تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1403 - 23:41
کد خبر : 154805

مجید انصاری: پزشکیان حرف های زیادی دارد اما…

مجید انصاری: پزشکیان حرف های زیادی دارد اما…

آرمان شرق-گروه سیاست: پزشکیان را از قبل می‌شناسم و نسبت به او ارادت دارم، او فردی به شدت اخلاقی و فردی خودساخته است. این موردی نیست که من بگویم بلکه زندگی فردی او گواهی می‌دهد، پزشکیان پزشک برجسته فوق تخصص قلب و دارای منزلت اجتماعی است، نائب رئیس مجلس بوده و بارها مورد اعتماد مردم قرار گرفته اما در وضع زندگی شخصی او و رفتارش تغییری مشاهده نمی‌شود، پزشکیان به دنبال منافع شخصی، خانوادگی و باندی نبوده و اهل حزب و گروه خاصی نیست.

مجید انصاری: پزشکیان حرف های زیادی دارد اما…

مجید انصاری: استراتژی برخی کاندیداها عصبانی کردن پزشکیان است /قالیباف طوری صحبت می‌کند، گویا از کشور دیگری آمده است

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: قالیباف به نحوی صحبت می‌کند که گویی تازه وارد میدان شده و از یک کشور یا محل دیگری وارد شده و هیج نقشی در وضع موجود ندارد.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز را می‌خوانید:

****

*آقای انصاری! رهبر انقلاب در توصیه به نامزدها بر پرهیز از بی‌اخلاقی تأکید کردند، به نظر شما نامزدهای انتخاباتی تا چه اندازه به این توصیه رهبری توجه کردند؟

به نظر می‌رسد نحوه تایید صلاحیت و چینش کاندیداها در ذات خود نوعی بی‌انصافی و بی‌عدالتی وجود دارد. بهر حال حداقل ۴ نفر از یک جریان فکری سیاسی واحد با نوعی سلیقه‌های متفاوت داخل یک جناح تایید شدند و به صحنه آمدند و در طرف مقابل درست است که پورمحمدی از نظر شخصیتی مستقل محسوب می‌شود اما از نظر سیاسی در همان طیف تعریف می‌شود، اما فقط ۱ نفر از جناح اصلاح‌طلب در صحنه حضور دارد.

این نکته منجر به این می‌شود که در همه مناظره‌ها زمانی که در اختیار دو جریان فکری سیاسی قرار می‌گیرد، چهار به یک باشد، این اولین اشکال قضیه است. در اینجا یک سوال مطرح می‌شود آن هم اینکه آنها ۴ نفر در راستای یک تفکر و اتفاقاً از تفکری هستند که همین الان هم در دولت مستقر و یا قدرت مستقر که مجلس و شهرداری هم در همین راستا تعریف می‌شود، حضور دارند، این یک اشکال است.

نکته بعد مربوط به سوالات متکثری است که مطرح می‌شود. کارشناسان همگی صاحب نظر بودند و هر کدام فهرستی از سوالات مربوط به حوزه اقتصاد را مطرح کردند که حوزه فنی، تخصصی، پیچیده و درعین حال مهم‌ترین مسئله روز کشور است و مسائل اقتصادی در زندگی آحاد مردم به صورت روزمره ظهور و بروز دارد، لذا امکان اینکه در ۴ دقیقه بتوانند فهرست بلندبالایی از راه حل‌های مشکلات اقتصادی را مطرح کردند، وجود ندارد، بنابراین بهتر است که در مناظره‌های بعد سوالات روشن‌تر، عینی‌تر و در عین حال کمتر باشد که داوطلبین بتوانند پاسخ دهند.

صداوسیما مکلف است به دولت روحانی حق دفاع بدهد

این مهم‌ترین بداخلاقی بود که بسیار هم بی‌انصافی شد. شب گذشته نسبت‌هایی به دولت قبل داده شد و یا ارزیابی‌هایی از اقدامات آن شد که باید خودشان باشند و دفاع کنند، البته طبق قانونی که قبلاً مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرده، صدا و سیما مکلف است، وقت برای دفاع بدهد و اگر بخواهند انصاف را رعایت کنند باید همین امشب در همان ساعت به دولت روحانی وقت بدهند که صحبت کنند. بنابراین اشکالی بود که آقایان برای فرار از پاسخگویی بابت وضع موجود و پوشش دادن یکدیگر، سراغ دولت روحانی می‌رفتند، در حالی که باید حساب احترام به شخص رئیسی و زحماتی که کشیده را از نقد عملکرد دولت مستقر جدا کرد.

همه کار خود را به عنوان ضعف دولت روحانی تلقی می‌کنند

*به این نکته اشاره کردید که در مناظره درباره اقدامات دولت روحانی مباحثی مطرح شد که از نظر شما ناحق بودند….

واکنش دوستان و همفکران اینها به برجام با پیمان‌شکنی‌هایی که آمریکا کرد و کارشکنی‌هایی که اسرائیل و سایرین در منطقه کردند، کاملاً همراه بودند. برجام آثار بزرگی در دولت اول روحانی داشت کما اینکه تورم تک رقمی شد، وضع اقتصاد رشد بسیار خوبی پیدا کرد، همه مردم شاهد هستند.

اینها به قول خوشان دست در دست هم دادند و برجام را آتش زدند و هوا کردند و همه کار خود کرده را به عنوان ضعف دولت روحانی تلقی می‌کنند. نکته دیگر درباره عملکرد دولت روحانی در دوره کرونا بود، واقعاً از نظر من این نوع صحبت کردن توهین به فهم مخاطب است. کرونا ویروس ناشناخته‌ای در جهان بود که همه دنیا را تعطیل کرد، مردم که فراموش نکردند.

همه پروازها، اجتماعات، سینماها و بازارها تعطیل شدند و قرنطینه مطلق حاکم شد تا جایی که برخی شهرها خروج از منزل ممنوع شده بود. تا زمانی که این ویروس شناخته شد و واکسن برای آن تولید کردند، به پیک رسید و در ایران هم مانند جاهای دیگر حدود یک هفته تعداد فوتی‌ها به ۵۰۰ و ۶۰۰ رسید اما در همان زمان آمار تلفات بالای یک و نیم میلیون بود و مجموع اروپا آمار تلفات بیش از این بود با اینکه آن زمان همگی واکسن ساخته بودند.

در چین و ژاپن هم قضیه به همین ترتیب بود اما آقایان به نحوی صحبت می‌کنند که گویی همه عالم امن بوده و اینجا به دلیل اینکه دولت روحانی روی کار بوده، تعداد تلفات بالا بوده است. لذا در مناظره اول اینها به تلاش‌های مجاهدانه‌ای که همان موقع کادر درمان، وزارت بهداشت و شهدای کرونایی انجام دادند، ظلم کردند. بنده به عنوان فرد مطلع می‌گویم که تقریباً همه واکسن‌های مورد نیاز کشور در دولت روحانی خریداری کرده و پولش را هم پرداخت کرده بودند و ورود آن به کشور شروع شده بود. البته ورود واکسن‌ها مانند گندم و جو فله‌ای نبود، لذا به تدریج وارد کشور شد، البته رئیسی و دولتش هم تلاش کردند که واکسن‌ها را وارد کنند و کادر پزشکی، بسیج و مردم کمک کردند، از این واکسن‌ها استفاده شد و خود ویروس هم به تدریج ضعیف شد تا اینکه اوضاع جهان به شرایط فعلی و عادی رسید.

دو کار مهم روحانی برای دولت رئیسی

ما فراموش نمی‌کنیم که شرایط کل جهان به نحوی بود که رهبری همه ملاقات‌های خود را تعطیل کرده بودند، مجلس تعطیل بود و دولت شبه تعطیل بود. آن شرایط به خاطر دولت بوده یا وضع خاصی بوده است؟ کرونا مانند زلزله‌ای بود که بعد از یکسال از آن بگوییم الحمدالله الان زمین نمی‌لرزد، مگر قرار است هر روز زمین بلرزد؟ نوع گفتار این مسئله توهین به فهم مخاطبین کشور بود. گزارشی که در پایان دولت گزارشی را به رهبری داد، روحانی گفت که به رهبری عرض کردم که من برای دولت بعد دو کار مهم انجام دادم، اولی اینکه همه واکسن مورد نیاز را خریدم و پولش را هم پرداخت کردم، دوم اینکه توافقنامه هسته‌ای و مذاکرات را به پایان رساندم و آماده امضاء است.

برخی مشاوران به پزشکیان گفته بودند تهاجمی برخورد کن اما گفته برای نجات آمدم نه تهاجم

*ارزیابی شما از حضور پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری به چه صورت است؟ بسیاری از پزشکیان انتظار داشتند که او کوبنده‌تر و صریح‌تر صحبت کند و برخی هم می‌گویند نیفتادن در دام زاکانی بهترین راهبرد پزشکیان در اولین مناظره بود، نظر شما چیست؟

بنده پزشکیان را از قبل می‌شناسم و نسبت به او ارادت دارم، او فردی به شدت اخلاقی و فردی خودساخته است. این موردی نیست که من بگویم بلکه زندگی فردی او گواهی می‌دهد، پزشکیان پزشک برجسته فوق تخصص قلب و دارای منزلت اجتماعی است، نائب رئیس مجلس بوده و بارها مورد اعتماد مردم قرار گرفته اما در وضع زندگی شخصی او و رفتارش تغییری مشاهده نمی‌شود، پزشکیان به دنبال منافع شخصی، خانوادگی و باندی نبوده و اهل حزب و گروه خاصی نیست.

شنیده‌ام که برخی مشاورین به او گفتند تهاجمی‌تر برخورد کن اما پزشکیان گفته که من برای تهاجم نیامدم کاندیدا شوم بلکه برای نجات کشور و خدمت به مردم آمدم، که در نهایت مردم هم قضاوت می‌کنند.

شاید استراتژی برخی کاندیداها عصبانی کردن پزشکیان و گرفتن وقت او است، پزشکیان برابر ۱۶ دقیقه فقط ۴ دقیقه وقت داشته و یا ۵ دقیقه برابر ۲۰ دقیقه مهلت داشته است، لذا اینها سعی می‌کنند با عصبانی کردن او این ۴ دقیقه به پاسخگویی به حرف‌ها آنها بگذرد.

اولین شب مناظره این اتفاق افتاد، پزشکیان در دو نوبت ناچار شد به جای پاسخگویی به سوال اصلی به اتهامات و حرف‌های نادرست قاضی‌زاده و زاکانی پاسخ دهد که نوعی بداخلاقی است اما پزشکیان همان پزشکیان صادق و شفافی است که مردم او را می‌شناسند.

پزشکیان برابر ۴ نفری قرار گرفته همه امکانات پشت صحنه را هم دارند و هر کدام از آنها با تحقیقات عظیم پژوهشی و امکانات دیگر وارد صحنه شدند و پزشکیان فرد تنها و البته همراه ملت است. بنابراین اگر پزشکیان کوبنده وارد صحنه شود امکان دارد برخی خوششان بیاد اما پزشکیان در مناظره اول خویشتن‌داری کرد و حتی گفت که من را به این وادی نکشانید.

در هر صورت او صحبت‌های زیادی در نقض گفتار آقایان دارد اما ترجیح می‌دهد اخلاق و انسانیت که لازمه مناظره اسلامی است را فدا نکند. لذا پزشکیان بسیار خویشتن‌داری کرد و در دامی که چیده شده بود، قرار نگرفت البته به نظر بنده اگر در جاهایی احساس می‎کنند بی‌انصافی صورت می‌گیرد و این بی‌انصافی امکان دارد حقوق مردم را تضییع کند، اشکال ندارد، قاطع‌تر و مستدل‌تر وارد شود.

*فکر می‌کنید چهره هایی شاخص چون آقایان خاتمی، روحانی و سید حسن خمینی به نفع پزشکیان در اجتماع و یا میتینگی حاضر شوند؟

این را باید از خود بزرگواران پرسید. چند روز که به محل همایش نمایندگان ادوار با پزشکیان رفتم، به او گفتم که با این محدودیت وقت و کمبود امکانات باید اعلام کنید هر ایرانی یک ستاد. پروسه انتخابات حداقل ۶ طول می‌کشد، البته رقبا از ۴ سال پیش ستادهای انتخاباتی خود را تعطیل نکردند یعنی به لحاظ ارتباطات و امکانات مالی در پوشش‌های دیگر داشتند، لذا عملاً ستادهای خود را تعطیل نکردند.

در یک مسابقه نابرابر به این ترتیب پزشکیان طی ۳ هفته می‌خواهد وارد صحنه‌ای شود که رقبا ۴ نفر برابر ۱ نفر هستند آن هم با ستادهایی که از ۷،۸ سال قبل تجهیز شدند. توصیه بنده این است تک تک ایرانی‌هایی که به سرنوشت کشور و خودشان فکر می‎‌کنند و مخصوصاً افرادی که هنوز تصمیم دارند در انتخابات شرکت نکنند، من عرض می‌کنم که شرکت نکردن در انتخابات یعنی دو دستی تقدیم کردن کشور به کسانی که آنها نمی‌پسندند.

می توان حماسه سال های ۷۶ و ۹۲ را تکرار کرد

بنابراین همه هموطنان به ویژه جوانان اعم از دختران و پسران که مشکلات دارند و رنج می‌کشندو حق دارند قهر کرده و ناامید باشند، می‌توانند حماسه‌ای مانند حماسه سال ۷۶ و سال ۹۲ خلق کنند. من نمی‌گویم معجزه‌ای اتفاق خواهد افتاد اما مطمئناً تفاوت‌های اساسی خواهد بود کما اینکه شرایط جهان و کشور به گونه‌ای شده که موانع پیش روی رئیس جمهور منتخب کمتر از قبل خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.