حضور او در عرصه انتخابات وجود دارد. با توجه به تجربه اخیر قالیباف در مجلس شاید احتمال حضور او کم نباشد. همچنین بذرپاش نیز از کسانی است که برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آمادگی دارد. او دارای تجربیات میدانی است و امید دارد که بتواند از درون جریان اصولگرایی خودش را مطرح کند.

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز به چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی برای حضور در عرصه انتخابات اشاره کرد و گفت: قالیباف، مخبر و بذرپاش سه چهره شاخص اصولگرایی هستند که برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کردند. قالیباف یک دوره ریاست مجلس را برعهده داشت و برای سال‌های طولانی شهردار تهران بود و چند دوره برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شده است. او ادامه داد: مخبر کارنامه دولت سیزدهم است و توان جمع کردن دولت فعلی را دارد و از میان دولتی‌های موجود گزینه اصلح است. بذرپاش توان اقتصادی را برای خودش فراهم کرده و چندین سال هم هست که تلاش می‌کند به ریاست‌جمهوری برسد. البته اینکه شورای نگهبان این افراد را تایید کند یا خیر بحث دیگری است. وی افزود: در جریان اصولگرا می‌توان فتاح را هم اضافه کرد که یکی از کسانی است که این روزها اسمش زیاد شنیده می‌شود.

چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب

حقیقت‌پور در خصوص سه چهره شاخص جریان اصلاح‌طلبی گفت: از جریان اصلاح‌طلبان، پزشکیان، عارف و مجید انصاری مطرح و شاخص هستند. پزشکیان، وزیر بود و فرد مطرحی است و در حد خودش مقبولیت دارد. عارف، معاون اول کشور بود و در مجلس دهم نیز حضور فعالی داشت، همچنین سابقه وزارت را هم در کارنامه‌اش دارد. علاوه بر این مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سابقه حضور در مجلس را هم دارد. همچنین نصیر‌پور در مورد چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، گفت: در جریان اصلاح‌طلبی افراد شاخص متعددی قابلیت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند مانند عارف، پزشکیان و مجید انصاری که همه این افراد تجربیات بالایی در اداره کشور دارند. اما باتوجه به موقعیت زمانی به نظر می‌آید که برای تصمیم‌گیری برای دوستان مشهور به اصلاح‌طلب یا اعتدالیون فرصت کمی وجود دارد.

او به چرایی شاخص بودن عارف، پزشکیان و انصاری اشاره و تصریح کرد: عارف، وزیر و معاون رئیس‌جمهور بود و تجربیات ملی را در مدیریت کلان کشور دارد. انصاری، نماینده مجلس و معاون رئیس‌جمهوری بود و سال‌های بسیار طولانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. پزشکیان نیز تجربه وزارت و حضور در مجلس را در کارنامه خود دارد. در همین راستا، مهاجری در خصوص سه چهره شاخص اصلاح‌طلبان، تاکید کرد: جهانگیری، پزشکیان و عارف سه چهره شاخص اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. جهانگیری سال‌ها معاون اول رئیس‌جمهور بود.

علاوه براین او چند دوره نماینده مجلس بود. او در دولت آقای خاتمی وزیر بود و یک چهره با تجربه و با سابقه است. مهاجری به تجربیات عارف نیز اشاره کرد و افزود: عارف یک دوره معاون اول رئیس‌جمهور بود و اگرچه وجهه اجرایی قوی ندارد، اما در جریان اصلاح‌طلب حضور داشته و در مجلس دهم نیز رقیب لاریجانی بود. درآن دوره هم فعالیت سیاسی خاصی نداشت و از این جهت مورد انتقاد احزاب اصلاح‌طلب بود. این فعال سیاسی‌ خاطرنشان کرد: پزشکیان دور قبل نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد اما رد صلاحیت شد و به لحاظ سیاسی چهره شناخته شده اصلاح‌طلب است. البته شانس چندانی برای عارف و پزشکیان قائل نیستم.

چهره‌های اصلی میانه‌رو

حقیقت‌پور در خصوص چهره‌های شاخص جریان میانه‌رو، اظهار کرد: لاریجانی جزو چهره‌های مطرح است و اگر زمینه فراهم شود، در عرصه حضور پیدا می‌کند. او جزو چهره‌های شاخص جریان عقلانیت و اصولگرای معتدل است.  لاریجانی ‌ریاست مجلس را در چندین دوره برعهده داشت و به دنبال درگیری و شلوغ کردن نیست. همچنین نصیرپور در خصوص شاخص‌های جریان میانه‌رو برای حضور در عرصه انتخابات، گفت: علی لاریجانی شاخص‌ترین چهره میانه‌رویی است که تجربه لازم در تراز ملی را دارد و هم در جریانات سیاسی و هم در جریان حاکمیت توجه ویژه‌ای به او می‌شود. لاریجانی به عنوان شانس اول جریان اعتدالیون است و در عرصه انتخابات می‌تواند میدان‌داری کند. چهره شاخص دیگر جریان میانه‌رو نوبخت است که معاون رئیس‌جمهور بود.

علاوه بر این مهاجری به چهره‌های شاخص میانه‌روها اشاره کرد و گفت: شاید بتوان جهانگیری را نیز به عنوان چهره میانه‌رو نام برد، اما شاخص‌ترین چهره میانه‌رو لاریجانی است که ۳ دوره رئیس مجلس بود. لاریجانی رئیس صدا‌و‌سیما، وزیر ارشاد و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بود و در حال حاضر نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. شاید لاریجانی در میان کاندیداهای موجود پرسابقه‌ترین و موثرترین چهره سیاسی میانه‌رو حساب شود. او یادآور شد: نوبخت نیز معاون رئیس‌جمهور در دوران ریاست‌جمهوری روحانی بود و از چهره‌های شاخص میانه‌رو است. البته باید بگویم مخبر هم به آن معنا در جریان اصولگرا نمی‌گنجد و او هیچ‌وقت وابستگی جناحی نداشت.