تاریخ انتشار : شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 7:00
کد خبر : 129266

فضا و امنیت انتظامی ما ساخت اجتماعی و تحولات نسلی را نشناخته است

فضا و امنیت انتظامی ما ساخت اجتماعی و تحولات نسلی را نشناخته است

آرمان شرق-گروه جامعه:ما در حوزه سخت‌افزاری به مزیت نسبی مبتنی بر بازدارندگی رسیدیم اما در تولید معنایی که بتواند قالب‌های ادراکی را شکل دهد به جایی نرسیدیم. رسانه باید نگاه انتقادی دلسوزانه معطوف به حل مسأله داشته باشد. رسانه حلقه فکر و تولید‌اندیشه است. نگاه مکانیکی نسبت به فضای اجتماعی پاسخ نخواهد داد؛ چراکه عصر امروز عصر اطلاعات و رسانه است. فضای انتظامی و امنیت انتظامی ما ساخت اجتماعی و تحولات نسلی را نشناخته است!

فضا و امنیت انتظامی ما ساخت اجتماعی و تحولات نسلی را نشناخته است

آرمان امروز- حمید رضا خالدی: بعد از اینکه رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران طی سخنانی اعلام کرد که در حوادث و اعتراضات سال ۱۴۰۱، هشت دانشجو در آن‌ها، دستگیر شدند که ۷ دانشجو از بین آنها سهمیه ایثارگری داشتند، این سخنان باعث شد تا این سؤال از سوی رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی در سطحی وسیع مطرح شود که؛ چرا آرمان‌های فرزندان ایثارگران و جانبازانی که روزگاری تا پای جان برای حفظ و صیانت از انقلاب پیش رفته بودند، امروز به جایی رسیده که همپای مردم و در جمع معترضان و منتقدان به وضعیت کنونی کشور قرار گرفته‌اند؟ آیا در این زمینه دچار شکاف نسلی هستیم؟ و صدها سوال بی‌پاسخ دیگر که سعی می‌کنیم در این گزارش به آن بپردازیم.
سوء تفاهم یا…؟
با این حال دکتر ابراهیم متقی، در گفت و گو با «آرمان امروز» می‌گوید: «متأسفانه سخنان بنده در آن جلسه به شکلی عنوان شده که باعث بروز سوء تفاهم شده است. من در آن جلسه گفتم؛ نگاه مکانیکی به جامعه جواب نمی‌دهد به ویژه امروز، چون امروز عصر اطلاعات و دیتاست. می‌گویند آمریکا روبه افول است در امنیت و نظامی بله اما در رسانه و معناسازی و اداراک‌سازی روبه رشد است. ما متعلق به نسل دوم تکنولوژی هستیم و به همین دلیل رفتار‌های دونکیشوت‌وار انجام می‌دهیم. یک زمانی انقلابی‌ترین و معترض‌ترین، دانشکده حقوق و علوم سیاسی بود بعد شد دانشکده‌های فنی اما امروز دانشکده هنر‌های زیباست معترض هستند. حرف بدون نقد باعث می‌شود حرف من برای جامعه تکراری شود. من از رسانه ملی ناامید شده‌ام.» وی، بدون آنکه دوباره اشاره‌ای به آمار و ارقام بازداشت شده‌ها بکند! تصریح می‌کند: «در میان معترضان سال گذشته بودند افرادی که پدران آن‌ها در جنگ و جبهه حضور داشته و جان‌فشانی کرده بودند. ما در حوزه سخت‌افزاری به مزیت نسبی مبتنی بر بازدارندگی رسیدیم اما در تولید معنایی که بتواند قالب‌های ادراکی را شکل دهد به جایی نرسیدیم. رسانه باید نگاه انتقادی دلسوزانه معطوف به حل مسأله داشته باشد. رسانه حلقه فکر و تولید‌اندیشه است. نگاه مکانیکی نسبت به فضای اجتماعی پاسخ نخواهد داد؛ چراکه عصر امروز عصر اطلاعات و رسانه است. فضای انتظامی و امنیت انتظامی ما ساخت اجتماعی و تحولات نسلی را نشناخته است!»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.