تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 8:21
کد خبر : 141037

فرجی‌راد تحلیل می کند: تاثیرات جنگ غزه بر تحولات اوکراین

فرجی‌راد تحلیل می کند: تاثیرات جنگ غزه بر تحولات اوکراین

آرمان شرق-گروه بین الملل:در صورت ادامه جنگ در خاورمیانه که فعلا چشم انداز روشنی برای آن وجود ندارد هم وضعیت زندگی در داخل اوکراین، هم وضعیت جبهه ها به نفع روسیه شده و احتمالا اختلافات در درون اتحادیه افزایش یابد.

فرجی‌راد تحلیل می کند: تاثیرات جنگ غزه بر تحولات اوکراین

عبدالرضافرجی‌راد

آرمان امروز : به نظر می رسد بعد از عدم موفقیت کامل اوکراین در حملات بهاره که امید زیادی به موفقیت آن ها در داخل و خارج اوکراین وجود داشت، دیگر امید چندانی به پیروزی و بازپس گیری شرق اوکراین وجود ندارد.

گزارش شده در همین ده روزی که جنگ در خاورمیانه آغاز شده است همزمان نیروهای روسی موفقیت هایی در جبهه ها داشته اند.

خود نمایی های زلنسکی در بیرون و سفر مداوم مقام های غربی به اوکراین کمرنگ شده و این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم بحران در خاورمیانه و کاهش کمک ها به اوکراین، روس ها به موفقیت های بیشتری که قبلا تصور نمی شد، دست یابند.

از سوی دیگر به نظر می رسد مردم اوکراین در بسیاری مناطق در فقر و تنگ دستی به سر می برند و از جنگ خسته شده اند.

در اروپا هم اختلافات بر سر این جنگ بیشتر شده و در درون لهستان که حامی مهمی برای اوکراین بوده اختلاف نظر وجود دارد. یک میلیون آواره اوکراینی در لهستان منجر به تنش بین احزاب شده زیرا مردم فکر می کردند اقامت آن ها در لهستان کوتاه مدت است و جنگ بزودی به پایان می رسد.

ضمن این که کشاورزان لهستانی بر سر ورود محصولات کشاورزی اوکراین شدیدا معترضند و همین مساله باعث سرد شدن روابط اوکراین و لهستان شده است.

به طور کلی جنگ اوکراین بر کشور لهستان تاثیر منفی گذاشته و همین امر موجب شده که گروه های ملی گرا بحث خروج از اتحادیه اروپا را مطرح کنند.

البته سیاست تند روانه لهستان در قبال روسیه حتی در سال های قبل از حمله روسیه به اوکراین نیز منجر به این وضعیت شده است.  لهستان که در سال های اخیر بالاترین رشد اقتصادی را تجربه می کرد حالا نگران تاثیرات جنگ اوکراین بر اقتصاد خود است.  هر چند که ملی گرایان نتیجه خوبی در انتخابات کسب نکرده اند.

همچنین همسایه دیگر اوکراین یعنی مجارستان نیز مخالف شدید ادامه جنگ است و از تیرگی بیشتر روابط روسیه با اتحادیه اروپا نگران است.

حزب ملی گرای فیدس به رهبری ویکتور اوربان اخیرا یک بسته کمکی اتحادیه به اوکراین را وتو کرده و خواهان آتش بس در جنگ است ضمن این که از برخورد اوکراین با جمعیت چند درصد مجار تبار نیز گله مند و باعث بروز اختلاف شده است.

در صورت ادامه جنگ در خاورمیانه که فعلا چشم انداز روشنی برای آن وجود ندارد هم وضعیت زندگی در داخل اوکراین، هم وضعیت جبهه ها به نفع روسیه شده و احتمالا اختلافات در درون اتحادیه افزایش یابد.

این احتمال نیز وجود دارد که عقب گرد کلی اوکراین و ادامه درگیری در خاورمیانه موجب نگرانی دموکرات ها و کاخ سفید برای انتخابات ریاست جمهوری یک سال آینده گردد و به نحوی فشار بر زلنسکی جهت پذیرش نوعی از آتش بس افزایش یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.