تاریخ انتشار : جمعه 25 فروردین 1402 - 18:13
کد خبر : 128173

منوچهر متکی:همه طیف‌ها در انتخابات کاندیدا داشته باشند؛ این توصیه به شورای نگهبان است

منوچهر متکی:همه طیف‌ها در انتخابات کاندیدا داشته باشند؛ این توصیه به شورای نگهبان است

آرمان شرق-گروه سیاست::مردم باید احساس بکنند از هر طیف فکری در لیست کاندیداها و نامزدهای تأیید شده می‌توانند نامزد فکری خود را پیدا بکنند. توجه بشود که ما از طیف‌های مختلف سیاسی و فکری کشور باید در فهرست کاندیداها باید داشته باشیم، نکته‌ای است که ما به عنوان یک توصیه به شورای نگهبان داریم.

منوچهر متکی:همه طیف‌ها در انتخابات کاندیدا داشته باشند؛ این توصیه به شورای نگهبان است

جماران: مجموعه «حضور» در برنامه جدید خود میزبان دکتر «منوچهر متکی» یکی از دیپلمات‌های قدیمی جمهوری اسلامی ایران بود. کسی که در کارنامه فعالیت‌هایش از وزارت امور خارجه گرفته تا نمایندگی مجلس شورای اسلامی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در چندین کشور به چشم می‌خورد.

توافق با عربستان؛ در بهترین زمان، بهترین تصمیم را گرفتیم

متکی با اشاره به تحولات اخیر منطقه و تعاملات ایران به ویژه با عربستان و چین و روسیه اظهار داشت: ما اگر آقای شمخانی را مصداق و نماد میدان تعریف کنیم و آقای امیر عبداللهیان را مصداق دیپلماسی بگذاریم، هماهنگ بودن میدان و دیپلماسی یعنی این. ما در بهترین زمان، بهترین تصمیم را گرفتیم و زمینه‌های این تصمیم کاملاً فراهم شد. از سر عزت اما در عین حال واقع‌بینی، جمهوری اسلامی وارد یک فرآیندی شد برای اینکه مناسبات منطقه خودش را با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس وارد یک فاز جدید تحولی کند.

وی افزود: عربستان به این ضرورت رسید. ایران و عربستان اصلاً نمی‌توانند از هم جدا باشند؛ ایران به عربستان چه در رفاقت و چه در رقابت، در هر دو بعد را عرض می‌کنم؛ حتی در رقابت می‌توانند هم‌افزایی داشته باشند برای منطقه و جهان اسلام و فضای بین‌المللی. کشورهایی در اروپا یا غیراروپا خود را موثر در مناسبات جهانی می‌دانند که اصلاً در وزن کشورهای ما نیستند. بنابراین من تصور می‌کنم که عربستان تدبیر کرد، واقع‌بینی را پیشه کرد و در واقع شاید از یک تا یک سال و نیم پیش، ما یک سری نشانه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که در واقع نشان‌دهنده تغییر رویکرد است.

دولت گذشته همه چیز را در کدخدا خلاصه کرد

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکارهای برگزاری انتخابات پرشور اظهار داشت: ما در یک مقطعی به‌خاطر همین احساس رضایتی که در مردم وجود داشت، ۸۵ درصد در انتخابات شرکت کردند. این نشان داد از کارکرد نظام و دولت راضی هستند اما در دولت گذشته این اتفاق نیفتاد. دولت گذشته همه چیز را نه تنها در برجام که همه چیز را در کدخدا خلاصه کرد و این اشتباه‌ترین رویکر و راهبردی بود که دولت گذشته اتخاذ کرد.

متکی گفت: یک روز بعد از پایان دولت‌ دوازدهم یک مصاحبه با آقای روحانی می‌کنند. روز قبل از آن با مقام معظم رهبری دیدار داشتند؛ ایشان در این دیدار می‌گویند که شما در این هشت سال دولت خود با کارهایی که کردید یک موضوع را اثبات کردید و آن هم این است که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد؛ شما این را ثابت کردید. آقای روحانی به فاصله کوتاهی بعد از مسئولیت خود با صدا و سیما مصاحبه می‌کند و خبرنگار در پایان سوالات خود می‌پرسد که اگر هشت سال پیش باشد و شما تازه رئیس جمهور شده باشید، چه راهی را در پیش می‌گیرید؟ و ایشان می‌گویند همان مسیر را می‌روم! خب این دو تا حرف را کنار هم بگذارید؛ این نشان‌دهنده این است که رویکرد، رویکرد درستی نبود و رئیس جمهور نمی‌تواند از یک اتاق کشور را مدیریت کند.

مردم به حرف‌ها و عملکردها نگاه می‌کنند

وی افزود: الان هم مردم کشور عاشق چشم و ابروی هیچکس نیستند. مردم به حرف‌ها و عملکردها نگاه می‌کنند. دولت آقای رئیسی الان در یک شرایطی قرار دارد که ما از یک طرف سخت‌کوشی ایشان را می‌بینیم و سلامتشان را می‌بینیم و وقف کارهای نظام و کشور و مردم شدن آقای رئیسی را می‌بینیم اما تنها آقای رئیسی کافی نیست. این کاری که دارد انجام می‌دهد باید برای مردم تبیین شود؛ در واقع دولت وظیفه دارد نقشه راه خود را برای مردم باز کند و بگوید ما در کشاورزی، فرهنگ، سیاست یا روابط بین‌المللی دنبال این هستیم و این در قالب یک نقشه راه باید ارائه شود.

گزینش اولیه دولت رئیسی نشان می‌دهد در انتخاب برخی وزرا دقت نشد

این دیپلمات با سابقه کشورمان، دومین مؤلفه موفقیت هر دولتی را کارآمدی مدیران آن دولت دانست و گفت: گزینش اولیه دولت آقای رئیسی نشان می‌دهد که نسبت به انتخاب وزرا حداقل برخی از وزرا دقت و توجه لازم نشده است. اینکه شما در فاصله زمانی می‌آیید وزیر کار و آموزش و پرورش و وزیر کشاورزی را جابه‌جا می‌کنید، نشان‌دهنده این است که در انتخاب آنها دقت لازم نشد و این یک اشکال است.

متکی خاطرنشان کرد: آقای رئیسی سال ۹۶ کاندیدای ریاست جمهوری بود و ۱۶ میلیون هم رأی آورد؛ هیچکس در ایران به عنوان نفر دوم انتخاباتی، ۱۶ میلیون رأی نیاورده بود. ایشان از آن زمان این فرصت را داشت که حداقل ۱۰ تا وزیر در آستینش می‌داشت؛ مطالعه کرده، بررسی شده و محک زده شده که وقتی شمردند که آقای رئیسی، رئیس جمهور شده، بتواند ارائه دهد. الان مسئله‌ای که جبهه انقلاب با آن مواجه است این است که یک تصویری از دولت ایجاد می‌شود که دولت ما نقشه راه ندارد و آدم‌های کاربلد ندارد.

همه طیف‌ها باید بتوانند در انتخابات کاندیدا داشته باشند

وی در خصوص تأیید صلاحیت‌ها نیز بیان داشت: مردم باید احساس بکنند از هر طیف فکری در لیست کاندیداها و نامزدهای تأیید شده می‌توانند نامزد فکری خود را پیدا بکنند. ممکن است فرد معینی احیاناً پرونده داشته باشد که بر اساس وظایفی که شورای نگهبان در چهارچوب قانون دارد اقدام می‌شود. اما اینکه توجه بشود که ما از طیف‌های مختلف سیاسی و فکری کشور باید در فهرست کاندیداها باید داشته باشیم، نکته‌ای است که ما به عنوان یک توصیه به شورای نگهبان داریم.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.